Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Najlepsze praktyki w email marketingu [infografika]
Powrót do listy wpisówEmail marketing to wciąż jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji marki z klientem. Email Marketing Census 2016 firmy Adestra potwierdza, że email w 2016 roku będzie wciąż generował ogromny zwrot z inwestycji. 73% ankietowanych firm wskazało, iż to właśnie email przynosi im wysoki bądź opłacalny ROI.
Aby móc w pełni wykorzystywać potencjał email marketingu, powinieneś znać podstawowe zasady tworzenia skutecznych kampanii.
Zobacz, na co zwracać uwagę podczas projektowania szablonu mailingu i upewnij się, że nie popełniasz podstawowych błędów. Poznaj najlepsze praktyki w email marketingu, a to wszystko w łatwej i przyjemnej w czytaniu infografice! :)
Zbieranie bazy mailingowej
Upewnij się, że Twoja baza mailingowa pozyskana jest legalnie. Nie kupuj jej ani nie zbieraj przypadkowych adresów ogólnie dostępnych na stronach internetowych czy forach.
Do zbierania adresów email wykorzystuj m.in.:
- odpowiednią zakładkę na swojej stronie,
- pop-up z formularzem zapisu,
- stopkę w mailingu,
- aplikację w social media lub na tablecie (FreshForm).
Dodatkowo buduj swoją listę mailingową w systemie double-opt-in, aby mieć pewność, że jest wartościowa. Więcej informacji o skutecznym budowaniu bazy mailingowej znajdziesz w naszym poradniku.
Dbaj o higienę bazy i uważaj na spam-trapy
Jeśli nie dbasz o higienę bazy mailingowej i nie aktualizujesz jej regularnie (usuwając np. adresy, które dawno nie otworzyły Twojego mailingu), na Twojej liście mogą pojawić się spam-trapy.
Są to specjalnie stworzone lub przekształcone z nieaktywnych od 12 miesięcy kont mailowych pułapki, których zadaniem jest łapanie spamerów. Niszczą one Twoją reputację jako nadawcy.
Aby zminimalizować to ryzyko, usuwaj z listy adresy, które wygenerowały co najmniej 4 odbicia miękkie lub 1 twarde.
Odbiorcy
Twoi odbiorcy różnią się między sobą. Dlatego tak ważne jest, abyś segmentował swoją bazę mailingową. Dzielenie listy odbiorców na mniejsze grupy pozwoli Ci lepiej dopasować oferty do oczekiwań klienta.
Istnieje kilka sposobów segmentacji bazy mailingowej, m.in.:
- Na podstawie danych deklaratywnych. Są to takie informacje o kliencie jak: imię, płeć, wiek czy miejsce zamieszkania, które możesz zbierać już w momencie zapisu.
- Na podstawie danych behawioralnych, czyli tego, jak odbiorca zachowuje się względem Twojego maila: jest to przede wszystkim liczba otwarć wiadomości i kliknięć w linki.
- Na podstawie częstotliwości otwarć i kliknięć, dzieląc bazę na osoby lojalne i nielojalne.
- Na podstawie historii zakupowej w Twoim e-sklepie. Możesz to zrobić za pomocą kodów trackingowych lub Google Analytics.
Zakres możliwości na personalizowanie i segmentację swoich odbiorców jest ogromny i tak naprawdę zależy od tego, jak wiele informacji o swoich subskrybentach posiadasz.
Segmentacja niesie wiele korzyści, takich jak wyższy CTR i Open Rate wiadomości, wzrost przychodów firmy czy zmniejszenie liczby wypisów z Twojego newslettera.
Treść i wygląd mailingu
Treść
Najistotniejszą częścią mailingu jest jego treść – w końcu chcesz trafić do odbiorców z konkretnym przekazem, zachęcić do rejestracji czy zakupu. Aby użytkownicy chętniej otwierali Twoje wiadomości, pozyskaj ich uwagę tematem wiadomości - to pierwsza, obok pola nadawcy informacja, jaką Twój odbiorca widzi w skrzynce mailowej.
Dobrze klikalny temat jest:
- krótki,
- wyróżniający się (np. poprzez dodanie znaków specjalnych),
- spersonalizowany (np. z użyciem imienia użytkownika),
- mówiący czego odbiorca może spodziewać się w przesłanej wiadomości.
Uważaj na słowa! Unikaj tych ogólnie kojarzonych jako spam. Filtry antyspamowe są szczególnie na nie wyczulone. Są to m.in.
- “Kup teraz”
- “Oferta specjalna”
- “Darmowy”
- “Adres pochodzi z ogólnodostępnej bazy”
- “To nie jest informacja handlowa w myśl”
- znaki takie jak: “!!!, ???, !?”
Kolejną ważną kwestią jest dodanie do treści mailingu link wypisu z newslettera, aby umożliwić odbiorcy rezygnację z otrzymywania wiadomości.
W treści powinien się też znaleźć link podglądu w przeglądarce. Czasami zdarza się, że skrzynka źle odczytuje wiadomość. Link podglądu pozwala na poprawne wyświetlenie mailingu w nowej karcie.
Pamiętaj, aby zawsze przesyłać treści wartościowe dla Twojej grupy docelowej. Personalizuj swoje wysyłki, dostosowując je do płci i zainteresowań odbiorcy, a będziesz miał pewność, że Twoje wiadomości będą zawsze chętnie otwierane i czytane.
Wygląd
Wygląd mailingu również ma znaczenie. Jeśli po otwarciu wiadomości odbiorca zobaczy pstrokaty, nieczytelny komunikat, z pewnością jak najszybciej ją usunie uznając za spam. Twój mailing musi być maksymalnie przejrzysty i czytelny.
- Stosuj zasadę jednego, wyraźnego przycisku CTA. Twój odbiorca nie będzie miał wątpliwości, gdzie ma kliknąć, aby przejść dalej.
- Wyrównaj tekst do lewej strony, będzie wtedy łatwiejszy do przeczytania.
- Nie stosuj zbyt wielu fontów aby uniknąć wrażenia bałaganu.
- Używaj fontów bezszeryfowych, odpowiednio dużych, aby Twój tekst można było bez problemu przeczytać.
- Zrównoważ ilość grafiki i tekstu. Za duży stosunek grafiki do tekstu może sprawić, że Twój mailing wpadnie do spamu.
Responsywność to kolejna ważna kwestia budowania mailingów. Około 74% posiadaczy smartfonów używa ich do sprawdzania poczty, dlatego Twoja wiadomość musi się dobrze wyświetlać na urządzeniach mobilnych. W tej infografice zobaczysz zasady odpowiedniego projektowania mailingów na urządzenia mobilne.
Optymalizacja i automatyzacja
Aby Twoje wiadomości przynosiły lepsze efekty, musisz optymalizować swoje działania:
- Korzystaj z testów A/B tematu i czasu wysyłki.
- Sprawdzaj, jak Twoja wiadomość wyświetla się na różnych skrzynkach pocztowych oraz jaki jest współczynnik spamu.
- Śledź raporty, szczególnie Open Rate i CTR.
- Używaj Email Marketing Automation do wysyłki autoresponderów i wiadomości dynamicznych.
Najczęściej popełniane błędy
Nawet najlepszym zdarzają się czasem wpadki - w końcu człowiek uczy się na błędach. Poznaj najczęściej popełniane błędy, aby móc ich w przyszłości uniknąć w swojej wysyłce mailingowej.
Największy błąd jaki popełniają email markreterzy to wysyłanie wiadomości mimo braku zgody. Nikt nie lubi dostawać niechcianych ofert reklamowych na swoją prywatną skrzynkę. Jeśli nie chcesz, aby ktoś oznaczył Twoją wiadomość jako spam, używaj zasady permission marketingu – czyli marketingu za przyzwoleniem.
Kolejny błąd to nieregularna wysyłka. Przyzwyczaj swoich odbiorców do konkretnej częstotliwości przesyłanych przez Ciebie wiadomości. Dobrą praktyką jest w pierwszym komunikacie wprost powiedzieć, że np. będziesz przesyłał im informacje raz w tygodniu.
Używanie FW: RE: lub ODP: w temacie wiadomości, choć może wydawać się świetnym pomysłem (daje wrażenie, że odbiorca już uczestniczył w wymianie maili i dzięki temu chętniej otworzy wiadomość), jest działaniem typowo spamerskim i wystrzegaj się go.
Nie zapominaj o tym, że 53% otwarć pochodzi z urządzeń mobilnych. Brak responsywności mailingu spowoduje, że Twoja wiadomość nie wyświetli się poprawnie na urządzeniach mobilnych.
Niedostosowanie treści wiadomości do odbiorcy, czyli nie korzystanie z możliwości segmentacji bazy adresowej to również powszechny błąd w email marketingu. Wysyłanie ogólnej, jednakowej oferty do wszystkich odbiorców to typowy mass mailing i prędzej czy później spowoduje, że Twoi odbiorcy zrezygnują z otrzymywania wiadomości od Ciebie.