Lekcja 7 - Jak skutecznie
testować kampanię?

Z tej lekcji dowiesz się, dlaczego warto sprawdzić dokładnie swoje kampanie, zanim naciśniesz przycisk "wyślij".

Dlaczego warto testować kampanie i w jaki sposób to zrobić

Niezależnie od tego, jak dużą bazę posiadasz, wysyłka kampanii mailowej to przedsięwzięcie, do którego trzeba się dobrze przygotować. Po kliknięciu przycisku “wyślij” nie uda się cofnąć błędów w wiadomości. Możesz mieć tylko nadzieję, że subskrybenci okażą się wyrozumiali. Jaki jest najlepszy sposób, aby wyeliminować ryzyko takich problemów? Testowanie maili przed wysyłką.

Sprawdzisz poprawność linków

Działający i kierujący tam gdzie trzeba link to kwintesencja kampanii mailowej. W końcu jak inaczej Twój odbiorca będzie mógł skonwertować? Niedziałający link uniemożliwi mu zapoznanie się z treścią, wykonanie jakiejś akcji, której od niego wymagasz, czy dokonanie zakupu.

Innym rodzajem błędu w linkowaniu jest złe ustawienie UTMów, przez co nie otrzymasz wiarygodnych danych na temat skuteczności Twojej kampanii np. w Google Analytics.

Prostym rozwiązaniem tego problemu jest “przeklikanie” wszystkich linków w testowej kampanii i sprawdzenie, czy kierują do dobrego miejsca i czy parametry w linku są poprawne.

Zbadasz, czy wybrana wersja tematu odpowiada odbiorcom

Czy wiesz, że temat wiadomości w głównej mierze wpływa na decyzję o otwarciu maila? Jeśli więc zależy Ci na wysokim Open Rate, powinieneś go odpowiednio dopieścić. Na szczęście systemy do wysyłki kampanii mailowych posiadają w swoich funkcjach możliwości testowania dwóch wariantów tematów.

Załóż konto testowe we FreshMailu

Są to testy A/B tematu wiadomości. Pozwalają one sprawdzić dwa różne warianty tematu i wybrać ten, który spotyka się z większym zainteresowaniem ze strony odbiorców. Dzięki temu będziesz mieć większą pewność, że dany temat wpłynie na otwarcie maila, a następnie konwersję.

Sprawdzisz, czy wybrana przez Ciebie pora wysyłania mailingów przynosi efekty

Oprócz testowania wariantów tematu, dobrze jest znać odpowiednią porę wysyłania kampanii. Odbiorcy najczęściej otwierają maile w przeciągu dwóch godzin od wysyłki. Dobrze by było, aby ten czas przypadał na największą ich aktywność.

Żeby to sprawdzić, możesz posłużyć się kolejnymi testami - optymalizatorem czasu wysyłki albo sprawdzić czas największej aktywności użytkowników na Twojej stronie - posługując się danymi z Google Analytics.

Zobaczysz, czy nie ma w wiadomości błędów językowych

Jak wspominaliśmy wcześniej - wysłanej kampanii nie da się cofnąć lub po czasie edytować. Jeśli wyślesz do subskrybentów mailing z błędami językowymi, już nie będziesz mieć szansy ich poprawić. A to rzecz jasna wpływa na postrzeganie Twojej firmy.

Dlatego szczególnie zwracaj uwagę na tekst wiadomości, zarówno tematu, preheadera jak i samej treści. Poproś kogoś zaufanego o dokładne przeczytanie maila słowo po słowie albo stwórz listę osób sprawdzających Twoje testowe wiadomości przed wysłaniem wersji ostatecznej.

Często, gdy samemu tworzy się daną treść, nie zauważa się niektórych błędów. Tak prosta rzecz może uratować Twoją wysyłkę przed email marketingowym faux pas.

Zbadasz, czy treści dynamiczne wyświetlają się prawidłowo

Jeśli w swoich kampaniach używasz rozbudowanych form personalizacji, umieszczając i odmieniając imię odbiorcy, czy używając odmienionych czasowników, lepiej zbadaj poprawność wyświetlanych form na różnych skrzynkach pocztowych z użyciem różnych typów danych.

Może się zdarzyć tak, że odbiorca, zapisując się do newslettera, w polu imię wpisze je używając tylko małych liter. Zwracanie się później do danej osoby np. “Dzień dobry panie michale”, wygląda nieprofesjonalnie. Jeśli Twój system na to pozwala, używaj takich tagów, aby zawsze pierwsza litera w danym polu dodatkowym była wielka.

Zobaczysz, jak Twoje maile wyglądają na różnych skrzynkach pocztowych

Różne skrzynki pocztowe mogą inaczej wyświetlać zakodowaną w HTMLu wiadomość mailową. Dlatego dla bezpieczeństwa, że szablon się nie “rozjedzie”, warto założyć kilka kont pocztowych na różnych portalach, tylko po to, by testować wyświetlanie się w nich wiadomości. Można też przeprowadzić testy wyświetleniowe, o ile Twój system do email marketing na to pozwala.

Sprawdzisz czy mail nie posiada cech, które mogą go zaklasyfikować jako spam

Trafienie do zakładki spam oznacza zaprzepaszczenie całej włożonej w projektowanie maila pracy. Dlatego lepiej, aby wiadomość nie posiadała żadnych cech, które mogą zwiększyć to ryzyko.

Domyślamy się, że Twoje wiadomości spełniają wszelkie zasady dobrego email marketingu. Jednak niektóre systemy pocztowe mogą patrzeć krzywym okiem na zbyt dużą dysproporcję między tekstem a grafiką, czy używaniem niektórych sformułowań.

Dlatego sprawdź, czy:

  • Twoja wiadomość nie jest jednym wielkim obrazkiem, bez żadnego tekstu,
  • temat i treść nie są napisane CAPS LOCKIEM,
  • wiadomość nie jest zbyt ciężka,
  • bądź zawiera słowa zbyt nacechowane sprzedażowo i zawiera zbyt dużo znaków !!! lub ???

Warto też przeprowadzić testy antyspamowe w Twoim systemie do email marketingu i sprawdzić, czy suma punktów kontrolnych nie jest zbyt duża.

Jak testować?

Istnieje kilka sprawdzonych metod testowania kampanii. W pewnym stopniu opisaliśmy je wyżej, jednak chcemy dokładniej skupić się na niektórych z nich, pokazać Ci, na czym polegają i jak je przeprowadzić.

Testy A/B tematu wiadomości

Testowanie tematu wiadomości to jedna z podstawowych technik optymalizowania swoich kampanii. Dlatego warto poświęcić kilka chwil na odpowiednią analizę przed wysyłką, by mieć pewność, że planowane kampanie będą efektywne.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, temat wiadomości odgrywa kluczową rolę, wpływając na wskaźnik otwarć kampanii. Warto więc, by jak najbardziej zachęcał do interakcji.

Jak to działa?

System do email marketingu dzieli bazę mailową na 3 części. Przy czym dwie grupy testowe zawierają minimum 10% całej bazy oraz nie przekraczają z reguły 50%.

Dwie mniejsze grupy otrzymują tę samą kampanię testową, która będzie różnić się jedynie tematem wiadomości. Po czasie, który jest potrzebny na zanalizowanie wyników, system wysyła “zwycięską” wersję do pozostałej, trzeciej (i największej) grupy odbiorców.

Dzięki testowi dowiesz się, która wersja tytułu spodobała się bardziej Twoim odbiorcom. Wskaże też na jej preferencje odnośnie brzmienia samego tematu. Będziesz też mieć pewność, że zrobiłeś wszystko co możliwe, by wiadomość przyniosła sukces. Pamiętaj, że testy będą najbardziej efektywne jeśli użyjesz dwóch skrajnie różnych tematów.

Optymalizator czasu wysyłki

To kolejne ważne narzędzie służące do optymalizacji efektów kampanii email, dzięki któremu możesz ustalić idealną porę wysyłek swoich newsletterów.

Jak to działa?

Dzięki temu dowiesz się, kiedy najlepiej wysyłać swoje kampanie. Pamiętaj, że odbiorcy najczęściej otwierają maile do dwóch godzin po ich otrzymaniu - warto ustawić wysyłkę w taką porę, by tych otwarć było jak najwięcej.

Warto też podejść niestandardowo i spojrzeć przychylnie na inne niż poranne pory dnia do wysyłki. Z raportu Email marketing w liczbach 2018 wynika, że wiele odbiorców otwiera i klika w maile wieczorami.

Inspektor kodu

Dzięki tej funkcji będziesz mógł na bieżąco sprawdzić, czy stosujesz się do najważniejszych zasad tworzenia kodu wiadomości, czyli m.in.:

  • nie używasz Flasha ani JavaScriptu,
  • w wiadomości widnieje link rezygnacji,
  • użyłeś ALTów pod obrazkami,
  • stosujesz poprawne style CSS

Jak to działa?

Inspektor Kodu dokładnie przeanalizuje przygotowany przez Ciebie szablon pod kątem 30 najpopularniejszych błędów, które powodują złe wyświetlanie się w programach pocztowych.

Ewentualne nieprawidłowości będą podzielone na dwie kategorie:

  • błędy - które koniecznie musisz naprawić
  • sugestie - błędy, na które warto zwrócić uwagę

Optymalizacja tematu wiadomości

Wspominaliśmy, że warto przeprowadzać testy A/B tematu wiadomości i że temat jest kluczowy w optymalizacji kampanii. Ale jak go przygotować, by odbiorcy chętnie otwierali Twoje maile?

Jest wiele kwestii, które należy brać pod uwagę tworząc konwertujący temat: długość, forma, treść, ale także znajomość odbiorców, branża czy oferta.

Długość

Im krótszy temat tym lepiej. Z naszych danych wynika, że dwa słowa użyte w temacie osiągają najlepsze efekty. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na krótki temat, najważniejsze słowa użyj na początku. Weź też pod uwagę to, że dłuższy temat na smartfonie może nie wyświetlić się w całości.

Wykorzystaj preheader

Jeśli chcesz zastosować się do powyższej wskazówki, a jednocześnie zachować jak najbardziej informacyjny charakter tematu, warto wykorzystać preheader. Jest to tekst, który zaciąga się z pierwszego zdania w treści wiadomości i jest widoczny w niektórych skrzynkach pocztowych jeszcze przed otwarciem wiadomości.

Forma

W skrzynce odbiorczej Twoja wiadomość walczy o uwagę odbiorcy z dziesiątkami innych maili. Żeby ją zdobyć, warto się wyróżnić. Nietypowa forma czy dodanie w temacie emoji lub innych niestandardowych znaków może Ci to ułatwić.

Treść

Z jednej strony warto, by treść tematu od początku informowała odbiorcę, co znajdzie w środku maila:

Z drugiej dobrze sprawdzają się nietypowe, intrygujące treści:

Podsumowując dzisiejszą lekcję…

…i w ramach powtórki materiału, odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  1. Jakie są najważniejsze testy, które warto przeprowadzić?
  2. Jakie elementy wiadomości są najważniejsze do sprawdzenia
  3. Jaki element wiadomości decyduje o otwarciu jej przez odbiorców
  4. Dlaczego odpowiedni dobór pory wysyłki jest ważny

To by było na tyle

Tą lekcją kończymy kurs email marketingowy. Mamy nadzieję, że zawarte w nim wskazówki pomogą Ci lepiej prowadzić działania email marketingowe.

A jeśli chcesz wrócić do poprzedniej lekcji, znajdziesz ją pod tym linkiem.

Teraz pozostaje nam tylko życzyć Ci skutecznych kampanii!

Ale to jeszcze nie wszystko! Oczekuj jutro jeszcze jednego maila od nas. Nie zdradzimy, co w nim znajdziesz, ale jesteśmy przekonani, że Ci się spodoba. :)