FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
7 zasad jak powinien działać email marketing w startupie
Powrót do listy wpisówJeżeli miałbym wskazać jedną rzecz, która irytuje mnie bardziej niż filmy Michaela Bay, to byliby to ludzie, którzy nielegalnie pozyskują adresy do swoich baz mailingowych. To strata ich pieniędzy, moich pieniędzy i pieniędzy nas wszystkich. Jeszcze jakiś czas temu, regularne sprawdzanie skrzynki mailowej miało sens. Dzisiaj zalewa je gigantyczna fala spamu.
Na szczęście są jeszcze marketerzy, którzy przestrzegają zasad, które czynią z email marketingu najskuteczniejsze narzędzie sprzedażowe. Zobacz na jakich zasadach powinien działać email marketing w startupie.
Ten wpis to post gościnny autorstwa Romeo Man, niezależnego konsultanta SEO w Man-Digital.
Startupy zazwyczaj prowadzą swoją komunikację email marketingową częściej niż duże firmy, które ignorują ten potencjał. Właśnie dlatego postanowiłem stworzyć listę złotych email marketingowych zasad, które z powodzeniem można wykorzystać w każdej początkującej firmie.
1. Testuj wszystkie elementy mailingu, które tylko możesz
To jedna z najważniejszych zasad prowadzenia działań email marketingowych. Może jesteś zbyt zajęty, aby przeprowadzać zaawansowane analizy, ale na to zawsze powinieneś znaleźć czas. Nikt nie da Ci gotowego przepisu na skuteczną komunikację z Twoimi klientami. Musisz sam go odkryć.
Profesjonalne narzędzie do email marketingu daje Ci możliwość przeprowadzenia nieograniczonej ilości szybkich i efektywnych testów Twoich kampanii. W innym przypadku, miałbyś pewnie dobrą wymówkę, żeby ich nie wykonywać.
Pamiętaj, żeby przy każdej kampanii testować tylko jeden element na raz, resztę zostawiaj bez zmian.
Przetestuj różne:
- tematy wiadomości,
- słowa w Twoim call-to-action,
- mailing graficzny vs. ten bez grafiki,
- różne rodzaje personalizacji.
Niczego nie zakładaj. Wyniki naprawdę Cię zaskoczą.
2. Stosuj maksymalnie jedno call-to-action
Bardzo łatwo przesadzić z ilością informacji, które chcesz przekazać odbiorcy w mailingu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku call-to-action. Jeśli wykorzystasz tylko jedno CTA, wybór jakiego musi dokonać odbiorca ogranicza się do „kliknąć” czy „nie kliknąć”. Jeśli zdecydujesz się na dwa CTA, wybór ten staje się jeszcze „trudniejszy”.
Ci bardziej leniwi albo zapracowani odbiorcy nie zadadzą sobie trudu, żeby sprawdzić, czego dotyczy każde z Twoich CTA i nie skonwertuje. Postaw, więc na prostotę.
Czasami nawet mailing bez call-to-action może być skutecznym narzędziem komunikacji, jeśli np. masz na celu zbudowanie napięcia przed ogłoszeniem ważnego wydarzenia jak wprowadzenie nowego produktu.
3. Daj sobie przynajmniej 3 miesiące na zbudowanie listy
3 miesiące to minimalny czas jaki będzie Ci potrzebny, aby zbudować własną bazę mailingową przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Pamiętaj, że zbudowanie efektywnej bazy mailingowej może Ci zająć dłużej niż sądzisz.
Co więcej, własna baza mailingowe może Ci posłużyć do przetestowania swojego pomysłu, jeszcze przed wejściem na rynek. By to zrobić:
- stwórz dedykowany landing page, opisujący dokładnie produkt lub usługę, którą będziesz oferować,
- zbieraj na nim adresy za pomocą formularza zapisu i narzędzia do email marketingu,
- utrzymuj komunikację z odbiorcami, tak aby czuli się ważnymi klientami, którzy biorą udział we wprowadzeniu nowości na rynek.
4. Korzystaj z zalet małej bazy mailingowej
Jakość Twojej listy mailingowej jest dużo ważniejsza niż jej wielkość. Oczywiście możesz ją budować pomijając model zapisu double opt-in, bardzo szybko pojawią się na niej wtedy adresy pełne literówek a nawet spamtrapy, które zniszczą Twoją reputację jako nadawcy wiadomości. Wtedy już żadna z kolejnych wiadomości nie dotrze do inboxa odbiorców.
Zwróć też uwagę, że wysyłanie wiadomości do odbiorców, którzy nawet nie otwierają Twoich kampanii nie ma większego sensu. Marnujesz wtedy tylko czas i pieniądze. Zawsze umieszczaj w swoich wiadomościach też link wypisu, tak aby odbiorcy którzy nie są już zainteresowani Twoją komunikacją mogli szybko z niej zrezygnować.
Początkowy etap budowania własnej listy mailingowej to idealny moment, aby stworzyć personalną relację z odbiorcami mailingu. Wykorzystuj personalizację i możliwości zaawansowanego targetowania i zbieraj informacje nt. potrzeb i oczekiwań Twoich odbiorców względem produktu. Insighty konsumenckie to nieocenione źródło wiedzy, które pomoże Ci wyznaczyć przyszłe kierunki rozwoju Twojego startupu.
5. Twoja lista rośnie? Twórz segmenty
Z czasem, gdy Twoja lista będzie się coraz bardziej rozrastać utrzymanie angażującej komunikacji z odbiorcami będzie wymagało od Ciebie zastosowania bardziej zaawansowanych narzędzi, jakimi są autorespondery. Żeby móc w pełni wykorzystać ich możliwości poznaj najpierw dokładnie potrzeby swoich odbiorców.
Wykorzystaj w tym celu konfigurator preferencji, w którym odbiorca sam wybierze, jakiego typu treści chce otrzymywać lub wykorzystaj tagowanie linków w swoim mailingu lub całych kampanii. Wtedy odbiorcy, którzy kliknęli link oznaczony danym tagiem, zostaną przypisani do grupy zainteresowanej konkretną tematyką. Ułatwi Ci to prowadzenie wielotorowej komunikacji.
1. Zapisałeś się na listę mailingową sklepu z żywnością dla sportowców, który będzie niedługo otwarty w Twojej okolicy.
2. Otrzymujesz mailing a w nim linki do dwóch artykułów. Jeden z nich dotyczy korzyści z biegania bosko a drugi odżywek dla sportowców.
3. Uważasz, że korzystanie z odżywek jest szkodliwe dla organizmu, dlatego klikasz link nr 1. W ten sposób zostaniesz przypisany do segmentu osób, które preferują bardziej naturalne metody w sporcie.
Pamiętaj, że ludzie, którzy zapisują się na Twoją listę robią to, bo wierzą, że otrzymają przydatne i interesujące informacje. Jeśli ich nie zawiedziesz zostaną z Tobą na długo, ale żeby podołać temu wyzwaniu musisz umiejętnie odpowiadać na ich potrzeby.
6. Projektuj mailingi z myślą o mobile
Coraz większa liczba Twoich wiadomości będzie otwierana przez subskrybentów na urządzeniach mobilnych. Każda kampania, która nie będzie się na nich prawidłowo wyświetlać może nie dostać kolejnej szansy od zirytowanego odbiorcy.
W czasie trzech ostatnich lat liczba maili otwieranych na urządzeniach mobilnych wzrosła o 180%. Co to oznacza? Twój mailing musi być wygodny w użyciu na ekranie każdej wielkości. Dostosuj wielkość fontów i przycisków tak, aby wiadomość łatwo się scrollowało a button można było wygodnie kliknąć palcem.
Profesjonalne systemy do email marketingu pomogą Ci zbudować w pełni responsywną wiadomość w metodzie drag & drop, tak jak budowałbyś ją z klocków.
Ponadto, dwie rzeczy, o których nie możesz zapomnieć optymalizując swoją komunikację pod mobile to:
- temat wiadomości - pamiętaj, że nie powinien być dłuższy niż 5-7 słów. Tylko tyle będzie widoczne na małym ekranie.
- preheader - czyli kilka słów, które będą widoczne zaraz po temacie wiadomości. Wykorzystaj go, żeby rozwinąć myśl z tematu wiadomości.
7. Wyjdź poza sam email
Lata ‘90 się skończyły. Poza skrzynką mailową czytamy też treści na Facebooku i w wielu innych miejscach w internecie.
Email marketing, to nadal jedno z najefektywniejszych narzędzi marketingu internetowego. Potwierdza ten fakt wysokie ROI - jeden dolar zainwestowany w email marketing generuje średnio 38 dolarów sprzedaży. Pamiętaj jednak, że w strumieniu wielu informacji, odbiorca może przeoczyć Twoją kampanię. Remarketing, pomoże Ci dotrzeć ze swoim komunikatem, do tych którzy są aktywniejsi w innych kanałach.