FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Dlaczego landing page nie działa? Najczęstsze błędy na stronach docelowych
Powrót do listy wpisówLanding page nie działa? Zrobiłeś wszystko, co w Twojej mocy a efekty kampanii są znikome? Nie wszystko stracone!
Poniższy wpis stanowi zbiór najczęstszych problemów dotyczących tworzenia stron docelowych a ich rozwiązanie jest często bardzo proste.
Ten post jest wpisem gościnnym autorstwa Roberta Marczaka, Growth Managera w Landingi.pl
Dowiesz się z niego:
- Jak obliczyć współczynnik konwersji landing page,
- Jak ściągnąć wartościowy ruch na swoją stronę docelową,
- Jak zbudować landing page, aby zmaksymalizować konwersję
Landing page to prosta strona internetowa, która ma realizować ściśle określony cel. Jest to miejsce, w którym ląduje użytkownik kierowany z danego kanału marketingowego, aby wykonać konkretną akcję.
Może to być np. zapis na newsletter, pobranie aplikacji, założenie konta czy zakup określonego produktu lub usługi.
To czy landing page jest skuteczny można w bardzo prosty sposób zweryfikować. Wystarczy sprawdzić procentowy współczynnik konwersji, jaki osiąga.
Współczynnik konwersji to, innymi słowy iloraz liczby konwersji i wolumenu ruchu, czyli liczba osób, które zrealizowały akcję, wobec całkowitej liczby wejść na Twoją stronę. Jeżeli, któraś z tych składowych jest niska, może zaburzyć współczynnik konwersji i być powodem niskiej skuteczności strony landingowej.
Jak zaprojektować skuteczny landing page?
W internecie znajdziesz wiele treści poradnikowych, które podpowiedzą Ci jak zrobić dobry landing czy udzielą Ci konkretnych porad, które pomogą Ci poprawić jego efektywność. Pozwolą Ci również prześledzić landing page, zgodnie z checklistą, nim rozpoczniesz działania marketingowe.
Ale ja dzisiaj opowiem Ci o tym, co zrobić, jeśli Twój landing page, pomimo tego, że zapoznałeś się z tymi wszystkimi wskazówkami, nie działa tak jak powinien.
Dla Twojej wygody zagadnienia podzieliłem na dwie grupy problemów:
- niska konwersja,
- niski wolumen ruchu.
W pierwszej części poruszę temat niskiej konwersji. Przedstawię Ci najczęstsze problemy stron docelowych i postaram się pokazać, w jaki sposób tych błędów unikać.
W drugiej części dowiesz się, jak pozyskać ruch na stronę docelową. Wskażę Ci główne kanały, za pomocą których użytkownicy serwisu Landingi pozyskują ruch oraz krótko je scharakteryzuję.
Co zrobić, by zwiększyć konwersję?
W odróżnieniu od problemów związanych z niedostarczeniem ruchu na stronę, w wypadku niskiej konwersji pomysłów na jej rozwiązanie jest wiele. Poniżej zebrałem najczęstsze problemy, które się pojawiają w tym przypadku.
Spójny przekaz marketingowy
Nie ma znaczenia czy prowadzisz kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google, na Facebook’u, czy to za pomocą email marketingu.
Maksymalna #konwersja - spełnij swoją obietnicę z kreacji reklamowej #landingpage Click to Tweet
Miejsce, na które kierujesz ruch z tych kreacji, powinno odpowiadać założeniom kampanii i potrzebom użytkowników, którzy w nie klikają.
Aby zapewnić sobie maksymalną konwersję, spełnij swoją obietnicę z kreacji reklamowej. Kieruj użytkownika na stronę zgodną z celem kampanii.
Właśnie zapewnienie użytkownika, że znajdzie to, czego szukał, jest jednym z czynników, który pomoże osiągnąć Ci lepszą konwersję.
Jeden landing page realizuje JEDEN CEL
Wydawać się to może oczywiste, ale rzeczywistość pokazuje, że wcale tak nie jest.
Wiele razy klikając w reklamę, trafiamy na stronę, na której nie wiemy co mamy zrobić. Spójrz na poniższy przykład i zastanów się, czy Twój landing page nie ma podobnego problemu.
W tym przykładzie naliczyłem 34 miejsca, w które można kliknąć. Różnokolorowe elementy na stronie nie ułatwiają nawigacji i skierowania uwagi na punkt konwersji (przycisk z wezwaniem do działania).
Użytkownik najpewniej nie wie, o co chodzi na stronie.
Przygotowując stronę docelową bezwzględnie, staraj się, aby realizowała ona tylko jeden cel, który jest realizowany poprzez kliknięcie w przycisk CTA.
Spójrz na poniższe przykłady:
Tak stworzone strony docelowe pozwolą Ci osiągnąć cel, jaki masz do zrealizowania w kampanii marketingowej. Ułatwią użytkownikowi nawigację i dadzą możliwość zapoznania się z Twoim produktem czy usługą w stopniu, który umożliwi im dokonanie konwersji.
Jasne komunikaty i wyraźne CTA
Pisz w taki sposób, aby każdy mógł zrozumieć, co masz na myśli.
W przypadku pisania treści na landing page Twój tekst musi być prosty i konkretny.
Cechy produktów czy usług zastąp korzyściami, a całość tekstu postaraj się zamknąć w jak najmniejszej liczbie zdań. Twoje wezwanie do działania musi odpowiadać na pytanie: co się stanie, gdy kliknę button?
Skuteczna #landingpage pisz tak, aby każdy mógł zrozumieć co masz na myśli Click to Tweet
Stosując te zasady osoba odwiedzająca Twoją stronę, będzie wiedziała, o co chodzi i co ma zrobić.
Spójrz na poniższe przykłady:
Komunikat na pierwszym screenie precyzyjnie opisuje jaką korzyść zyska odbiorca oraz co się stanie po kliknięciu w przycisk CTA.
Jeżeli chcesz, aby pierwszy ekran zawierał więcej treści, jak najbardziej możesz to zrobić.
Wykorzystaj do tego wypunktowane informacje. Dzięki takiej prezentacji treści, użytkownik w łatwy sposób dowie się jakie są korzyści, które może osiągnąć, realizując cel jaki ma strona. Spójrz na przykład poniżej:
Jeżeli nie masz pewności, czy Twój tekst jest prosty i zrozumiały, skorzystaj z Jasnopis.pl.
Dzięki jasnopisowi sprawdzisz swój tekst, a dodatkowo narzędzie pomoże Ci poprawić trudniejsze fragmenty tekstu, sugerując ewentualne poprawki. Dzięki temu Twój tekst będzie zrozumiały dla większości użytkowników.
Pamiętaj, że sukces Twojej strony docelowej nie jest możliwy bez obecności użytkowników, którzy na nią wchodzą.
Przygotuj stronę tak, aby bezproblemowo mogli odnaleźć, to po co przyszli. Odpowiedni wolumen ruchu oraz prosta strona, która realizuje Twój cel, pozwoli Ci osiągnąć wysoki współczynnik konwersji.
Gdzie pozyskać użytkownika na landing page?
Podstawowym problemem, z którym najczęściej się spotykają się moi klienci, jest brak planu dotarcia do potencjalnego odbiorcy.
Niestety wiele dobrych stron docelowych marnuje swój potencjał, ponieważ twórca nie miał pomysłu co dalej zrobić, aby na landing page’u znalazł się potencjalny klient.
Nawet najlepszy, przemyślany pod kątem osiągania wysokich konwersji landing page nie jest nic wart, jeżeli nie dostarczysz na niego wartościowego ruchu.
Ruch organiczny z Google
Landing page nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli chcemy skupić się na pozyskiwaniu ruchu organicznego z wyszukiwarki Google.
Można go oczywiście pozycjonować, trzeba jednak mieć na uwadze pewne ograniczenia, jakie się z takimi stronami wiążą. Landing page to dobre rozwiązanie dla fraz brandowych, czy prostych stron firmowych.
Kłopot pojawia się jeżeli chcemy umieścić na nim więcej treści. A przecież nie o mnogość celów na landing page chodzi!
Więcej na temat tych organiczeń możecie przeczytać na blogu firmowym takaoto.pro, w artykule Szymona Słowika pt. SEO dla one-page i landing page.
Mailing - baza subskrybentów
Jeżeli posiadasz bazę subskrybentów mailowych, przygotowanie dla nich określonej akcji promocyjnej i dedykowanej landing page’a wraz z kampanią mailową jest świetnym pomysłem. Przekierowanie użytkownika na specjalnie dla niego przygotowaną stronę jest gwarantem wysokiego współczynnika konwersji.
Myśląc o bazie subskrybentów, mam na myśli bazę, którą samodzielnie budujesz, poprzez np. zapis na newsletter.
Kierowanie przypadkowych użytkowników z kupionej bazy, nawet tej sprofilowanej, nie jest najlepszym pomysłem. Współczynnik konwersji z niej, jest najczęściej sporo poniżej oczekiwań i deklaracji jakie usłyszysz.
Banner lub popup na stronie firmowej
Część firm, decyduje się na korzystanie z landing pages, ze względu na problematyczne wprowadzanie zmian na własnej stronie.
Dotyczy to przede wszystkim firm z centralami poza granicami kraju, których proces zmian jest rozciągnięty w czasie i wiąże się z zaangażowaniem działu IT. Uniemożliwia to elastyczne reagowanie na zmiany mające miejsce na rynku lokalnym.
W takich przypadkach wspomniany wcześniej mailing, jak również możliwość wykorzystania pewnych elementów na stronie jak bannery czy popupy jest dobrym rozwiązaniem. W ten sposób można przyciągnąć uwagę odwiedzających stronę firmową i skierować ją na landing page.
Płatna reklama - AdWords i media społecznościowe
W odróżnieniu wcześniej wymienionych możliwości dostarczenia ruchu, teraz skupię się na płatnej formie reklamy.
Niezależnie czy planujesz dotrzeć do swojej grupy docelowej poprzez AdWords lub reklamę w mediach społecznościowych np. na Facebook’u, jest to stosunkowo prosty i bardzo skuteczny sposób pozyskania przyszłych klientów.
Oczywiście pod warunkiem, że wprowadzone w panelu reklamowym parametry pokrywają się z określoną przez Ciebie grupą docelową lub są odzwierciedleniem/uzupełnieniem zapytań użytkowników.
Pamiętaj, że bez odpowiedniego wolumenu ruchu na stronie i dobrze sprofilowanej grupy odbiorców Twoje wysiłki mogą pójść na marne.
Wiele akcji marketingowych kierowanych na landing page, jest sumą kilku źródeł ruchu, np. AdWords, mailingu i reklamy na Facebooku.
Jeżeli chcesz wiedzieć, który kanał lepiej konwertuje wykorzystaj do tego Kreator adresów URL od Google. Dzięki temu w prosty sposób sprawdzisz źródło kampanii i lepiej wykorzystasz budżet marketingowy.
Pamiętaj, że sukces Twojej strony docelowej nie jest możliwy bez obecności użytkowników, którzy na Twoją stronę wchodzą. Przygotuj stronę tak, aby użytkownik bezproblemowo mógł odnaleźć, to po co przyszedł. Odpowiedni wolumen ruchu oraz prosta strona, która realizuje Twój cel, pozwoli Ci osiągnąć wysoki współczynnik konwersji.