FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
6 funkcjonalności, które ma dobra platforma ecommerce
Powrót do listy wpisówNajważniejszą decyzją przy starcie przygody z ecommerce jest bez wątpienia wybór narzędzia, za pomocą którego będziesz sprzedawać swoje produkty bądź usługi. Dokonując wyboru, pamiętaj o tym, że idealna oferta to nie wszystko. To właśnie platforma ecommerce w dużej mierze sprawi, że dany klient zrobi u Ciebie zakupy lub opuści sklep i więcej do niego nie wróci.
Z poradnika e-commerce mogłeś dowiedzieć się, iż powinieneś przywiązywać szczególną uwagę do tego, ile dane rozwiązanie kosztuje, jak szybko możesz wystartować z daną platformą, czy posiada pożądane przez Ciebie integracje oraz czy musisz posiadać wiedzę IT, aby korzystać z danego rozwiązania.
Oprócz wyżej wspomnianych aspektów, które trzeba koniecznie uwzględnić, należy wziąć pod uwagę także:
Piękny design sklepu w technologii RWD
Do 2018 roku sprzedaż mobilna będzie stanowić 30% całkowitej sprzedaży online. Dlatego, jeżeli chcesz zacząć sprzedawać skutecznie, musisz dostosować się do oczekiwań klientów. To znaczy, że powinieneś dać im możliwość kupowania z poziomu wszelkiego rodzaju urządzeń. Wersja mobilna sklepu – a najlepiej strona przygotowana w technologii RWD (Responsive Web Design) to konieczność.
Z jednej strony wiele platform sklepowych już teraz oferuje sprzedawcom szablony RWD w cenie abonamentu. Jednakże, Twój sklep musi odznaczać się także przejrzystością, intuicyjną nawigacją oraz strukturą informacyjną strony. Wybierając rozwiązanie do sprzedaży, nie skupiaj się jedynie na tym, czy dany szablon jest responsywny. Oceń, czy dany szablon pozwoli Ci stworzyć piękny oraz intuicyjny sklep internetowy, w którym można wygodnie dokonywać zakupów.
Perfekcyjny checkout
Jednym z najczęstszych powodów porzuceń koszyków jest zbyt skomplikowany checkout (według badań, aż 60% klientów nie finalizuje swojej transakcji). Dlatego wszystkie kroki prowadzące do zrealizowania zakupów muszą być maksymalnie uproszczone. Podczas testowania rozwiązań ecommerce, koniecznie zwróć uwagę na to, jak wygląda proces zakupowy w każdym z nich.
Czy checkout jest dla Ciebie prosty i przejrzysty (szukaj rozwiązania, które umożliwia zakończenie zakupów na jednej stronie, bez przekierowań)? Czy jest responsywny? Czy na podstawie wpisanego kodu pocztowego system pobiera możliwe jak najdokładniejszy adres i wypełnia go za klienta? Czy dostępne sposoby wysyłki i płatności pojawiają się dopiero po wpisaniu przez klienta kraju, do którego ma zostać wysłane zamówienie? Dodatkowo, jeśli klient wybiera odbiór osobisty lub paczkomaty, czy wymagasz od niego, aby wpisywał pełen adres dostawy? Czy pozwalasz na składanie zamówień bez zakładania konta?
Jak widzisz, checkout to naprawdę niezwykle wrażliwy aspekt w ecommerce, a powyższe elementy to tylko kilka przykładów. Zadbaj o to, aby Twoim klientom kupowało się wygodnie i szybko, bez zbędnych kroków i uniedogodnień.
Analityka i raporty
Większość rozwiązań ecommerce oferuje szybkie i łatwe ‘podpięcie’ Google Analytics do sklepu internetowego. Jednakże, nie każdy, szczególnie początkujący, przedsiębiorca zna narzędzie od Google lub ma czas i chęci, żeby zagłębiać się w jego funkcjonalności (równocześnie zachęcam do zapoznania się z nimi, ponieważ dostarczą Ci wiele cennych insightów). Jeśli jesteś jedną z tych osób, zwróć uwagę na to, czy dana firma oferuje Ci funkcjonalności analityki wbudowane w platformę.
Zobacz, czy w ramach raportów możesz dogłębnie przeanalizować swój biznes pod kątem:
- źródeł sprzedaży
- sprzedaży konkretnych produktów, kolekcji czy wariantów
- ruchu w sklepie
- wyszukiwań w sklepie
Powyższe dane pozwolą Ci udoskonalić biznes i generować większą sprzedaż. Zobaczysz, które produkty sprzedają się najlepiej oraz dowiesz się, czy ich sprzedaż rośnie/maleje w danym okresie. Co więcej, dzięki raportom sprawdzisz, jak trafili do Ciebie klienci.
Zweryfikujesz więc, które kampanie marketingowe okazały się skuteczne, a z których lepiej zrezygnować. Dodatkowo, analiza wyszukiwań w Twoim sklepie umożliwi Ci sprawdzenie, czego użytkownicy szukają na Twojej stronie, co z kolei pomoże Ci w optymalizacji np. nazw produktów.
Blog wbudowany w platformę
Prowadzenie bloga to nieodłączna część działań marketingowych sklepu internetowego. E-przedsiębiorcy w ramach marketingu treści mogą pisać o nowościach w sklepie, ciekawych informacjach z branży, publikować lookbooki swoich nowych kolekcji czy pokazywać swój biznes od kuchni. Biorąc to wszystko pod uwagę, funkcjonalność bloga powinna być wbudowana w platformę, z której korzysta sprzedawca.
Dzięki temu wygląd sklepu będzie spójny z wyglądem bloga, a strona osiągnie wyższe pozycje w Google, co zwiększy szansę na wygenerowanie większej sprzedaży. Dodatkowo, w tym wypadku zarówno sklepem jak i blogiem można zarządzać z jednego miejsca, a to z kolei ułatwi prowadzenie biznesu ecommerce i zaoszczędzi sporo czasu, który można spożytkować na inne działania, wpływające na wyniki eprzedsiębiorcy.
Aplikacje wspomagające sprzedaż
Opisane w artykule integracje z np. dodatkowymi kanałami sprzedaży to bez wątpienia jeden z kluczowych elementów, jeśli chodzi o prowadzenie sprzedaży w Internecie. Oprócz tego, zwróć szczególną uwagę na integracje wewnątrz samego sklepu internetowego, które wspomagają w nim sprzedaż. Chodzi przykładowo o możliwość przeprowadzania kampanii up-sellingowych lub cross-sellingowych.
Przydatne okazują się także mechanizmy, które pozwalają zapisać się na listę oczekujących, jeśli danego produktu aktualnie nie ma w magazynie. Dodatkowo, coraz więcej biznesów stosuje sprzedaż w modelu subskrypcji, co zapewnia im stały przychód w skali np. roku. Sprawdź, czy dana platforma posiada w swojej ofercie powyższe funkcjonalności - to także od nich zależy, jak poradzi sobie Twój biznes.
Edukacja i wsparcie
Początki w ecommerce bywają niezwykle trudne. Wybierając platformę sklepową zorientuj się, czy oferuje Ci potrzebne wsparcie. Powinno ono występować pod postacią supportu, do którego możesz zwrócić się z każdym problemem i pytaniem. Dodatkowo, edukacja to niewątpliwie jeden z najważniejszych aspektów przy starcie własnego biznesu - właściciel sklepu internetowego musi się ciągle dokształcać, aby poprawiać swoje wyniki i prowadzić kompleksową działalność.
Mając to na uwadze, szukaj rozwiązania, które dostarczy Ci także cennych porad i wskazówek w formie akademii z artykułami, ebooków, whitepapare’ów oraz umożliwi uczestnictwo w konferencjach ze specjalistami branżowymi czy spotkaniach z zespołem w luźniejszej atmosferze.