1
Rozdział
Jak budować listę odbiorców?

lista_odbiorcow

Twój sukces zależeć będzie od kilku podstawowych elementów. Są nimi: oferta, grupa odbiorców i kreacja. Powinieneś poświęcić na nie kolejno 40, 40 i 20 procent swojej uwagi. O budowaniu oferty i kreacji dowiesz się z kolejnych poradników. Ten poświęcony jest grupie odbiorców - tych, których już posiadasz, ale także tych potencjalnych, których dopiero pozyskasz.

2
Rozdział
Jakie dane zbierać?

Intuicja podpowiada, że im więcej informacji o odbiorcach zbierzemy, tym lepiej. Ale czy na pewno? Pamiętaj, że po wejściu w życie RODO nie możesz zbierać danych "na zapas", czyli gromadzić informacji, których nie masz jak wykorzystać w danym momencie.

Zapał do zbierania jak największej liczby danych powinny ostudzić także badania pokazujące, że im bardziej rozbudowany formularz, tym mniej osób chce go wypełnić. Krytyczny jest w tym wypadku formularz z liczbą pól przekraczającą 7, gdzie wskaźnik odrzucenia (zrezygnowania z wypełnienia) wynosi ponad 92% (badanie FreshMaila 2010).

Z kolei argumentem przemawiającym za posiadaniem wielu informacji jest to, że pozwala jeszcze skuteczniej dopasowywać treść mailingów do potrzeb i zainteresowań odbiorców. Oczywiście jest to prawda, pod warunkiem, że potrafisz i będziesz wykorzystywać pozyskane informacje stosując targetowanie i personalizację wiadomości. 

Smutna prawda jest jednak taka, że 84% marketerów korzystających z email marketingu popełnia kardynalny błąd i wysyła to samo do wszystkich, nie zważając na możliwości, jakie ta personalizacja daje.

Szukając złotego środka warto ograniczyć zbieranie danych do pozyskania dwóch podstawowych informacji: e-maila i imię. Znając tylko imię możesz w łatwy sposób personalizować wysyłki, czyli zwracać się po imieniu do Twojego odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.  .

Po drugie, możesz w łatwy sposób rozpoznać płeć subskrybentów, odpowiednio segmentować bazę i dzięki temu dopasowywać przekaz. Pozostałe informacje, takie jak miejsce zamieszkania, preferencje kolorystyczne czy zainteresowania jesteś w stanie odtworzyć analizując czynności jakie podejmują odbiorcy po otwarciu wiadomości.

Tego typu badania umożliwi Ci potężny silnik behawioralny, w który wyposażony jest FreshMail.

3
Rozdział
Gdzie zbierać adresy email?

W dzisiejszych czasach adres mailowy stał się tak ważną i tajną informacją, jak np. PESEL czy numer telefonu. Ogromna ilość komunikacji zawodowej, szkolnej czy prywatnej odbywa się obecnie przez skrzynki mailowe. Dlatego też coraz więcej osób zaczęło cenić sobie swojego maila i nie tak łatwo go udostępnia.

W niniejszym rozdziale dowiesz się, w jakich miejscach warto szukać nowych odbiorców swojego newslettera i jak zachęcić ich do zapisania się na Twoją skrzynkę.

Własna strona

Pierwszym i najważniejszym miejscem, w którym powinieneś pozyskiwać odbiorców, jest Twoja strona wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie . To na niej powinien zostać umieszczony formularz zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców.. Należy przy tym pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Po pierwsze, formularz powinien być od razu widoczny i znajdować się na każdej albo prawie każdej stronie i podstronie.

Z pewnością na stronie internetowej masz także „formularz kontaktu”. Warto przy nim umieścić odpowiednie zapytania o zgodę, dzięki którym będziesz mógł wykorzystać adres kontaktowy automatycznie dodając go do listy mailingowej.

W naszej aplikacji udostępniamy proste narzędzie do tworzenia formularzy zapisu - zarówno statycznych jak i w formie pop-up. Zobacz więcej klikając w baner poniżej:

kreator formularzy zgodnych z RODO

Bardzo dobrze sprawdza się także formularz zapisu w formie pop-upu, który będzie witał nowych użytkowników Twojego serwisu i zachęcał ich do zapisania się do newslettera.
Pop-up może stać się irytującą dla odwiedzających stronę formą kontaktu, dlatego musisz pamiętać o dwóch istotnych rzeczach:

1) Po pierwsze każdy pop-up można ustawić w ten sposób, aby indywidualnemu odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   wyświetlał się określoną ilość razy. Ta funkcjonalność nazywa się cappingiem i powinna wyświetlać pop-up najlepiej tylko raz.

2) Po drugie formularz nie powinien wyświetlać się osobom, które już zapisały się do newslettera. To z pozoru banalna uwaga, praktyka jednak pokazała, że niektórzy marketerzy zapomnieli o tym istotnym szczególe, wprowadzając zamieszanie we własnych bazach.

Spróbuj wystawić pop-up na tydzień. Jeśli Twój serwis odwiedzany jest przez dużą liczbę osób dziennie, zobacz, jak ustawienie pop-upu wpłynie na wielkość bazy danych.

Komunikacja z Klientem

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to najprawdopodobniej wysyłasz masę tak zwanych maili transakcyjnychMaile transakcyjneMaile transakcyjne, to informacje wysyłane do klienta po wykonaniu przez niego określonej czynności, np. mail zwrotny po dokonaniu zakupu.. To te maile, które informują o dokonaniu zakupu, realizacji zamówienia itp. Twoi odbiorcy zwykle otwierają tego typu wiadomości (kogo nie interesuje, co dzieje się z jego paczką?) warto więc umieścić w nich również informację o możliwości zapisania się do newslettera.

Podobną informację możesz zamieścić we własnym podpisie pod wiadomością email. Ta metoda jest zasadna zwłaszcza w branży takiej jak turystyka czy hotelarstwo, gdzie agent lub osoby z recepcji wymieniają masę maili z potencjalnymi klientami. Ta metoda nie wymaga od Ciebie zbyt dużo pracy i nie rodzi praktycznie żadnych kosztów związanych z pozyskaniem nowej osoby.

Wykorzystaj także fakt, że Twoi klienci często wypełniają różnego rodzaju formularze papierowe. Dlaczego nie miałbyś i tam zacząć zbierać dane, które możesz wykorzystać w email marketingu? Dodaj do formularza odpowiednie zgody i pozyskuj nowych subskrybentów. Pamiętaj jednak, aby po takim zapisie i przed wprowadzeniem maili do systemu, wysłać do danych adresów wiadomość z prośbą o potwierdzenie zapisu. Wtedy masz pewność, że osoby te na pewno chcą otrzymywać od Ciebie wiadomości oraz, że adresy mailowe są poprawne (np. wpisane bez literówki).

Social Media

Dobrym sposobem, choć już nie tak efektywnym, jest wykorzystanie social mediów do powiększania bazy adresowej swoich odbiorców. Pierwszym miejscem, gdzie możesz postarać się o pozyskanie swoich fanów do newslettera, jest fanpage na Facebooku. Wymagane jest przygotowanie/wykupienia specjalnej aplikacji, za pomocą której zbierać będzie można zapisy do newslettera. Nie jest to może wyrafinowana forma pozyskiwania adresów, jednak ze względu na nieduży koszt, z pewnością warto ją wykorzystać. 

Lepiej za to działa reklama na Facebooku Lead Ads, która wpięta za pośrednictwem aplikacji FastTony, automatycznie zapisuje zapisane adresy email na Twojej liście we FreshMailu. Za pomocą LeadAds warto promować materiały premium udostępniane w zamian za zapis do newslettera.

Równie ciekawym sposobem pozyskiwania adresów do newslettera jest wykorzystanie konkursów, które i tak tworzysz w ramach działań w social media. Dzięki temu, że FreshMail posiada rozbudowane APIApplication Program Interface (API)Interfejs programowania aplikacji – sposób w który mogą się komunikować dwa programy w celu wymiany danych. W systemach do email marketingu umożliwia ono m.in. dodawanie adresów z zewnętrznych aplikacji czy wysyłanie wiadomości transakcyjnych. bez większego problemu można taki konkurs połączyć z bazą danych. 

Nie zapomnij jednak umieścić w regulaminie oraz formularzu odpowiednich zgód dotyczących przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych oraz zgody na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej. Oczywiście poza tworzeniem konkursów można te zasady wykorzystać w każdym rodzaju aplikacji (np. gry), które będziesz umieszczać na swoim fanpage.

Content Freemium

Jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania nowych subskrybentów są różnego rodzaju akcje związane z dzieleniem się wiedzą. Można to robić tworząc webinaria i prosząc o pozostawienie swoich danych osoby, które szkoliłeś. Poza samym faktem dzielenia się wiedzą i budowaniem swojej pozycji jako autorytetu w danym temacie, jesteś w stanie w prosty sposób zbudować efektywną bazę danych.

Możesz także tworzyć unikatowe raporty i wymagać od osób, które chcą je przeczytać, pozostawienia odpowiednich danych i zgód. Analogicznie możesz wykorzystać tą metodę, jeżeli z Twojej strony można pobrać np. wersję demo Twojego programu. Jeszcze lepiej działa możliwość, gdy udostępniamy darmowy w pełni funkcjonalny program (lub) grę i następnie po użyciu jej prosimy o podanie swoich danych. Pamiętaj tylko, by dane te były udostępniane dobrowolnie i by umożliwić odbiorcy w każdej chwili się z Twojej bazy wypisać.

Aplikacja na tablety

Jeśli często uczestniczysz w różnego rodzaju konferencjach, targach czy eventach, lub gdy chcesz po prostu zamienić papierowe formularze ich eleganckim, elektronicznym zamiennikiem - wybierz aplikację na tablety FreshForm. Aplikacja pozwala Ci na zbieranie adresów nawet jeśli jesteś offline, więc nie musisz obawiać się, czy w danym miejscu będzie dostęp do Internetu. Ponadto, gdy ustawisz na liście wymóg potwierdzenia zapisu na newsletter (czyli double opt-in), odbiorca automatycznie otrzyma wiadomość potwierdzającą. Aplikacja dostępna jest na tablety z systemem operacyjnym Adroid i iOS. 

4
Rozdział
Kwestie formalnoprawne

Double Opt-In

Double opt-in to metoda zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców., która składa się z dwóch etapów. W pierwszym etapie przyszły subskrybent wpisuje swoje dane w formularzu. Jednak zanim zostanie do Twojej listy dopisany, wysyłany jest na jego adres mail z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (drugi etap). Dopiero po potwierdzeniu, Twój odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   jest oficjalnie dopisywany do bazy mailowej.

Metoda ta jest dobra zarówno dla Ciebie, jak i Twojego odbiorcy. Tobie daje pewność, że dany adres naprawdę istnieje, co w praktyce powoduje mniej odbićOdbiciaŁączna liczba wiadomości email, które prawdopodobnie nie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający odnotował informację o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy. Na ilość zwrotów składa się suma zwrotów twardych i zwrotów miękkich. twardych i w konsekwencji zmniejsza ryzyko na wpadnięcie automatycznie na spamSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. listę.

Odbiorcy daje poczucie, że rozumiesz jego prywatność i szanujesz jego skrzynkę. Ponadto, w razie zastrzeżeń od kogoś, kto otrzymał od Ciebie maila, masz informację o konkretnym dniu i godzinie, a także numerze IP, z którego dana osoba potwierdziła chęć zapisania się na newsletter.

Zgoda na przesyłanie informacji handlowych droga elektroniczną

Zbierając zapisy do newslettera musisz pamiętać, aby zebrać również „zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną”. Niezależnie od tego, czy uważasz swój newsletter za coś, co jest informacją handlową, czy nie - warto taką zgodę pozyskać. Pamiętaj, że informacją handlową może być choćby prezentowanie logotypu Twojej firmy.

Często pada pytanie, czy adres mailowy to dana osobowa. Mimo różnych interpretacji najlepiej będzie, jeśli od razu będziesz go traktował jako taką informację. Dlatego też powinieneś zbierać odpowiednie zgody dotyczące przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych oraz chronić te dane zgodnie z prawem.

Powszechne są dwa sposoby zbierania powyższych zgód.

Regułka pod formularzem zapisu do newslettera

Pierwsza - to zamieszczenie odpowiednich regułek pod formularzem zapisu. Należy pamiętać, że powinny być to dwie osobne zgody stosowane rozdzielnie. Jest to najlepszy sposób z punktu widzenia prawa.

Regułka w mailu potwierdzającym zapis do newslettera

Drugi sposób prezentujemy poniżej. Jest to wykorzystanie metody double opt-in, czyli faktu, że wysyłasz maila potwierdzającego do odbiorcy i tam możesz zamieścić odpowiednie zgody.

Co ciekawe, RODO nie wymaga, by zgody, o które prosisz odbiorcę, były napisane w określony sposób. Może być to zarówno tekst formalny, jak i proste wyjaśnienie, co stanie się po potwierdzeniu i jakie informacje odbiorca będzie otrzymywać. Warto w mailu potwierdzającym umieścić obowiązek informacyjny wynikający z RODO.

Pamiętaj, że sama regułka odnośnie zbieranie danych osobowych to tylko początek. Dokładne informację o obowiązujących kwestiach z tym związanych znajdziesz w ustawach: o ochronie danych osobowych, rozporządzeniach, ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także w Rozporządzeniu o Ochronie Danych Osobowych.

Higiena bazy adresowej

W tworzeniu własnej bazy danych ważna jest także dbałość o jej czystość. Niestety poprzestanie tylko na modelu double opt-in nie gwarantuje, że Twoja baza zawsze będzie aktualna. Część adresów może wygasnąć (gdy np. ktoś odejdzie z firmy lub przestanie używać danego konta). Maile wysyłane na taki adres będą od niego odbijane tzw. twardymi odbiciami [jest to odbicie, w przypadku którego mamy pewność, że dana wiadomość nigdy już nie dotrze do danej osoby bo np. skrzynka została zlikwidowana]. Odbicia miękkieOdbicie miękkieInformacja o chwilowych trudnościach w dostarczeniu do danego odbiorcy wybranej wiadomości email. Zwrot miękki występuje, gdy serwer pocztowy potwierdzi istnienie docelowej skrzynki odbiorczej, ale wiadomości nie udało się dostarczyć. Z reguły powodem jest tymczasowa niedostępność serwera odbiorcy, zerwanie połączenia lub przepełnienie skrzynki odbiorcy. Najprawdopodobniej możliwe będzie dostarczanie kolejnych wiadomości.   to z kolei takie, które mówią, że wiadomość nie mogła zostać dostarczona np. z powodu tymczasowego przepełnienia skrzynki. FreshMail automatycznie pomagaja Ci dbać o czystość bazy weryfikując odbicia.

Link rezygnacji

Musisz także pamiętać, że prawo nakazuje, aby w mailu znajdował się łatwy sposób wypisania z danej listy. Dlatego tak ważne jest umieszczanie linku rezygnacjiLink rezygnacji / (znacznik) $$resignlink$$: Link w treści wiadomości, pozwalający odbiorcy na usunięcie jego adresu email z listy odbiorców.  , np. w stopceStopkaObszar na końcu wiadomości email, który nie musi podlegać edycji przy każdej wysyłce. Zawiera najczęściej dane kontaktowe nadawcy.   mailingu, który powoduje automatycznie wypisanie z danej subskrypcji.

Jednocześnie, dobrym rozwiązaniem jest zbieranie danych o powodach rezygnacji. Taką możliwość daje Ci domyślna templatka FreshMaila. Dzięki temu można sprawdzić, dlaczego odbiorcy, którzy sami dopisali się do listy, teraz z niej rezygnują. Można w ten sposób zyskać dużo wskazówek, jakich błędów na przyszłość nie popełniać, aby nie tracić odbiorców.

5
Rozdział
Mail powitalny

Ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której wchodzisz do sklepu i jego obsługa wciska Ci w ręce koszyk z zakupami, i popycha w stronę kasy. Z perspektywy obserwatora byłoby to nawet zabawne, ale Ty, jako bohater tego zdarzenia, najprawdopodobniej rzuciłbyś koszyk w kąt i uciekł jak najszybciej.

A gdyby sprzedawca w tym sklepie ładnie Cię przywitał, wskazał drogę do interesującej półki i zachęcił do skorzystania z promocji? Zapewne wróciłbyś do domu i stwierdził, że „tam to dopiero jest profesjonalna obsługa”.

Podobnie sprawa wygląda z komunikacją mailową. Kiedy zdobywasz nowego odbiorcę przywitaj się z nim. Powiedz mu, kim jesteś i jak możesz mu pomóc. Powitalny mail to świetna okazja do budowania długofalowych relacji z Twoimi odbiorcami. Możesz w nim uprzedzić, jak często będziesz wysyłać mailingi, możesz dać mały prezent (to niekoniecznie musi być rabat - wystarczy poradnik zakupowy, jednorazowy kupon na darmową przesyłkę lub zwyczajny katalog z produktami), czy wreszcie poprosić o dodanie do listy zaufanych nadawców. Daj odczuć odbiorcom, że są dla Ciebie naprawdę ważni, a Ty poważnie traktujesz ten kanał komunikacji. Twoja konkurencja najprawdopodobniej tego nie robi!

Od pierwszego wrażenia do miłości droga jest długa. I o ile w normalnym życiu nie możesz skorzystać z ułatwień, o tyle email marketing nie jest aż tak skomplikowany. Największym wyzwaniem jakie przed Tobą stoi to utrzymanie dobrej relacji, którą zapoczątkowałeś.

Nie masz żadnych danych historycznych dotyczących tej osoby, więc trudno będzie Ci odpowiednio spersonalizować treść. Niekoniecznie dobrym rozwiązaniem będzie wysłanie „masówki”. Co możesz zrobić w takiej sytuacji? To proste. Wykorzystaj swoje wcześniejsze sukcesy. Zajrzyj do raportów i sprawdź, która z poprzednio wysłanych kampanii odniosła największy sukces.

Jeśli udało się wtedy, to wielce prawdopodobne, że uda się także tym razem. Co z tego, że tamta promocja się skończyła? Może w imię budowania długotrwałych relacji odnowisz ją dla tych, którzy po raz pierwszy otrzymają od Ciebie mailing?

Jeśli od początku przyzwyczaisz odbiorców, że wysyłasz wartościowe treści tym chętniej otworzą kolejne maile od Ciebie.

Przykładowe maile powitalne 

szablon_powitalny

 

mail-powitalny-parkson

6
Rozdział
Pozyskiwanie adresów w e-commerce

Wykorzystaj pop-up

Jeśli zauważyłeś, że Twój e-sklep odwiedza coraz więcej internautów, postaraj się te odwiedziny przekuć na listę mailingową. Ustaw pop-up, który wyświetli się raz każdemu odwiedzającemu. Jeżeli obawiasz się, że jest to zbyt agresywne działanie, sprawdź w Google Analytics, na jakie podstrony najczęściej trafiają osoby z wyszukiwarki i tylko na nich staraj się pozyskać adres mailowy.

W pop-upie informuj np. o:

  • zniżkach oferowanych subskrybentom (jeśli takie przewidujesz)
  • specjalnie selekcjonowanych ofertach
  • pierwszeństwie dostępu do oferty
  • rabacie na start
  • częstotliwości wysyłki

Bardzo dobry przykład pop-upu, który nie irytuje użytkownika (wyświetla się tylko raz), można znaleźć na stronie www.perfumeria.pl

pop-up

  To co go wyróżnia to:

  • wygląd nawiązujący do strony
  • czytelny komunikat
  • zdjęcie osób wskazujących palcem, gdzie należy wpisać adres email

Przykładem dobrego pop-upu może także pochwalić się perfumeria Pachniemy.pl

pop-up

  Jego zaletami są:

  • layout nawiązujący do “dania sobie prezentu”
  • mocne podkreślenie korzyści wynikającej z rabatu
  • minimalny próg wejścia 

Stwórz formularz na swojej stronie www

Być może na stronie głównej prezentujesz ofertę produktową w formie slidera. Jeśli tak - pomyśl o tym, aby jednym ze slajdów był zapis do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców..

Aby zapis był lepiej widoczny:

  • użyj wyróżniającego się koloru tła
  • zastosuj dużą czcionkę w innym kolorze niż używany na stronie
  • zaproponuj rabat, a jego wielkość opisz stosując zasady z poprzednich podpunktów
  • pokaż ile osób już Ci zaufało (pozostawiło swój adres mailowy)

Bardzo dobrym przykładem jest formularz zapisu firmy Crocs:

Signup

Unikaj częstego rozwiązania po jaki sięgają marketerzy, czyli umieszczania formularza do zapisu na końcu strony, gdzie bardzo trudno go znaleźć. Jeden ze sklepów internetowych formularz do zapisu umieścił w zakładce kontakt, na samym dole strony, przez co jest mało zauważalny:

formularz zapisu

Jeśli chcesz w szybki sposób stworzyć formularz lub pop-up na swojej stronie, we FreshMailu przygotowaliśmy świetne narzędzie. Dzięki niemu, nawet bez wiedzy z HTMLa, możesz samodzielnie zbudować estetyczną i profesjonalną kreację, a następnie umieścić ją na swojej stronie.

Dowiedz się więcej: Jak korzystać z Kreatora Formularzy?

7
Rozdział
Pozyskiwanie adresów w punkcie sprzedaży

Jeśli prowadzisz tradycyjny sklep, nie zapominaj o efekcie ROPO, jaki może wywołać email marketing. Osoby odwiedzające Twój POS to również potencjalna baza adresów email.

Adresy możesz zdobywać w następujący sposób:

  • stwórz program lojalnościowy i proś o wypełnienie papierowego formularza
  • do każdego paragonu przypinaj informację o możliwości zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców. pod dedykowanym adresem wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie .
  • wywieś plakat informujący  o możliwości zostania subskrybentem i benefitach z tego płynących
  • wydrukuj i połóż na ladzie krótkie papierowe formularze do zapisu
  • pozwól zapisać się bezpośrednio za pomocą firmowego tabletu i aplikacji FreshForm

Pamiętaj o tym, że dane papierowe to również baza danych, którą należy przechowywać w odpowiedni, zabezpieczony sposób. Postaraj się w możliwie krótkim czasie przenosić dane do cyfrowej bazy danych.

 

8
Rozdział
Pozyskiwanie adresów w lokalu gastronomicznym

Restauracja, pub lub inny lokal gastronomiczny także mogą stać się miejscem, w którym pozyskiwana będzie baza adresów mailowych. 

Do najprostszych sposobów zaliczyć można:

  • formularz papierowy leżący na ladzie / barze
  • tablet z mobilną wersją formularza do zapisu
  • możesz także dołączać formularz do rachunku przynoszonego przez kelnerkę. Jego wypełnienie może skutkować natychmiastowym rabatem, lub rabatem podczas kolejnej wizyty, wysyłanym na wskazany adres mailowy. 

 O możliwości zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców. informuj także na swojej stronie wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie albo social mediów. Zachęć odwiedzających do pozostawienia adresu obietnicą darmowego deseru lub napoju. Kupon możesz wysyłać korzystając z maila powitalnego. Ten nic nie kosztuje i wysyłany jest automatycznie przez FreshMaila.

 

9
Rozdział
Pozyskiwanie adresów w trakcie szkoleń

Dziel się wartościową treścią

Jako szkoleniowiec na pewno generujesz bardzo dużo wartościowych treści. To właśnie one są obecnie motorem napędowym wszelkiego biznesu w internecie. Na pewno warto dzielić się swoją wiedzą na blogu lub własnej stronie internetowej. Nie musisz tego robić zupełnie pro bono. Wykorzystaj możliwość wyświetlenia pop-upu po przeczytaniu fragmentu tekstu i poproś o pozostawienie adresu mailowego.

Możesz także ograniczyć dostęp do najświeższych informacji za pomocą prostego formularza rejestracyjnego, w którym najbardziej wartościowymi dla Ciebie informacjami jest imię i adres mailowy.

Możesz również przygotować specjalne materiały, np. poradniki, ebooki czy infografiki, które udostępnisz w zamian za podanie adresu mailowego.

Zbieraj dane podczas szkolenia

Możesz również przygotować materiały uzupełniające szkolenie, które odbywa się offline. Następnie zaproponuj je wszystkim uczestnikom, w zamian za zapisanie się do newslettera.

Wszyscy też lubimy oceniać. Wykorzystaj tę cechę i po szkoleniu przygotuj ankietę, której wyniki będą ogólnodostępne i wysyłane uczestnikom na... adres mailowy. Część osób na pewno będzie chciała zobaczyć, jak inni oceniali wystąpienie i pozostawi swój adres email.

Jak robić to dobrze?

Jeśli używasz formularzy papierowych, postaraj się, aby formularz do wpisania adresu email posiadał osobne kratki do wpisywania liter. Dzięki temu zminimalizujesz możliwość pomyłki lub niestarannego ręcznego pisma, co może powodować trudności w przepisaniu bazy papierowej do cyfrowej wersji.

Jednak lepszym, wygodniejszym i bezpieczniejszym pod względem ochrony wpisywanych danych jest aplikacja FreshForm, gdzie po pierwsze możesz ustawić double opt-in (podwójną weryfikację zapisu), a po drugie adresy będą bezpośrednio trafiać do FreshMaila, bez ryzyka np. przejęcia kartek z danymi przez osoby trzecie.

10
Rozdział
Pozyskiwanie adresów w turystyce

Stwórz program dla stałych klientów

Pierwszą linią kontaktu najprawdopodobniej jest Twoja recepcja i od niej powinieneś rozpocząć proces pozyskiwania adresów. Przygotuj prosty program dla gości VIP, którzy będą otrzymywać niewielki rabat przy kolejnych odwiedzinach. Przystąpienie do programu powinno być równoznaczne z wypełnieniem formularza i pozostawieniem adresu mailowego do kontaktu. Podaruj także kartę, która będzie niejako stanowić dowód tego, że program nie jest jedynie próbą wyciągnięcia informacji o gościach.

Postaraj się, aby formularz do wpisania adresu email posiadał osobne kratki do wpisywania liter. Dzięki temu zminimalizujesz możliwość pomyłki lub niestarannego ręcznego pisma co może powodować trudności w przepisaniu bazy papierowej do cyfrowej wersji.

Wykorzystaj urządzenia mobilne

Przygotuj wersję mobilną formularza zapisu i udostępnij gościom tablet, za pomocą którego będą mogli pozostawić swoje dane kontaktowe. Ważne jest, aby osoba na recepcji informowała o takiej możliwości, a także w razie wątpliwości zapewniała o tym, że:

  • dane są bezpieczne
  • dane nikomu nie będą przekazywane
  • ilość wysyłanych wiadomości nie będzie powodowała frustracji
  • zawsze jest możliwość zrezygnowania z dalszego kontaktu
  • odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   newslettera otrzymują specjalne zniżki i rabaty

Daj możliwość oceny pokoju hotelowego

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także pozostawienie w pokoju papierowej ankiety, w której goście mogą ocenić jakość oferowanych usług. Nie dość, że zbierzesz cenne informacje na temat mocnych i słabych stron swojego biznesu, to jeszcze zbudujesz bazę odbiorców. Ten sposób sprawdza się szczególnie apartamentach, które odwiedzają biznesmeni lub przejezdni goście.

Stwórz formularz zapisu na swojej stronie www

Pamiętaj o tym, że osoby poszukujące noclegu prędzej czy później trafią na Twoją stronę wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie . Pozyskaj ich dane oferując darmową poranną kawę dla każdego, kto zapisze się do newslettera. Ma to dwojaką korzyść. Zdobędziesz adresy mailowe oraz przyciągniesz gości do swojego ośrodka. W końcu nic nie działa bardziej orzeźwiająco niż kubek kawy :)