Aleksandra Jakubek wpis utworzony wpis edytowany
Procedura opt-down, co to takiego?
Powrót do listy wpisówZapewne wiesz już jak ważne jest budowanie relacji z odbiorcą. Im uważniej będziesz go słuchał, tym dłużej z Tobą zostanie. Wysyłaj więc do niego takie treści jakie go interesują, w takich odstępach czasu, jakie są dla niego dogodne. Jak uzyskać informacje dotyczące preferencji odbiorcy? Właśnie za pomocą procedury Opt-down.
Co to jest opt-down?
Pojęcie to często mylone jest z procedurą opt-out czyli rezygnacją z otrzymywania wiadomości. Oba procesy są ze sobą związane, jednak stwierdzenie, że oznaczają to samo jest mylne.
Takie informacje pozwolą Ci budować coraz lepsze relacje z Twoimi odbiorcami, ponieważ jeżeli weźmiesz pod uwagę ich preferencje podczas tworzenia kampanii, będą otrzymywać wiadomości, które są dla nich rzeczywiście wartościowe. Pomyśl jak takie rozwiązanie zmniejszy liczbę wypisanych odbiorców z Twojej listy. Pozostawiając im wybór masz możliwość zatrzymania ich przy sobie, co na pewno zostanie docenione.
Opt-out vs Opt-down
Możliwość rezygnacji z newslettera (określana jako opt-out) jest podstawowym oraz obowiązkowym elementem email marketingu. Każdy odbiorca ma do niej prawo i ten fakt powinien być oczywisty dla każdego, nawet początkującego marketera. Jeśli to dla Ciebie nowość, koniecznie przeczytaj tekst o permission marketingu.
Można jednak informować standardowo...
... albo kreatywnie.
W wielu przypadkach jednak sytuacja, gdy odbiorca nie jest zadowolony z przesyłanej mu treści, oznacza dla niego przysłowiowy “wóz albo przewóz”. Może zrezygnować z otrzymywania wiadomości i być całkowicie usunięty z baz nadawcy lub, jeżeli tego nie zrobi - nadal otrzymywać taką samą ilość maili, co prowadzi co oznaczania ich przez niego jako spam.
Warto jednak zastanowić się co tak naprawdę jest powodem jego niezadowolenia. Czy rzeczywiście absolutnie nie chce otrzymywać od nas wiadomości? Może po prostu nie odpowiada mu ich ilość lub zawartość niektórych maili? Jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć jest poznanie opinii samego odbiorcy. Jak to zrobić? Właśnie za pomocą procedury opt-down.
Jak powinna wyglądać procedura opt-down?
- Po otrzymaniu przez odbiorcę niechcianej wiadomości, w mailu powinien znajdować się link odnoszący się do zmian ustawień subskrypcji czyli do centrum preferencji.
- W miarę możliwości daj odbiorcy do wyboru tematykę oraz częstotliwość otrzymywania wiadomości. Oczywiście to Ty narzucasz możliwości, które odbiorca może wybrać.
- Pytaj o preferencje także nowo zapisanych odbiorców. Mogą być oni przekierowani do ankiety zaraz po potwierdzeniu swojego adresu email. Wtedy już od samego początku będą otrzymywali wiadomości, które ich interesują, a Ty unikniesz kolejnych wypisów.
Używaj zebranych informacji
Pamiętaj o tym, że nie wystarczy jedynie zbierać i kolekcjonować informacje dotyczące preferencji odbiorców. Najważniejsze jest, aby brać je pod uwagę podczas tworzenia kampanii email marketingowych. Segmentuj swoich odbiorców i dostarczaj im wiadomości, które chcą otrzymywać. Wtedy na pewno Wasze relacje będą coraz lepsze.