FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Konferencja TED – 10 inspirujących prezentacji dla przedsiębiorców
Powrót do listy wpisówSpis treści:
- Jak zacząć i jak nie ustać w drodze do sukcesu - Jacek Walkiewicz opowiada o sile motywacji
- Mamy motywację i energię do działania. Jak najlepiej ją wykorzystać? Steven Johnson tłumaczy skąd biorą się dobre pomysły
- Dlaczego jedni osiągają sukces, rozgłos i pociągają za sobą tłumy, a innym się to nie udaje, mimo że są równie dobrze, a może nawet lepiej wyposażeni przez los?
- Po co nam reklama i jaką tak naprawdę pełni funkcję? Rory Sutherland
- Seth Godin - nie wystarczy być bardzo dobrym, trzeba być nadzwyczajnym
- Czego chcą współcześni konsumenci? - zmiany na rynku diagnozuje Joseph Pine
- Słów kilka o zaufaniu
- Dlaczego możemy się cieszyć z różnorodności i tak trudnych do zidentyfikowania potrzeb klientów?
- Internauci dyktują zasady - Yochai Benkler
- Podsumowanie - ponownie Jacek Walkiewicz o odwadze w realizacji planów
Popularne TED talks to kilkunastominutowe prezentacje w ramach konferencji organizowanych przez amerykańską fundację non-profit. Pierwsza taka konferencja odbyła się w 1984 roku i od tego czasu TED nieprzerwanie popularyzuje na całym świecie kolejne “idee warte rozpowszechnienia”.
Najlepsze prezentacje oprócz zawartości merytorycznej ujmują słuchaczy swoją formą, a więc przede wszystkim talentem oratorskim mówcy, zdolnością do poruszenia audytorium, poczuciem humoru. Istotne jest również to, by tematy na prezentacje zostały opatrzone trafnym i chwytliwym tytułem.
W tym artykule przedstawiam 10 prezentacji z konferencji TED, które mogą okazać się bardzo inspirujące dla wszystkich przedsiębiorczych.
1. Jak zacząć i jak nie ustać w drodze do sukcesu - Jacek Walkiewicz opowiada o sile motywacji
Podstawą sukcesu jest wiara we własne możliwości. Słowa-klucze człowieka, który realizuje swoje plany to: działanie, skuteczność, doświadczanie życia, podejmowanie ryzyka, decyzje. Z wykładu płynie wiele cennych spostrzeżeń, m.in. o tym, że nowych rzeczy możemy nauczyć się jedynie wychodząc z tzw. strefy komfortu, wbrew strachowi przed zmianami. W życiu można przyjąć jedną z dwóch postaw: “boję się, więc nie robię” lub “boję się, ale mimo tego robię swoje”. Dlaczego warto przyjąć tę drugą postawę i być głównym aktorem swojego życia? Oddajmy głos Jackowi Walkiewiczowi.
2. Mamy motywację i energię do działania. Jak najlepiej ją wykorzystać? Steven Johnson tłumaczy skąd biorą się dobre pomysły
Mówi się, że sukces ma wielu ojców. Podobnie jest z dobrymi pomysłami, które często powstają przy współpracy kilku osób. Specjalizujemy się w różnych dziedzinach i ta różnorodność procentuje, gdy ludzie spotykają się ze sobą, choćby przy kawie. Fascynujące jest obserwować proces rodzenia się wielkiej idei - aby tego doświadczyć, polecamy wysłuchać autora do końca.
3. Dlaczego jedni osiągają sukces, rozgłos i pociągają za sobą tłumy, a innym się to nie udaje, mimo że są równie dobrze, a może nawet lepiej wyposażeni przez los?
Według Simona Sinek’a zazwyczaj przedsiębiorstwa wiedzą co robią oraz jak to robią, ale bardzo niewiele organizacji wie, dlaczego - jaki jest przewodni motyw działania, jakie stoi za tym przekonanie. Tak się składa, że interesy najlepiej robić z tymi, którzy wierzą w to co Ty. Jaka jest różnica między przywódcą, a człowiekiem, który przewodzi? Ten pierwszy działa z pozycji siły i władzy. Za tym drugim idziemy, bo tego naprawdę chcemy, bo wynika to z naszej wewnętrznej potrzeby.
4. Po co nam reklama i jaką tak naprawdę pełni funkcję? Rory Sutherland
Czy zarząd linii kolejowych na trasie Paryż - Londyn słusznie wydawał 6 mld funtów, aby zwiększyć satysfakcję pasażerów z jakości podróży? Jak Atatürk namówił Turków, żeby bez sprzeciwu i wbrew przywiązaniu do tradycji zamienili swoje tradycyjne stroje na europejskie?
Wszystko jest kwestią narzucenia pewnej perspektywy patrzenia - przekonuje prezes brytyjskiego oddziału agencji reklamowej Ogilvy, szczerze rozbawiając widownię przykładem kariery pewnych płatków śniadaniowych - jak widać tematy na prezentacje przynosi samo życie.. Wartość produktu można zwiększyć, nie zmieniając właściwości jego samego. Czy to znaczy, że reklama służy do omamienia klientów i wmawiania im nieprawdy? Bynajmniej! Dobra reklama wydobywa wartość produktu dotychczas niedocenioną i nienazwaną.
5. Seth Godin - nie wystarczy być bardzo dobrym, trzeba być nadzwyczajnym
Jesteś w posiadaniu innowacyjnego produktu? W dzisiejszym świecie to nie wystarczy. Liczy się także, czy potrafisz zakomunikować swój produkt otoczeniu. Ale i to jeszcze mało. Twój produkt musi wyróżniać się na tyle, aby ludzie chcieli o nim mówić. Wtedy na pewno znajdą się pasjonaci, którzy Cię wysłuchają, a potem przekażą informację dalej. Pytanie, jak to zrobić?
6. Czego chcą współcześni konsumenci? - zmiany na rynku diagnozuje Joseph Pine
Na początku był produkowany masowo towar. Dawno temu. Wraz z rewolucją przemysłową i kolejnymi przeobrażeniami rynku zmienił się też konsument - jego potrzeby i oczekiwania. Czemu Starbacks może sprzedawać kawę wartą 5 centów za 5 dolarów oraz jaki karygodny błąd wizerunkowy popełniła wytwórnia Disney’a? Prezentacja tłumaczy, co to jest tzw. ekonomia doświadczeń oraz czym jest jej najważniejsza wartość - autentyczność biznesu.
7. Słów kilka o zaufaniu
W dzisiejszym świecie coraz cenniejszą walutą staje się reputacja i wzajemne zaufanie stron robiących razem biznes. Na czym polega wyższość takich relacji nad pustymi transakcjami?
Wysłuchajcie prezentacji Rachel Botsman.
8. Dlaczego możemy się cieszyć z różnorodności i tak trudnych do zidentyfikowania potrzeb klientów?
Prezentacja za swoją oś konstrukcyjną bierze historię człowieka, który zupełnie zmienił podejście branży do badań konsumenckich i sposobu na uszczęśliwienie konsumentów. Ludzie nie do końca zdają sobie sprawę, czego chcą, dlatego zapytani o ulubiony smak kawy raczej odpowiedzą stereotypowo zamiast podać smak kawy swoich marzeń. Malcolm Gladwell uświadamia nam istnienie tzw. segmentacji poziomej i potrzebę różnorodności odpowiadającej różnym gustom. Uniwersalizm jest passé. Liczy się indywidualne podejście do klienta i możliwości, które stwarza różnorodność. Weźmy choćby za przykład sos spaghetti...
9. Internauci dyktują zasady - Yochai Benkler
W ciągu ostatnich lat nastąpił istotny przełom w modelu wytwarzania informacji, wiedzy, kultury - a wszystko to za sprawą Internetu. Wcześniej władza była w rękach potentatów, którzy mieli wystarczający kapitał, aby inwestować w technologię - przykładowo, aby wydawać gazetę codzienną. Teraz ukształtował się model silnie rozproszony, bo każdy użytkownik podłączony do Internetu może stać się źródłem takiej wiedzy/informacji. Naszym kapitałem jest mądrość, kreatywność, doświadczenie. W nowym modelu wszyscy mamy pozwolenie i też większe szanse na innowacyjność, tworzenie i dzielenie się. Społeczne relacje stają się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
10. Podsumowanie - ponownie Jacek Walkiewicz o odwadze w realizacji planów
“Jeśli w życiu brakuje odwagi, to wszelkie inne cnoty są bez znaczenia” to ulubiona dewiza autora prezentacji. Czy da się zabezpieczyć na wszelką ewentualność? Raczej nie, ale to nie powinno nas powstrzymywać przed podejmowaniem działania. Czym się różni wizjoner od marzyciela? Jak wizja przekłada się na energię do ruszenia w drogę? I na koniec, dlaczego można poczuć szczęście, tkwiąc w korku? Jacek Walkiewicz nie pozwala stać w miejscu i zachęca do stuprocentowego zaangażowania w życie - cokolwiek robimy.