Dlaczego email marketing?
Powrót do listy poradników
1
Rozdział
Email jest kamieniem węgielnym komunikacji w Internecie
Rozdział
Dokładnie tak! Zanim powstały komunikatory internetowe, zanim jeszcze zaczęły tworzyć się portale społecznościowe w Internecie, królował email. W 1971 Ray Tomlinson wysłał swoją pierwszą wiadomość tekstową i od tamtej pory email towarzyszy nam praktycznie codziennie. Większość ludzi nie wyobraża sobie funkcjonowania bez elektronicznej skrzynki pocztowej. To bardzo dobra informacja dla każdego, kto chciałby wykorzystywać ten kanał promocji.
Przypomnij sobie ostatnią konferencję, w której brałeś udział. Nie ważne czy razem z Tobą było tam 20 czy 120 osób, każda z nich była posiadaczem przynajmniej jednego adresu mailowego. Każda z nich była potencjalnym odbiorcą mailingu. To daje obraz, jak olbrzymi zasięg działania może mieć ten kanał komunikacji.
Email to ta forma reklamy, koło której nie można przejść obojętnie. Dostarczana jest w jedno z najbardziej prywatnych miejsc w sieci, jakim jest Twoja skrzynka email. Sam ten fakt decyduje o tym, że email staje się bardzo personalnym kanałem komunikacji między Twoją firmą a Klientem.
Dzięki temu, że wysyłka dużej ilości wiadomości jest niedroga, zwrot z inwestycji może być bardzo duży. Klienci, którzy zaufali systemowi FreshMail i naszym specjalistom osiągali imponująco wysokie wyniki ROIROIWskaźnik zwrotu z inwestycji firmy. Określa w jakim stopniu zaangażowane środki przyniosły lub przyniosą firmie korzyści ekonomiczne. - w 2010 roku Triada uzyskała 3796zł z każdej zainwestowanej złotówki. Rok później TUI mogło pochwalić się wynikiem, w którym każda złotówka zainwestowana w email marketing zamieniła się w prawie 1300zł.
Zobacz też inne case study kampanii przygotowanych przez FreshMail dla naszych klientów:
Nie ma w Internecie drugiego kanału dotarcia do Klienta, który budując relację z tym Klientem, jednocześnie oferowałby zwrot na takim poziomie. Dodatkowo nie ma drugiego takiego kanału, z którego korzystanie staje się pierwszą bądź ostatnią czynnością jaką robimy w ciągu dnia. Większość posiadaczy poczty elektronicznej odwiedza swoją skrzynkę przynajmniej raz dziennie.
Nieważne jak małym bądź dużym podmiotem gospodarczym jesteś. Email to narzędzie właśnie dla Ciebie.
2
Rozdział
Dlaczego email marketing?
Rozdział
Email jest niedrogi
Nie ma drugiego, tak niedrogiego sposobu na stworzenie i rozpropagowanie reklamy. Czy wiesz ile kosztuje reklama telewizyjna albo radiowa? To są dziesiątki, a czasem setki tysięcy złotych, które z uporem wyciszasz przyciskiem „mute” lub w ich trakcie robisz kolejny kubek herbaty. Wysyłka maila to nierzadko - przy dużych wolumenach - koszt nawet poniżej jednego grosza za email!
Dla małych firm email to często jedyny sposób na szybką (email jest szybki) i skuteczną (email jest mierzalny) reklamę w internecie. Dlatego właśnie email powinien stać się motorem napędowym Twoich działań marketingowych. Nie potrzebujesz mieć dużego budżetu. Wystarczą dobre chęci.
Email jest prosty
Do stworzenia profesjonalnej wiadomości email (np. cold email) wystarczy Ci tylko przygotowana treść, ponieważ całą resztę zbudujesz za pomocą naszych edytorów. Z kolei do stworzenia typowego mailingu czy newslettera potrzebny Ci będzie zestaw obrazków, które chcesz w niej umieścić oraz kod HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć.. Nie musisz mieć super zaawansowanego zespołu IT, żeby to zrobić.
Brak znajomości języka HTML też nie stanowi bariery, ponieważ możesz stworzyć piękne i profesjonalne mailingi w FreshMail Designer.
Nie musisz projektować skomplikowanych animacji, czy tworzyć dodatkowych aplikacji, bo programy pocztowe mogą tego nie wyświetlić. Działaj w myśl zasady „It’s simple - keep it simple!”
Email jest szybki
Szybki na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, aby go wdrożyć, nie potrzebujesz całych tygodni planowania kampanii w internecie, zespołu analityków, specjalistów i techników, którzy zadbają o to, aby wszystko ze sobą grało i wyświetlało się w odpowiednim momencie.
Pomysł na świetny mailing może zastać Cię pod porannym prysznicem, by już po kilku godzinach wejść w życie, zostać dostarczonym i, co najważniejsze, przetworzonym przez odbiorców!
Po drugie, dystrybucja nawet miliona wiadomości może trwać mniej niż jedną godzinę! Jeśli w odpowiedni sposób dbasz o swoją listę kontaktów, w przeciągu dwóch godzin reklamę może zobaczyć (i przetworzyć) nawet 200 tysięcy osób! To jest imponujące.
Zobacz też: Czy strategia w email marketingu jest potrzebna?
Email jest mierzalny
Możesz dokładnie zbadać, co stało się z Twoją wiadomością. Kto ją przeczytał, w co kliknął (email jest interaktywny), co robił na Twojej stronie i czy dokonał zakupu. Żadna inna forma reklamy nie da Ci tak pełnych i natychmiastowych wyników. Dane nie tylko ilościowe ale także jakościowe pozwolą Ci na zaplanowanie kolejnych działań i rozwinięcie ich w profesjonalną strategię komunikacji.
Zobacz też: Jak czytać raport z kampanii we FreshMailu
Email jest interaktywny
To forma reklamy, na którą odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości. reklamy może zareagować. Weźmy tradycyjną ulotkę. Do rzeczy, którą możesz z nią zrobić, należy przede wszystkim umieszczenie jej w koszu na śmieci albo umieszczenie jej w kieszeni, a dopiero potem w koszu na śmieci. Email daje Ci dużo więcej. Możesz na niego odpowiedzieć. Możesz w niego kliknąć. Możesz wyświetlić w nim dynamiczne gify prezentujące różny wariant jednej oferty (np. różne kolory tego samego modelu buta). Najlepsze w mailu jest to, że od razu wiesz KTO i CO zrobił z Twoją reklamą (email jest mierzalny).
Jeśli w dalszym ciągu zastanawiasz się czy email to dobre narzędzie dla Ciebie przeczytaj jak duże sukcesy można dzięki niemu osiągnąć!
3
Rozdział
Rodzaje komunikacji mailowej
Rozdział
Cele te wyrażone mogą być jako chęć przekazania komunikatu, reklama produktu, poinformowanie o promocji, wysłanie kuponu, poradnika czy wreszcie opowiedzenie o swojej działalności. Realizacji każdego z tych poszczególnych celów może służyć właśnie email. I o ile w rozumieniu „medium” nic się nie zmienia, o tyle w jego konstrukcji można zauważyć wiele niuansów, które decydują o ostatecznym charakterze komunikatu. Poniżej znajdziesz kilka najczęściej wysyłanych typów mailingu.
Newsletter
Newsletter powinien być wykorzystywany zawsze wtedy, gdy Twoja firma chce budować relację ze swoimi odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości. mi. Dobry projekt szablonu będzie tym elementem, który ułatwi Ci to zadanie w przyszłości. Przygotuj go tak, abyś musiał podmieniać tylko treść wiadomościTreść wiadomościMateriał zawarty w wiadomości z wyłączeniem nagłówków wiadomości. Zawiera słowa, obrazki i linki. bez naruszania jego struktury. Twój odbiorca bardzo szybko przyzwyczai się do wyglądu i układu newslettera i zacznie kojarzyć go z Twoją firmą.
Częstotliwość wysyłki uzależniona jest od wielu czynników, między innymi od branży w jakiej pracujesz. Jeżeli nie wiesz jaka powinna być odpowiednia częstotliwość, najpierw określ, w jaki dzień tygodnia powinieneś wysyłać wiadomości, a następnie co jakiś czas zmieniaj częstotliwość wysyłki, obserwując jednocześnie statystyki otwarć wiadomości. Po kilku miesiącach testów powinieneś mieć jasną informację odnośnie tego, kiedy i jak często wysyłać newsletter.
Dobrą praktyką jest, aby newsletter bogaty był w treści premium, dostępne tylko dla czytelników newslettera. Nie zamieszczaj ich wtedy na stronie, bo na pewno znajdzie się ktoś, kto będzie chciał to zweryfikować, a zaufanie i dobra relacja to kardynalne zasady email marketingu.
Katalogi sprzedażowe
Jeżeli skupiasz się na sprzedaży określonych produktów, możesz preferować mailing w formie katalogu, w którym zaprezentujesz całe spektrum produktów. Wiadomość możesz podzielić na sekcje odpowiadające rodzajom produktów (np: AGD, RTV, Multimedia). Wiadomości powinny być 2-3 kolumnowe, jeden wiersz powinien odpowiadać jednemu rodzajowi produktów. Dzięki ograniczonej ilości produktów usprawnisz proces decyzyjny Klienta, a także dasz sobie możliwość rotacji produktów w kolejnych wiadomościach. Pamiętaj, że aby sprzedać, musisz także zaciekawić. Prezentacja tych samych towarów w kilku kolejnych wiadomościach na pewno poskutkuje zmniejszonymi statystykami otwarć i kliknięć.
Ogłoszenia
Do kategorii ogłoszenia możesz zaliczyć wszelkiego rodzaju kupony i potrzeby pojawiające się ad hoc. Ich treść stanowią zwykle pilne, dodatkowe informacje, które nie powinny być wysyłane razem ze stałą komunikacją.
Tego typu wiadomości twórz w oparciu o zasadę minimalizmu. Jeden komunikat, jeden przycisk „call to action”, minimalna ilość znaków (około 110). „Tylko dzisiaj przy zakupie powyżej 60zł otrzymasz rabat 15%”. Poza tym, że tekst jest jasny i zwięzły, wywołuje w odbiorcach poczucie pilności. Właśnie takie powinny być Twoje komunikaty.
Informacyjne
Komunikacja skupiająca się na budowaniu opinii o firmie, zaufania i przywiązania do niej. Powinny być tworzone w oparciu o dobre praktyki PRu. To w nich możesz poinformować, co dzieje się w Twojej firmie, co planujesz i dokąd zmierzasz. Takie maile nie sprzedają bezpośrednio, ale poprzez budowanie długofalowych relacji na sprzedaż się przekładają.
Maile transakcyjne
Wszelkiego rodzaju emaile wysyłane przez Twój serwis internetowy. Dzięki olbrzymim możliwościom personalizacjiPersonalizacjaMetoda targetowania, dzięki której odbiorca wiadomości może mieć wrażenie, że jest kierowana tylko do niego. Obejmuje ona dodawanie nazwy odbiorcy w temacie lub treści maila lub innych danych z pól dodatkowych. i wysyłaniu ich do konkretnego użytkownika, stanowią świetne narzędzie wspomagające akcje remarketingowe. Jeżeli wiesz, kto porzucił koszyk i jaki produkt się w nim znajdował, dzięki komunikacji automatycznej niemal natychmiastowo wyślesz maila z promocją i zachętą do zrealizowania koszyka.
Autorespondery
To wiadomości wysyłane przez system email marketinowy automatycznie pod wpływem określonego wyzwalacza. Pozwala na automatyczną wysyłkę wcześniej zaplanowanych mailingów na przestrzeni tygodnia, miesiąca, roku. Przykładowo można go wykorzystać do wysyłania maili edukacyjnych: Twój odbiorca będzie dostawał występujące po sobie części poradnika w regularnych, zaplanowanych odstępach czasu. Ciekawe pomysły na wysyłanie autoresponderów prezentuje nasza infografika:
4
Rozdział
Nie bój się eksperymentować
Rozdział
Z czasem możesz zacząć eksperymentować i łączyć poszczególne rodzaje wiadomości, na przykład tradycyjny katalog sprzedażowy z dużym, wyraźnie oddzielonym i spersonalizowanym kuponem sprzedażowym. Email powinien być Twoim językiem i to jak barwny bądź specjalistyczny będzie zależy tylko od Ciebie.
Skoro już wiesz jak usprawnić komunikację ze swoimi Klientami i zwiększyć sprzedaż w swojej firmie powinieneś zapoznać się z poradnikiem dotyczącym budowania baz danych.