FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Mikromomenty a SEO
Powrót do listy wpisówGdy czujemy głód a nie ma nic ciekawego w lodówce, sięgamy po smartfon i szukamy „pizza Kraków". Gdy woda w wannie z jakiegoś powodu nie chce płynąć - szukamy „hydraulik Warszawa". Gdy oglądamy mecz i chcemy dowiedzieć się jaki Francuski klub zainteresował się Grzegorzem Krychowiakiem - wpisujemy w wyszukiwarkę „W jakim klubie zagra Grzegorz Krychowiak".
Cechą wspólną tych zapytań jest nagła potrzeba oraz chęć poznania satysfakcjonującej odpowiedzi natychmiast. Czemu jako właściciel strony mielibyśmy takiego zachowania nie wykorzystać? Poznajcie mikromomenty i to jak wykorzystać je w promocji w wyszukiwarce.
Co to są mikromomenty i po co zostały stworzone?
Termin „mikromoment” to wytwór czysto marketingowy. Znaczy to tyle, że twórca definicji miał z tyłu głowy możliwość jeszcze lepszego dotarcia z produktem/usługą do użytkownika końcowego.
Problemem mikromomentów jest jednak to, że nie mają one jakiś stałych zasad czy formuły. Są pewne wytyczne, których spełnienie na pewno pomoże być uczestnikiem mikromomentu.
Same „mikromomenty” to próba ujęcia w jedno słowo aktualnego zachowania internautów, którzy starają się zrealizować swoje potrzeby poprzez znalezienie odpowiedzi tu i teraz. W blisko 60% przypadków poszukiwania odpowiedzi odbywają się z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.
Tak jak jeszcze do niedawna było głośno o Zerowym Momencie Prawdy (ZMOT), tak teraz gorącym tematem są właśnie mikromomenty.
ZMOT nie został jednak nagle zamieniony na mikromomenty. Ciągła optymalizacja modelu ZMOT sprawiła, że w sposób naturalny wyewoluował on w to, co określamy mianem mikromomentów. Taka ewolucja spowodowana jest w głównej mierze przez coraz szerszy dostęp do urządzeń mobilnych w tym przede wszystkim do smartfonów.
O ile ZMOT dotyczył – w dużym skrócie – otrzymywania kompletnych informacji na temat produktu jeszcze przed jego otrzymaniem, tak mikromomenty nie dość, że powinny dostarczać informacji na temat produktu, to powinny zostać zaprezentowane dokładnie wtedy kiedy użytkownik ich potrzebuje. Oczywiście temat musi zostać także kompleksowo opisany najlepiej z wykorzystaniem zasady topical authority.
Warto także zaznaczyć, że na ewolucję trendów miało wpływ wiele zmian w nawykach użytkowników oraz zmian w wyszukiwarkach jak i technologiach. Zmiany te sprawiły, że na przykład zaczynają pojawiać się coraz dokładniejsze pytania wraz z oczekiwaniami otrzymania konkretnego rozwiązania.
Sama wyszukiwarka Google pozwala dla rozbudowanych zapytań uzyskać dokładne informacje w coraz to szybszym czasie, poprzez rozwiązania takie jak Graf Wiedzy, Direct Answers czy po prostu dostarczając jeszcze lepsze wyniki organiczne, a nawet reklamy!
Do czego wykorzystać mikromomenty?
Czyli w skrócie – bądź gdzie trzeba, bądź użyteczny i bądź szybki ze swoją treścią. Jak widać, nie ma tu nigdzie wzmianki o tym co ma zrobić użytkownik, a jedynie my i nasza strona internetowa.
Rozważając kwestię mikromomentów i SEO a także mając na uwadze kwestię „bycia w odpowiednim miejscu”, „bycia przydatnym” i „bycia szybkim” możemy przeanalizować naszą stronę w taki o to sposób
Be There – bądź na odpowiednim miejscu
Jak napisałem wcześniej, powinniśmy pokazać się użytkownikom dokładnie wtedy kiedy oni tego sobie życzą. W wyszukiwarce mamy niestety ograniczone pole manewru.
Możemy skorzystać z reklamy płatnej AdWords, która faktycznie może okazać się sensownym rozwiązaniem. Możemy skupić też naszą uwagę na wynikach organicznych!
Jeżeli zadbamy o wyświetlanie się wysoko (a najlepiej na #1 miejscu) w wynikach wyszukiwania istnieje spora szansa, że uda się nam zgarnąć całkiem przyzwoity ruch na stronie. Warto także pamiętać o funkcjonalności Google Moja Firma czyli potocznie zwanych Mapkach Google.
Możemy także zadbać o wyższą widoczność w wyszukiwarce obrazków Google Images. Wszystko zależy tak naprawdę od tego jakiego rodzaju potrzebę będziemy starali się zaspokoić.
Warto pamiętać także o niedawno wprowadzonych do wyszukiwarki rozwiązaniach jak chociażby wspomniane wcześniej Direct Answers lub znane i lubiane Grafy Wiedzy.
Aby być na #1 wyników wyszukiwania konieczne jest zadbanie o poprawną optymalizację serwisu. Aby uzyskać jak najlepszą optymalizację strony warto dbać o SEO od samego początku.
Warto wykonywać regularną analizę strony oraz audyty. Dzięki temu, nasza strona będzie serwowała coraz lepsze treści w przystępny dla Google i użytkowników sposób.
Po wykonaniu optymalizacji strony warto przejść do dalszej promocji czy to poprzez pozycjonowanie lub wykorzystanie bardziej długofalowych działań jak Content Marketing. Wszystko powinno zostać tak przygotowane aby strona systematycznie budowała swoją widoczność w sieci.
Posiadanie wysokiej pozycji w Google, ale także posiadanie dużej ilości różnych wyników dla jednego zapytania sprawia, że użytkownik wyszukiwarki może wybrać naszą stronę do realizacji swojego mikromomentu. Nie zepsujmy tego!
Be Useful – bądź pomocny i użyteczny
Gdy użytkownik trafia na Twoją stronę mając jakąś konkretną potrzebę dobrze, aby mógł tę potrzebę zrealizować. Jeżeli jesteś hydraulikiem, to pomocne będzie umieszczenie w widocznym miejscu strony klikalnego odnośnika do Twojego numeru telefonu. Klikalnego, czyli takiego który po kliknięciu otwiera aplikację telefon. Nie ma przez to potrzeby kopiowania numeru, co czasem może być trudne. Klikalny odnośnik można wykonać poprzez wprowadzenie takiego kodu:
+48 555 123 123 – kliknij i zadzwoń!
Dobrze też od razu podać orientacyjną stawkę. Szkoda, aby ktoś dzwonił do nas o 3 w nocy w informacją, że właśnie pękła mu rura w domu po czym gdy dostanie informacje o cenie stwierdzi, że jednak nie jest zainteresowany. Będzie to frustrujące dla obydwu stron.
W przypadku sklepu internetowego, nie raz może się zdarzyć, że użytkownik trafi na produkt który jest dostępny ale tylko w kolorach/rozmiarach, które akurat go nie interesują. Dobrze dać znać takiemu klientowi, że brak jakiegoś produktu nie oznacza, że nie może go mimo wszystko uzyskać!
Skorzystajmy z rozwiązań typu livechat lub callpage.io i zachęćmy użytkownika do kontaktu. Być może uda nam się mimo wszystko zrealizować jego potrzebę!
Warto jednak zadbać pod względem SEO, aby w wynikach wyszukiwania pojawiały się tylko takie produktu/usługi, które jesteśmy w stanie w danym momencie zrealizować. Jeżeli mimo wszystko musimy indeksować na naszej stronie nieaktualne dane, poinformujmy o tym użytkownika.
Po za sprawną komunikacją z użytkownikiem warto zadbać także o same treści. To sposób ich prezentacji będzie miał znaczny wpływ na to czy użytkownik zainteresuje się Twoją pomocą czy nie.
Przede wszystkim, treści powinny być zrozumiałe i przyjazne SEO. Warto pamiętać o takich zasadach jak:
- Dodanie zrozumiałego tytułu dokumentu - bardzo wskazane, aby był on jednocześnie przyjazny SEO (np. zawierał słowo kluczowe). Tytuł artykułu będzie najczęściej także tytułem podstrony – dobrze zatem, aby znalazł się między znacznikami.
- Dodawanie słów kluczowych - identycznie w przypadku ich odmian i synonimów w treści, jest to jak najbardziej wskazane. Z jednej strony roboty indeksujące będą w stanie zbudować sobie odpowiedni kontekst dla artykułu a z drugiej, użytkownik niezależnie, od którego miejsca zacznie czytać artykuł, będzie szybko w stanie zweryfikować czy przeglądana przez niego treść jest mu przydatna czy nie.
- Linkowanie do innych treści - niezależnie czy są one dostępne wewnątrz serwisu czy po za nim. Można dzięki temu jeszcze lepiej zbudować kontekst wypowiedzi. Dobrym przykładem jest artykuł, gdzie wszelkie potencjalnie nieznane kwestie zostały rozwiane poprzez linki do wyjaśniających je artykułów.
- Dbanie o treści wykorzystując zasadę Topical Authority - na pewno wpłynie pozytywnie na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Szczególnie na najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe przez użytkowników „w potrzebie” czyli frazy długoogonowe (składające się z więcej niż 3-4 słów, które to pytają o bardzo konkretne rzeczy).
Be Quick – bądź szybki
Google dostarcza nam coraz więcej wskazówek dotyczących tego jak można przyspieszyć naszą stronę internetową. Proponują oni poprzez swoje narzędzie – Google Page Speed Insight - rozwiązania serwerowe jak cache’owanie, używanie kompresji czy minifikacja plików, ale także inne rozwiązania jak przyspieszenie mobilne AMP.
Dzięki poprawie czasu wczytywania strony, możliwe staje się serwowanie odpowiedzi użytkownikom niemal natychmiast.
Na pewno też prędkość wczytywania się strony oraz jej działania ma kluczowe znaczenie dla użytkowników mobilnych.
Jak wykryć mikromomenty?
Naturalnie mikromoment może rozpocząć się od poszukiwań konkretnego modelu produktu. Może też rozpocząć się od wpisania długiego, bardzo konkretnego zapytania. Nie ma niestety jednego „początku”.
Możemy jednak przewidzieć z jakiego rodzaju zapytań użytkownicy mogą trafić na naszą stronę. Jeżeli posiadamy stronę skupioną na treściach, to najczęściej trafiać będą do nas osoby z dosyć długich zapytań.
Ich długość możemy śledzić w Google Search Console w zakładce Analityka wyszukiwania. Możemy natrafić na słowa kluczowe takie jak:
- Na którym kanale jest ZDF w NC+,
- Jak zarejestrować numer w play,
- Jak zastrzec kartę w Aliorze,
- Jak włożyć kartę sim do iPhone.
Aby nasza strona widoczna była na takie zapytania, musimy posiadać rozbudowaną treść dotyczącą danego tematu oraz pamiętać o odpowiedniej optymalizacji i nasyceniu słowami kluczowymi.
Temat topical authority także jest warty uwagi w tym przypadku.
W przypadku stron z konkretnymi usługami sprawa nieco komplikuje. Najczęściej użytkownicy wpiszą konkretną usługą wraz z lokalizacją. Mogą także dodać określenia jak „tanio” lub „całodobowo” np.:
- Przychodnia lekarska całodobowa Kielce,
- Apteka całodobowa Niepołomice,
- Tani hydraulik Kraków,
- Mikrodermabrazja Mokotów.
Także sklepy internetowe mogą przygotować się do realizacji mikromomentów! Wystarczy wziąć pod uwagę, że chyba najczęściej w nagłej potrzebie znajdują się mężczyźni poszukując najlepiej natychmiast prezentu dla swoich ukochanych czy to z okazji urodzin czy też rocznic.
Najczęściej nie wiedzą kompletnie czego szukać, więc w panice wyszukują „prezent na 5 rocznicę ślubu”. Naturalnie kobiety także mogą znaleźć się w takiej sytuacji.
Dobrze jest przygotować stosowne podstrony/wyniki dla takich właśnie nagłych sytuacji. Istnieje bowiem spora szansa, że taka pilnie poszukująca prezent osoba wykona zakupy właśnie u nas!
Musimy jednak dotrzeć do niej z odpowiednim produktem. Zawsze także, warto dodać formularz kontaktowy lub livechat lub zachętę do kontaktu w postaci widgetu callpage.io.
Co da nam duża widoczność w wynikach wyszukiwania?
Widoczność strony w wynikach wyszukiwania
Twoja strona internetowa powinna być widoczna w Google na tak dużo słów kluczowych jak to tylko możliwe. Osoby, które skupiają się na promowaniu strony na pojedyncze słowa kluczowe mogą tak naprawdę w przedbiegach stracić swoją szansę na promocję.
Oczywiście nie należy przesadzać czy też po prostu spamować/upychać słowa kluczowe. Wszystko jest kwestią odpowiedniego wyważenia.
Relatywnie duża widoczność strony w wynikach wyszukiwania pozwoli zwiększyć szansę na przejście użytkownika na naszą stronę.
Jeżeli będzie on poszukiwał na przykład nowej suszarki do włosów, a my akurat będziemy w tym czasie widoczni na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, prawie na pewno użytkownik kliknie w wynik z naszą stroną. To jak dobrze przygotujemy meta znaczniki oraz samą treść na stronie ma ogromny wpływ na to, jak dużą szansę mamy na konwersję.
Widoczność treści na stronach zewnętrznych
Poszukiwania użytkowników co do rozwiązań ich potrzeby nie muszą zawsze kończyć się bezpośrednio na naszej stronie!
Wystarczy, że dotrą oni do stron, które będą posiadały treści lub informacje na temat naszych możliwości. Jeżeli użytkownik wyczyta w artykule na poczytnym portalu, że suszarka naszej firmy idealnie spełni jego potrzeby, jest spora szansa, że i tak to na naszej stronie użytkownik zrealizuje swoją potrzebę zakupu nowej suszarki.
Strony zewnętrzne zawsze można – podobnie jak naszą stronę – pozycjonować. Nie jest konieczne jednak bezsensowne likowanie z każdego miejsca w sieci. Wystarczy wykonać działania pozycjonowania „z głową”.
Tworzenie treści zgodnych z zasadą topical authority
Punkt ten ma sporo wspólnego z punktem pierwszym. Wykorzystanie zasady topical authority pozwala tak przygotować treści na stronie, aby były one dostosowane do wielu słów kluczowych naraz.
Im więcej słów kluczowych uda nam się świadomie opracować naszą treścią, tym większa szansa, że różne długoogonowe słowa kluczowe będą także pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Więcej na temat topical authority można przeczytać na blogu narzędzia Senuto. Samo narzędzie posiada funkcjonalność pozwalającą dobrać odpowiednie słowa kluczowe do naszej treści, tak aby współczynnik topical authority był jak najwyższy.
Optymalizacja strony pod konwersję/użytkownika
Nie da się ukryć, że bez poprawnej optymalizacji strony użytkownik nie będzie w stanie dotrzeć do naszej strony, a nawet gdyby z jakiegoś powodu mu się udało, miałby problem z realizacją swojej potrzeby.
Aby wykonać poprawną optymalizację strony należy wykonać dwie czynności – audyt SEO oraz dostosowanie strony do użytkownika, czyli popularną ostatnio optymalizację UX na stronie.
Bez poprawnej optymalizacji dostosowanie treści do zasady topical authority ciężko będzie stronie dotrzeć do użytkowników.
Wykorzystanie działań content marketingowych
Działania content marketingowe to wisienka na torcie w kwestii uczestnictwa w mikromomentach użytkowników. To dzięki dobrze przeprowadzonej kampanii CM, odpowiedniemu doborze narzędzi, słów kluczowych, ale i stron docelowych szansa na wzbudzenie zainteresowania naszym produktem/usługą diametralnie wzrasta! Nie da się jednak podać konkretnych wartości, ponieważ czynników jest zbyt dużo.
Jak więc wpleść mikromomenty w swoją strategię SEO?
Optymalizując stronę pamiętaj, że powinna być ona przygotowana przede wszystkim dla użytkowników. Wszelkie zachęty do działania, wyjaśnienia czy multimedia powinny wyjaśniać użytkownikowi jak najwięcej.
Jeżeli dodatkowo treści będą rozbudowane i kompleksowe (szczególnie trzymające się zasady topical authority) jest spora szansa, że uda Ci się w 100% spełnić potrzebę użytkownika a co za tym idzie – zakończyć pozytywnie mikromoment.
Co jeżeli chcemy generować mikromomenty?
Skuteczne generowanie mikromomentów to tak naprawdę przygotowanie treści w taki sposób aby wywoływać chęć poznania odpowiedzi na jeden z 4 sposobów które są jednocześnie typami mikromomentów:
- Moment „chcę wiedzieć”,
- Moment „chcę dotrzeć”,
- Moment „chcę zrobić”,
- Moment „chcę kupić”.
W tym celu dobrze sprawdzi się tworzenie ciekawych, angażujących treści. Idealnie do takich celów sprawdza się szeroko rozumiany content marketing, zakładając że chcemy generować mikromomenty na zewnętrznych stronach.
Jednak niezależnie od tego, czy chcemy generować mikromoment na naszej stronie czy stronie zewnętrznej, warto pamiętać aby treść była ciekawa, angażująca oraz napisana przede wszystkim dla użytkownika będącego naszą grupą docelową.