Lekcja 1 - Sześć sposobów
na zbudowanie własnej
listy mailingowej

Dobry email marketing opiera się na własnej, zebranej w odpowiedni sposób bazie mailowej. Sprawdź 6 sposobów na zebranie wartościowych kontaktów.

Zanim zaczniesz projektować przykuwające uwagę newslettery i kreować strategię sprzedaży - musisz mieć odbiorców, którzy będą chcieli otwierać Twoje maile. Tak więc w pierwszej lekcji naszego kursu skupimy się na technikach budowania własnej bazy.

B2B kontra B2C

Zacznijmy od tego, kto stoi po drugiej stronie, ponieważ proces zbierania baz mailingowych będzie się nieco różnił w zależności od tego, czy pracujesz w sektorze Business-to-Business, czy Business-to-Customer. Wynika to głównie z tego, że potrzeby odbiorców w tych grupach są inne, inny jest również proces podejmowania decyzji, wreszcie inne punkty styku z marką oraz same okazje do spotkania klienta, a tym samym do poproszenia o jego email.

Przyjęło się myśleć, że odbiorcy B2B lepiej reagują na argumenty racjonalne i oczekują merytorycznego przekazu, podczas gdy do odbiorców B2C łatwiej dotrzeć poprzez komunikat emocjonalny. Warto, jednak pamiętać o zasadzie H2H, czyli Human-to-Human.

Bez względu na to, czy komunikujesz do biznesu czy do konsumenta, pamiętaj, że po drugiej stronie zawsze stoi człowiek. Jeśli chcesz zachęcić kogoś, by zapisał się na Twojego newslettera, przekonaj go argumentem, który ma dla niego indywidualne znaczenie.

Wybierając jeden, a może kilka z poniższych sposobów, zawsze w pierwszej kolejności pomyśl o tym, że osoba zostawiająca Ci maila i oczekująca na przyszłą korespondencję, musi po prostu tego chcieć. Więc przekonaj ją korzyścią, obietnicą czegoś interesującego, daj jej coś wartościowego… albo zadziałaj emocjami. Niech to będzie Twój punkt wyjścia do planowania ot choćby zwykłego formularza zapisu.

W jaki sposób możesz skutecznie zbierać adresy mailowe?

1. Zamieść formularz zapisów na swojej stronie internetowej

Profesjonalny i skuteczny formularz zapisu to podstawowe narzędzie w budowaniu własnej bazy mailingowej. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym zwiększysz wskaźnik konwersji i łatwiej pozyskasz nowych subskrybentów.

Załóż konto testowe we FreshMailu

Widoczny na pierwszy rzut oka

Powinien być on łatwo widoczny dla odwiedzających Twoją stronę. Stwórz więc formularz, który przyciąga wzrok, a zarazem wpisuje się w estetykę strony. Nie przesadzaj z intensywnością kolorów oraz liczbą elementów. W ten sposób zamiast zachęcić do zapisu możesz odstraszyć odbiorcę.

Daje korzyść

Odbiorca oczekuje jakiejś korzyści, zaoferuj mu więc coś, co przekona go do pozostawienia maila np. rabat na pierwsze zakupy (w przypadku B2C) czy bezpłatny dostęp do merytorycznych raportów czy ebooków (w przypadku B2B). Dobrze sprawdzi się też umieszczenie zdjęcia lub grafiki obrazującej dany prezent.

Jest prosty

Im mniej pól w formularzu tym większa konwersja. Zbieraj więc jedynie niezbędne dane (np. imię i adres mailowy), które w przyszłości pomogą Ci prowadzić komunikację.

Jest dopasowany do urządzeń mobilnych

Prawdopodobnie już niemal połowa wizyt na Twojej stronie generowana jest przez użytkowników telefonów komórkowych. Pamiętaj zatem, aby formularz był dobrze zoptymalizowany pod mobile.

Formularz czy pop-up?

Formularz na stronie możesz zamieścić jako stały element albo jako pojawiający się w określonym momencie pop-up. Statyczny formularz warto umieścić w górnej części strony, np. prawym rogu, tak, aby odwiedzający stronę miał szansę od razu go zauważyć.

W przypadku pop-upów warto przemyśleć, w którym momencie powinien się on wyświetlić - czy po określonym czasie jaki użytkownik spędził na stronie i jest gotowy na interakcję z marką, czy może w momencie, gdy planuje opuścić witrynę i potrzebuje dodatkowej zachęty do pozostawienia maila?

Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek albo chciałbyś szybko stworzyć taki formularz, zapoznaj się z nową funkcją FreshMaila - kreator formularzy.

2. Zbieraj maile podczas spotkań osobistych

Okazji do spotkań z obecnymi lub potencjalnymi klientami na pewno masz wiele. Mogą to być targi, konferencje lub inne wydarzenia branżowe (B2B), spotkania w sklepie czy punkcie odbioru towaru (B2C). Dlaczego nie poprosić wtedy o adres mailowy? Przecież to niepowtarzalna okazja, kiedy masz szansę zrobić na kliencie dobre wrażenie i nawiązać relacje, które zaowocują w przyszłości.

Pamiętaj jednak, aby robić to zgodnie z prawem i w systemie Double Opt-in. Tradycyjna wizytówka niekoniecznie będzie tu najlepszym rozwiązaniem. Lepiej iść w stronę bardziej nowoczesnych rozwiązań np. aplikacji na tablety, zintegrowanej z systemem do wysyłki mailingów, takich jak FreshForm, która automatycznie przypisze nowe adresy do listy mailowej na Twoim koncie.

3. Zaoferuj ciekawy content w zamian za maila

Merytoryczny content za maila to bardzo popularna i co więcej efektywna metoda pozyskiwania adresów email. Możesz zaoferować klientowi m.in.:

  • ebooka
  • raport branżowy
  • white papers
  • szkolenie online
  • film
  • case studies
  • i wiele innych...

Z tej formy korzystają głównie branże B2B, choć nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wypuścić publikację dedykowaną indywidualnemu konsumentowi np. poradnik dotyczący dekorowania mieszkania, raport z zestawieniem najciekawszych destynacji na wakacje czy kompendium wiedzy dla koneserów wina.

Gdzie i w jakiej formie możesz udostępniać merytoryczne treści?

  1. W formie pliku np. pdf, infografiki wysłanego mailem
  2. Jako artykuł opublikowany na stronie

W pierwszym przypadku wielu marketerów, promując opracowany przez siebie materiał, tworzy specjalne landing pages, czyli dedykowane strony, których celem jest przekonanie użytkownika do pobrania publikacji i pozostawienia maila. Landingi powinny być proste w swej strukturze i przejrzyście prezentować korzyści płynące z oferowanej publikacji. Należy pamiętać, aby wysyłając komuś materiał mailem, zweryfikować poprawność danego adresu stosując Double Opt-in - ale to już omawialiśmy wcześniej :).

landing page raportu email marketing w liczbach 2018

Drugi przykład (artykuł na stronie) to po prostu wtyczka np. do WordPressa, dzięki której Twój odbiorca będzie mógł przeczytać tylko fragment danego tekstu, a jego pozostała część zostanie ukryta, dopóki nie poda on swojego adresu email.

4. Daj klientowi rabat lub gratis

Któż z nas nie lubi prezentów i niespodzianek? Prawdopodobnie cenią je również Twoi klienci. Dlaczego więc nie zaoferować im małej transakcji: adres mailowy w zamian za zniżkę zakupową, okresowy dostęp do płatnych funkcji Twojego oprogramowania, a może darmowa dostawa przy najbliższym zamówieniu?

zapis do newslettera answear

Tę technikę z powodzeniem stosują firmy z branży e-commerce, ale z całą pewnością w każdym biznesie znajdzie się jakiś przyjemny gratis, który usatysfakcjonuje klienta i pomoże mu pokonać barierę w dzieleniu się swoim adresem mailowym.

5. Zbieraj maile w mediach społecznościowych

W kwietniu 2018 liczba internautów w Polsce zbliżyła się do 28 milionów, z czego prawie 80% korzysta z serwisu Facebook. Jest to drugi pod względem popularności (pierwsze miejsce przypadło grupie Google) wydawca w internecie, byłoby więc sporym błędem pominąć ten kanał w działaniach marketingowych.

Z kolei ruch odbiorców na Twoim fanpage możesz łatwo przekuć w zapis do bazy mailingowej. Po prostu zamieść na profilu firmowym odpowiedni formularz. Jeśli ktoś odwiedza fanpage, jest już Twoim fanem lub sam wykazuje zainteresowanie Twoją marką, warto podsunąć mu coś atrakcyjnego i pozyskać maila do bazy.

Dodatkowe możliwości budowania bazy mailingowej na Facebooku daje Ci płatna funkcjonalność Lead Ads. W tym przypadku formularz zapisu znajduje się bezpośrednio w prezentowanej użytkownikowi reklamie.

Zaletą tego rozwiązania jest definiowana przez Ciebie grupa docelowa, którą możesz określać względem zainteresowań, zachowań czy lokalizacji.

6. Zorganizuj webinar

Choć polscy marketerzy nadal dość nieśmiało podchodzą do narzędzia jakim są webinary, za granicą od dawna jest to jeden z podstawowych kanałów komunikacji (dwustronnej!) z klientami. I choć początkowo stosowany głównie w sektorze B2B, coraz śmielej wkracza też w obszary marketingu konsumenckiego.

Użytkownik zapisując się na webinar, nie ma innego wyjścia niż zostawić swój adres email, bo to właśnie na jego skrzynkę przyjdzie potwierdzenie zapisu, przypomnienie o zbliżającym się terminie prezentacji czy wreszcie sam link do pokoju webinarowego. Koniecznie trzeba pamiętać, aby już podczas zapisu na webinar poprosić klienta o zgodę na przyszłą korespondencję mailową.

Co więcej webinar to niemal bezpośredni kontakt z klientem i przekaz nadawany równolegle w formie audio i video. Daje to szansę znacznie silniejszego oddziaływania na klienta, a tym samym budowania relacji, które potem zaowocują w Twojej korespondencji mailowej, a może nawet samej sprzedaży.

Zapis zgodnie z prawem

Polskie przepisy prawa, szczególnie w kontekście wprowadzonego właśnie RODO wymagają, by pozyskiwać właściwe zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz prowadzenie korespondencji o charakterze marketingowym.

Zbierając bazę mailową, polecamy skorzystać z modelu Double Opt-in. Jak to działa? Gdy użytkownik wpisze swój adres mailowy np. w formularzu na stronie, zostanie na niego wysłana automatycznie generowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w niego, adres email zostanie dodany do Twojej bazy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu:

  • masz pewność, że osoba która dopisała się do Twojej listy, faktycznie ma dostęp do danego konta,
  • masz dowód, że wyraziła wymaganą prawem zgodę,
  • wiesz, że konkretny email istnieje i nie musisz się martwić faktem wysyłania i płacenia za wysyłkę na nieistniejące adresy email.

W kolejnej lekcji tego kursu opowiemy Ci więcej o wymaganiach płynących z nowych przepisów RODO.

Podsumowując...

Czy jesteś już gotowy na budowanie swojej bazy? Zanim zaczniesz, zastanów się nad tym, kto stoi po drugiej stronie i w jaki sposób możesz poprosić go o adres email. Odpowiedz sobie na pytania:

  1. Co jest najważniejsze dla mojego klienta i co ja mogę mu zaoferować?
  2. Gdzie mogę spotkać mojego klienta?
  3. Które z powyższych metod mogę wdrożyć w pierwszej kolejności?
  4. Czy i jakich narzędzi potrzebuję, żeby zbierać adresy mailowe?

I na koniec

Cieszymy się, że przebrnąłeś przez tą wcale nie krótką lekcję. Mamy nadzieję, że znalazłeś tu wiele cennych wskazówek. Pamiętaj, aby zajrzeć do swojej skrzynki jutro. Opowiemy Ci, jak prowadzić działania email marketingowe zgodnie z przepisami RODO.

Do zobaczenia!