FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Najskuteczniejsze formy reklamy w Internecie [INFOGRAFIKA]
Powrót do listy wpisówSpis treści:
- Formy reklamy w Internecie
- Social media kontra reszta świata
- Email marketing vs. media społecznościowe
- SEO - aby wyszukiwarki lubiły naszą stronę
- Reklama PPC - czyli płatne linki
- Email marketing - kompleksowa strategia komunikacji z klientem
- Siła synergii - reklama w Internecie
- Jak osiągnąć sukces w marketingu internetowym?
Formy reklamy w Internecie
Jesteś początkującym przedsiębiorcą i zastanawiasz się, w jakie działania zainwestować, by klienci dowiedzieli się o Twoim istnieniu?
A może Twój dotychczasowy biznes potrzebuje wiatru w żagle i szukasz najskuteczniejszej formy reklamy w Internecie? W poniższym tekście odpowiem na pytanie, jak to robić.
Dowiesz się, które kanały generują najwięcej sprzedaży i z czego wynika ich efektywność. Opiszę, jak można połączyć różne działania marketingowe, aby uzyskać efekt synergii i jeszcze skuteczniej promować swoją markę przez Internet.
Social media kontra reszta świata
Nikogo nie zaskoczy stwierdzenie, że firma, która w dzisiejszych czasach chce zaistnieć w świadomości odbiorców, powinna aktywnie działać w social mediach.
Uważni marketerzy doceniają ten fakt i spore środki angażują w modny kanał komunikacji. Jednak jak pokazują badania firmy Custora (przedstawione także przez Antyweb), sama obecność w social media wcale nie przekłada się na sprzedaż. Popularność mikroinfluencerów na Instagramie obnażył ostatnio Wojtek Kordyś w tekście: W miesiąc każdy może zostać Influencerem.
Użytkownik social mediów nie zawsze jest nastawiony na tryb zakupowy. Nie zapominajmy również, że nie w każdym przypadku Facebook jest najlepszym rozwiązaniem - np. gdy nie masz wystarczająco dużo atrakcyjnego contentu albo gdy Twoja grupa docelowa nie jest obecna w social media - tak również czasem bywa. ;)
Media społecznościowe świetnie sprawdzają się w działaniach budujących wizerunek, otwierają szansę podjęcia dialogu z klientem i poznania grupy docelowej.
Social media jako forma reklamy internetowej sprawdza się przy zbieraniu bazy adresowej. Dzieje się tak, ponieważ będąc zalogowanym na serwisie społecznościowym, użytkownicy łatwo mogą udostępnić swój adres mailowy w formatach reklam Lead Ads.
Nie zmienia to jednak faktu, że dla celów sprzedażowych najlepsze i niezastąpione okazują się, znane nie od dziś, formy reklamy w Internecie takie jak SEO, CPC oraz email marketing - jak widać na poniższym wykresie, to właśnie te trzy kanały generują największą sprzedaż w Internecie i co najważniejsze, ich skuteczność wciąż rośnie.
Głównym zadaniem marketera jest zwiększanie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki.
Środkiem do osiągnięcia celu jest m.in. generowanie ruchu na stronie. Najlepiej posłuży do tego reklama w wyszukiwarkach typu PPC (Pay Per Click), której koszty łatwo zoptymalizować i jest niemal natychmiastowym sposobem na skierowanie potencjalnych klientów na stronę.
Bardzo dobre efekty przynosi także SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach, które wymaga zainwestowania większej ilości czasu i wysiłku, aby przynieść pożądane efekty. Ten duet dopełnia email marketing, który najlepiej sprawdzi się w procesie budowania relacji z klientem i sprzedaży. Jednak ten miks nie miałby odpowiedniej siły przebicia, gdyby nie media społecznościowe.
Marketing afiliacyjny i testy A/B
Według raportu Forrester, wykonanego na zlecenie Rakuten, 80% marek wykorzystuje marketing afiliacyjny jako formę promocji i sposób na pozyskanie klientów. Marketing afiliacyjny polega na stworzeniu przez Twoją firmę programu partnerskiego. Do programu partnerskiego mogą dołączyć wydawcy, którzy będą promować Twój produkt w Internecie. Rozliczasz się z nimi za realizację celu, na przykład zakup w Twoim sklepie internetowym. Nie płacisz więc za samo przejście na Twoją stronę.
Aby być skutecznym marketerem afiliacyjnym należy szukać rozwiązań, które pozwolą na zapewnienie sobie stabilnego dopływu ruchu i odbiorców promowanego produktu. Do tego celu posłużyć mogą testy A/B. Aby dobrze je przeprowadzać należy:
- stworzyć dwa kontrastujące ze sobą warianty - warto stworzyć stronę A, która będzie różniła się od strony B nie tylko samym nagłówkiem, ale też używanymi kolorami, czy nawet położeniem CTA,
- skupiać się na każdym elemencie z osobna - testowanie wielowariantowe może doprowadzić do sytuacji, w której nie wiemy, która zmiana wpłynęła na uzyskanie pozytywnych rezultatów,
- odpowiednio analizować każdy rezultat - sama analiza wielkości CR (ang. conversion rate) może nie wystarczyć. Pamiętajmy więc o wykorzystaniu platform analitycznych, dzięki którym łatwiej jest dopasować testowane elementy do naszych potrzeb.
Aby dowiedzieć się więcej na temat tej i innych metod, które ułatwią Ci promocję w Internecie, wejdź na bloga MyLead.
Zobacz nasz MEGAPORADNIK marketingu internetowego - 10 obszarów, które zapewnią Ci widoczność w sieci!
- sprawdź opinie ekspertów e-marketingu
- poznaj najnowsze dane, trendy i wskazówki
Email marketing vs. media społecznościowe
Weźmy za przykład email marketing. Jest on metodą “długotrwałą” w przeciwieństwie do postu na Facebooku, który po kilku minutach zostanie przysłonięty przez serię kolejnych.
Nie znamy algorytmu odpowiedzialnego za wyświetlanie wpisów na Facebookowych “wall’ach”, ale wiemy, że zasięg komunikatu jest mocno ograniczony, gdyż wyświetla się tylko niektórym fanom. Szacuje się, że post organiczny dociera od 2% do 6% wszystkich fanów. Nie są to zachwycające statystyki co sprawia, że taka reklama internetowa stosowana w pojedynkę ma małe szanse na powodzenie.
Mail w skrzynce pocztowej cierpliwie czeka na odczytanie - niczym zadanie do wykonania - i długo utrzymuje się na tzw. “pierwszym planie”. Poza tym skrzynkę mailową traktujemy bardzo osobiście, nadając przychodzącym wiadomościom wyższy priorytet.
Dla większości z nas sprawdzanie poczty to pierwsza czynność w pracy - przy czym niekoniecznie mowa tu tylko i wyłącznie o skrzynce służbowej. :) Mail pozwala także przekazać pełniejszą informację zawierającą zdjęcia, linki i teksty.
Reklama internetowa to temat szeroki jak rzeka, to pewne! W tym gąszczu możliwości przyjrzyjmy się kilku metodom bardziej szczegółowo.
SEO - aby wyszukiwarki lubiły naszą stronę
SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek - wszystko po to, aby w procesie naturalnego wyszukiwania, to właśnie Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach dla wybranych słów i fraz kluczowych.
Pamiętaj, że nad porządkiem w wynikach wyszukiwania czuwają niezawodne algorytmy Google: Panda, Pingwin i Koliber. Każdy z nich "szuka" czegoś innego w treści Twojej strony www, dobrze więc wiedzieć, co na niej napisać, aby pomóc filtrom odnaleźć właśnie Twoją stronę, zamiast konkurencji.
Mówiąc o optymalizacji strony, mam na myśli przede wszystkim modyfikacje w treści strony pod kątem fraz, na które zamierzasz prowadzić kampanię oraz zmiany w kodzie strony (m.in. pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych).
Pozycjonowanie bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek odpowiedzialnych za prezentowanie wyników oraz na poznawaniu algorytmów nowych, wciąż ulegających modyfikacji.
SEO wymaga wiele pracy, ale jest tego warte. To z organicznych wyników w wyszukiwarce notuje się największą liczbę wejść na stronę - wszak osoba wyszukująca jest mocno zainteresowana tematem, a często też ukierunkowana na zakup.
SEO nie wymaga żadnej formy płatności, poza czasem zainwestowanym w proces optymalizacji i generowania treści.
Jednak prowadząc nie do końca uczciwe działania tzw. Black Hat SEO, możesz narazić się administratorom Google i w skrajnych przypadkach Twoja witryna może zostać całkowicie zablokowana w wynikach wyszukiwania. Dlatego jeśli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu, lepiej będzie zlecić te działania wyspecjalizowanej agencji.
Zwrot z inwestycji jest długoterminowy, ale stabilny. Według badań Fortune3 (dostawcy rozwiązań e-commerce) 30% marketerów uznaje SEO za źródło największego zwrotu z inwestycji, 56% planuje w najbliższej przyszłości skupić się właśnie na działaniach SEO, aby przyciągnąć więcej klientów na swoje strony internetowe.
Wykres poniżej pokazuje ocenę aktualnej wartości przepływów pieniężnych związanych z relacjami z nabywcą - ocenę przeprowadzoną w poszczególnych kanałach komunikacji (badania firmy Custora).
Reklama PPC - czyli płatne linki
PPC to reklama internetowa, za którą płacisz tylko wtedy, gdy zostanie kliknięta. Zalety? Przede wszystkim błyskawiczne efekty (w porównaniu do długotrwałego pozycjonowania).
Poza tym sam system płatności jest niezwykle wygodny - nie płacisz za czas ukazywania się reklamy, jak w środkach masowego przekazu, ale tylko w momencie, gdy ktoś zainteresowany kliknie w Twoją reklamę. Niebagatelną rolę odgrywa też mierzalność efektów, możliwość ciągłego monitorowania wszystkich kluczowych dla wyników kampanii reklamowej danych oraz ich ciągła optymalizacja.
Wprawdzie reklama PPC może dotyczyć banerów, jednak najskuteczniejszy jest AdWords, czyli reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google.
Pojawiają się w czołówce wyszukiwania albo po prawej stronie wyników wyszukiwania. Wyświetlają się, kiedy użytkownik wyszukuje frazę pasującą do słów, jakie licytuje reklamodawca. Co dobrze widać na poniższym przykładzie.
Badania dowodzą, że przeciętni internauci nie potrafią określić różnicy pomiędzy płatnymi i naturalnymi wynikami wyszukiwania. Skupiają się na ich hierarchii oraz trafności względem poszukiwanej informacji, więc Twoja reklama internetowa jest przez nich klasyfikowana jako jeden z wielu wyników..
Pamiętaj, że sam fakt kliknięcia w reklamę, to jeszcze nie jest zwieńczenie sukcesu!
Potencjalny klient przenosi się na przygotowaną przez Ciebie stronę internetową. Ważne, co tam zobaczy - nie masz wiele czasu, by zatrzymać jego uwagę. Podkreślaj benefity takie jak konkurencyjna cena, rabaty, darmowa dostawa, częste promocje, szeroki asortyment, benefity produktu itp.
Email marketing - kompleksowa strategia komunikacji z klientem
W przypadku email marketingu jeden dolar przekłada się na zysk rzędu 38 dolarów(zgodnie z badaniami Direct Marketing Association 2015).
Oczywiście to tylko statystyki, niejednokrotnie dobrze zrobiona kampania osiąga wyniki znacznie bardziej imponujące. Zastanówmy się, dlaczego ten kanał komunikacji jest taki efektywny.
- Email marketing opiera się na permission marketingu - wiadomości wysyłane są do bazy klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowej, a więc zdeklarowali wyraźną chęć otrzymywania od Ciebie wiadomości - jest zatem duża szansa, że ją odczytają. Więcej o budowaniu własnej bazy możesz przeczytać w poradniku FreshMail.
- Email marketing to forma niezwykle bezpośrednia, dająca możliwości personalizacji oraz bardzo dokładnego targetowania. Posiadając w bazie nieco informacji o Twoim odbiorcy, możesz używać w nagłówku powitania z jego imieniem oraz dopasować treść i formę przesyłki do profilu klienta.
- Długofalowe działania email marketingowe pomagają stworzyć relację z odbiorcą - a trzeba wiedzieć, że gdy uda Ci się wyzwolić po drugiej stronie emocje, to jesteś już w domu - odbiorca łatwo o Tobie nie zapomni.
- Możesz dokładnie obserwować wyniki swoich działań w raportach i dzięki tym obserwacjom decydować o ich zmianie lub podtrzymaniu.
- Email marketing jest tani! W zależności od wielkości Twojej bazy, jeden mail może kosztować mniej niż 1 grosz. Bardzo często możesz też przetestować platformę do wysyłki kampanii mailowych za darmo.
- Email marketing możesz skutecznie łączyć z innymi kanałami komunikacji, jak SMS marketing, social media, reklamy PPC i wiele innych
Siła synergii - reklama w Internecie
Liczby mówią same za siebie. Wydatki na reklamę w Internecie stale rosną. Rosną też wpływy uzyskane z takich inwestycji.
Dzięki email marketingowi masz szansę zwiększyć korzyści ze środków zainwestowanych w ściągnięcie użytkowników na stronę.
Nawet jeśli dany użytkownik nie dokona zakupu przy pierwszej wizycie na stronie - to jeśli tylko przekonamy go do pozostawienia maila - będziemy mieć jeszcze wiele okazji, aby ponowić naszą ofertę za pośrednictwem mailingu.
Oczywiście nie ma jednej słusznej koncepcji - trzeba wśród możliwości szukać najlepszej synergii.
Jak osiągnąć sukces w marketingu internetowym?
Eksperymentować, łączyć metody i bacznie przyglądać się efektom. Warto zwrócić uwagę, że wyżej omówione metody są względem siebie komplementarne. Wyobraźmy sobie, że sprzedaję w swoim sklepie internetowym odzież, wytrwale pracuję nad SEO - optymalizacja powoli zaczyna przynosić efekty; wysyłam regularny mailing do klientów, aby budować z nimi relację.
Gdy przyjdzie czas promocji kolekcji letniej, dobrym pomysłem będzie zainwestowanie w reklamę PPC oraz kampanię email marketingową informującą o aktualnej ofercie - wszystko po to, aby dotrzeć do odbiorców z informacją w krótkim czasie. Czym jest ten opis? Prostą receptą na sukces!
Na koniec pamiętaj, że zamieszczanie reklam w Internecie to nie jest operacja na otwartym sercu - pacjent nie umrze na stole. Zatem eksperymentuj, na bieżąco analizuj i dokonuj korekty realizowanych działań. Jeśli jeszcze się wahasz, mam dla Ciebie argument koronny - Twoja konkurencja już te metody wykorzystuje… A więc nie trać czasu. Powodzenia!