Co to jest rekord SPF i jak go ustawić?
To, w jaki sposób skonfigurowana jest Twoja domena, może mieć wpływ na dostarczalność wiadomości do odbiorców kampanii. Jest to spowodowane zabezpieczeniami serwerów pocztowych, które odbijają maile sprawiające wrażenie fałszywych. Ma to na celu ochronę użytkowników przed spamem i wyłudzeniami.
Z tego poradnika dowiesz się, jak skonfigurować swoją domenę, aby działać w zgodzie z zabezpieczeniami antyspamowymi i zwiększyć dostarczalność swoich wiadomości.
Rekord SPF
Rekord SPF służy do uwierzytelniania adresu email, z którego wysyłane są mailingi. Adres ten może się różnić od tego w polu nadawcy wiadomości.
Sprawdzając go, serwery pocztowe mogą ustalić, czy wiadomość wyglądająca na wysłaną z określonej domeny rzeczywiście pochodzi z autoryzowanego serwera.
Jaką funkcję pełni rekord SPF, gdy wysyłam mailing przez system FreshMail?
Posłużę się poniższym przykładem, żeby lepiej zobrazować funkcję rekordu SPF.
Załóżmy, że domena, w której masz konta pocztowe to mojafirma.pl. Tworzysz rekord SPF, który identyfikuje Twoje serwery pocztowe, jako zautoryzowane i zaufane dla tej domeny. Kiedy serwer poczty odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości. mailingu otrzyma wiadomość wysłaną z adresu joanna@mojafirma.pl, może sprawdzić rekord SPF domeny mojafirma.pl, aby określić, czy wiadomość pochodzi z autoryzowanego serwera poczty.
W związku z tym, jeśli chcesz poprawić dostarczalność kampanii mailowych wysyłanych za pośrednictwem FreshMaila, powinieneś umieścić w rekordzie SPF swojej domeny również serwery FreshMaila. Może to korzystnie wpłynąć na dostarczalność Twoich wiadomości.
Jak skonfigurować domenę, gdy chcę poprawić dostarczalność wiadomości wysyłanych za pomocą FreshMaila?
Krok 1
W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie z jakiego adresu będziesz wysyłać mailingi. To ten adres, który podajesz w polu Email nadawcy, podczas tworzenia kampanii we FreshMailu.
Jeśli będzie to przykładowy adres joanna@mojafirma.pl to powinieneś ustawić wpis TXTFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć. dla domeny mojafirma.pl. Jeśli natomiast będzie to inna subdomena, np. joanna@subdomena.mojafirma.pl to powinieneś ustawić wpisy TXT dla subdomeny subdomena.mojafirma.pl.
Krok 2
Twoje wiadomości mogą nie docierać do odbiorców w dwóch poniższych przypadkach:
- Jeśli Twoja domena nie ma rekordu SPF, gdyż nie będzie możliwe sprawdzenie, czy wiadomości pochodzą z autoryzowanego serwera poczty.
- Jeśli wiadomość pochodzi z serwera innego niż serwery poczty (np. FreshMaila), który zautoryzowałeś we wpisach SPF.
W pierwszym przypadku, stanowczo odradzamy, abyś umieszczał w swoim wpisie SPF tylko serwery FreshMaila. Może to spowodować, że Twoja normalna komunikacja mailowa (np. do pracowników czy kontrahentów) nie będzie dostarczana. Wyjątek może stanowić przypadek, w którym korzystasz z dedykowanej domeny tylko i wyłącznie na potrzeby mailingu i nie prowadzisz z niej żadnej innej komunikacji.
Wówczas, gdy nie masz jeszcze żadnego wpisu SPF w swojej domenie lub subdomenie, a chcesz zautoryzować serwer FreshMaila, wystarczy, że umieścisz poniższy wpis TXT:
v=spf1 include:_spf.freshmail.pl -all
W przypadku drugim, należy najpierw sprawdzić jakie wpisy SPF już istnieją w Twojej domenie lub subdomenie. Przykładowo może to być wpis:
v=spf1 ip4:192.30.252.0/22 include:_spf.google.com include:esp.github.com include:_spf.createsend.com include:mail.zendesk.com ~all
Wówczas, żeby zautoryzować również serwer FreshMaila, należy dodać do obecnego wpisu poniższą frazę:
include:_spf.freshmail.pl
Po modyfikacji, będzie on więc wyglądał tak:
v=spf1 ip4:192.30.252.0/22 include:_spf.google.com include:_spf.freshmail.pl include:esp.github.com include:_spf.createsend.com include:mail.zendesk.com ~all
Jak dodawać wpisy SPF w panelu mojej domeny?
Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi, gdyż w przypadku różnych registrantów domeny proces ten wygląda inaczej. Niestety, po stronie FreshMaila nie jesteśmy w stanie pomóc Ci w tej kwestii, polecamy więc zapoznanie się z dedykowanymi poradnikami udostępnianymi przez firmy hostingowe, np:.
- Home.pl - Rekordy domeny,
- Nazwa.pl - Czym są rekordy domeny?
- OVH.pl - Pola SPF
W przypadku, gdy posiadasz domenę od jeszcze innego dostawcy, z pewnością uzyskasz potrzebną pomoc kontaktując się z biurem obsługi klienta.
W jaki sposób sprawdzić poprawność moich wpisów SPF?
W systemie typu UNIX / Mac OS możesz skorzystać z bashowej komendy dig, np:
dig _spf.freshmail.pl TXT
Możesz również skorzystać z poniższych narzędzi internetowych:
Why did SPF cause my mail to be rejected?
Powodzenia!