Lekcja 6 - co robić, aby Twoje maile nie lądowały w spamie?

Dowiesz się, czego unikać, aby Twoje maile nie wylądowały w spamie, a także jakie są dobre praktyki email marketingu.

Z poprzedniej lekcji dowiedziałeś się, jak prawidłowo segmentować bazę oraz personalizować maile, aby poprawić statystyki otwarć i zaangażowania Twoich odbiorców. Dziś pora, by zmierzyć się z filtrami antyspamowymi oraz technikami zwiększania dostarczalności.

Zacznijmy od zdefiniowania, czym w ogóle jest dostarczalność?

Dostarczalność to wyznacznik tego, czy tworzone przez Ciebie maile docierają do skrzynki odbiorczej. Dla nas, jako dostawcy poczty elektronicznej, to nieustanna praca nad poprawą tego wskaźnika.

Pewnie zadajesz sobie teraz pytanie, dlaczego nie wszystkie emaile docierają na skrzynkę? Wynika to z tego, że dostawcy skrzynek nieustannie podejmują próby stworzenia filtrów antyspamowych, które pozwalałyby w jednoznaczny sposób odróżnić spamerów od marketerów. Działania te mają na celu to, aby w naszych inboxach znajdowały się tylko i wyłącznie wartościowe oraz interesujące nas wiadomości.

Co ważne, nie istnieje jedna wspólna definicja SPAMu. Tak naprawdę skrzynka pocztowa każdego odbiorcy tworzy własną definicję, głównie w oparciu o sygnały, które otrzymuje od jej właściciela.

Dostawcy poczty elektronicznej korzystają z tzw. Reputacji Nadawcy, czyli Sender Score. A ten wiąże się bezpośrednio z zaufaniem, jakie masz Ty jako nadawca w oczach swoich subskrybentów.

Black Friday FreshMail
Sender Score - wskaźnik wiarygodności adresu IP nadawcy wiadomości email. Sender Score działa w skali od 0 do 100, z najlepszymi nadawcami w przedziale od 90 do 100, którzy trafiają do skrzynki odbiorczej średnio w 95+%.

Jakie elementy i działania mają wpływ na Reputację Nadawcy?

Są to:

  • zgłoszenia wiadomości jako spam,
  • pułapki (czyli maile spam-trapy),
  • nieznani użytkownicy,
  • jakość infrastruktury wysyłkowej,
  • obecność na białej liście (whitelist) lub czarnych listach (blacklist) nadawców,
  • stopień zaangażowania odbiorców w otrzymywane wiadomości

Wszystko to oznacza, że jako nadawca, masz bardzo duży wpływ na to, jak będą Cię oceniać skrzynki pocztowe. Tym samym mogą zaklasyfikować Cię jako wiarygodnego lub też niewiarygodnego nadawcę. W dłuższej perspektywie wpłynie to na dostarczalność, a co za tym idzie, efektywność prowadzonych przez Ciebie działań.

Jak nie wylądować w spamie, czyli co sprawdzają filtry?

Reputacja nadawcy to jednak nie wszystko. Skrzynki pocztowe wyposażone są również w tzw. filtry antyspamowe. Według danych Statista, 56,87% wysyłanych na świecie emaili to spam. Dlatego, aby eliminować niechcianą i zaśmiecającą skrzynkę korespondencję, serwery pocztowe sprawdzają każdą wiadomość i decydują, czy ostatecznie wyląduje ona w skrzynce odbiorczej.

Co sprawdzają filtry antyspamowe?

Treść i tytuł wiadomości - filtry dokładnie czytają treść, którą przesyłasz do swoich odbiorców. Są oczywiście wyczulone na takie słowa jak sex, viagra, porn itp., ale eliminują również wiadomości, które mogą potencjalnie mieć charakter reklamowy lub być niezamówioną korespondencją. Warto unikać zatem zwrotów typu: „adres pochodzi z ogólnodostępnej bazy”, „to nie jest informacja handlowa w myśl...” lub też “oferta specjalna”, “kup teraz”, “promocja” itp.

Obrazki w wiadomości - filtry wychodzą z prostego założenia, że jeżeli coś jest jedną wielką grafiką, prawdopodobnie jest to reklama. Sprawdzają także stosunek ilości grafiki do tekstu. Dobrą praktyką jest więc stosowanie kodu HTML tam, gdzie to możliwe, dodawanie ALTów pod grafikami oraz bogatej w treść stopki, która równoważny proporcje tekst - obrazki.

Wagę wiadomości - filtry eliminują również zbyt ciężkie maile (50-60 kB) oraz podejrzane załączniki.

IP wiadomości - filtry sprawdzają jakość maili wysyłanych z danego adresu IP.

W jaki sposób możesz budować swoją reputację i poprawić dostarczalność?

Naprawdę bardzo wiele zależy od tego, czy stosujesz dobre praktyki marketingu, jak wygląda i jak zbudowany jest Twój email oraz czy Twoich odbiorców traktujesz w partnerski sposób.

Kilka elementów, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę:

Stosuj zasadę permission marketingu

Permission marketing to w najprostszym tłumaczeniu marketing za przyzwoleniem. Oznacza to, że Twój odbiorca wyraził chęć otrzymywania od Ciebie korespondencji mailowej, a tym samym będzie chętniej otwierał i angażował się w przesyłane wiadomości.

Stosuj Double Opt-in

O tym pisaliśmy więcej w naszej pierwszej lekcji. Wiadomość aktywacyjna umożliwia Ci sprawdzenie, czy dany adres mailowy istnieje i co więcej - czy jego właściciel wyraża zgodę na otrzymywanie od Ciebie emaili.

Dbaj o jakość swojego mailingu

Zanim wyślesz, dobrze przyjrzyj się każdej wiadomości. Sprawdź, czy aby na pewno nie zawiera słów zakazanych i powszechnie uznawanych za niebezpieczne. Czy nie ma fraz, których “nie lubią” filtry. Pamiętaj też o wadze maila i odpowiedniej proporcji obrazków do treści.

Nie kupuj baz

Kupowanie baz nie jest najlepszą praktyką. Właściwie jest nawet praktyką nielegalną. Po pierwsze nie jest to zgodne z zasadą permission marketingu. Po drugie bazy takie bardzo często zawierają adresy-pułapki tzw. spam trapy, stworzone specjalnie na potrzeby namierzenia, a następnie blokowania osób wysyłających maile bez wcześniejszego pozyskania odpowiedniej zgody adresata.

Zamieść link rezygnacji

Użytkownicy najczęściej oznaczają maile jako spam w sytuacji, kiedy nie mogą na niego odpisać albo zrezygnować z otrzymywania newsletterów. Zadbaj więc, aby w każdym wysyłanym przez Ciebie mailingu był dobrze widoczny link rezygnacji, który umożliwi odbiorcy wypisanie się z listy mailowej.

Dbaj o higienę Twojej bazy

Z czasem Twoja baza będzie się “starzeć”, a tym samym w raportach z wysyłek zauważysz więcej miękkich i twardych odbić. Na bieżąco zarządzać takimi odbiciami i usuwaj nieaktywne adresy mailowe. Dobrą praktyką jest, aby usuwać dany adres już po pierwszym twardym odbiciu albo po 4 miękkich.

Zwiększ zaangażowanie swoich odbiorów

Konstruując maila zawsze zadaj sobie pytanie, co interesuje Twojego odbiorcę i jaki dajesz mu powód, by otworzył Twoją wiadomość. Każda akcja wykonana przez odbiorcę taka jak: przesłanie wiadomości dalej, kliknięcie w link, odpowiedzenie na nią, przeniesienie do specjalnego folderu to dla skrzynki pocztowej sygnały o pozytywnym zaangażowaniu, a tym samym odpowiednim dopasowaniu treści do oczekiwań odbiorcy.

Pamiętaj o responsywności

Z roku na rok rośnie liczba użytkowników telefonów, coraz więcej z nich wykorzystuje je również do otwierania i czytania wiadomości email. Jeśli Twój newsletter jest responsywny, ma on większe szanse trafić do skrzynek pocztowych odbiorców.

Wysyłaj z własnej domeny

Dobrze jeśli wysyłasz maile z własnej domeny np. aleksandra.xyz@freshmail.pl, a nie z domeny publicznej takiej jak gmail.com czy onet.pl.

Zrezygnuj z załączników

Jeśli chcesz przesłać odbiorcy jakiś raport, e-book czy inny cięższy plik, zamiast dodawać załącznik, umieść w treści wiadomości link do jego pobrania.

Jak FreshMail dba o dostarczalność?

Hierarchia reputacji serwerów

Jeżeli wysyłasz maile zgodnie ze standardami email marketingowymi, możesz mieć pewność, że inni korzystający z tego samego IP wysyłają co najmniej tak dobre kampanie jak Ty. FreshMail automatycznie ocenia i przydziela konta do różnych przedziałów adresów IP na podstawie kombinacji złożonych czynników.

Uwierzytelnienie adresu email

Używamy technologii DKIM do cyfrowego podpisywania wiadomości pocztowych. Pozwala nam to udowodnić, że maile naszych klientów nie są podrobione, co zwiększa ich szanse dotarcia do skrzynki odbiorczej.

Feedback Loop

FreshMail jest zintegrowany z mechanizmem feedback loop takich dostawców poczty, jak Yahoo, Hotmail, AOL oraz wielu innych. Umożliwia on wykrycie, że odbiorca oznaczył Twój newsletter jako spam i automatyczne usunięcie go z Twoich list.

Akceptacja przez moderatora

Kampanie każdego nowego klienta muszą uzyskać akceptację naszych moderatorów. Sprawdzamy, czy maile spełniają kryteria dotyczące legalności i jakości bazy, ocenie podlega również treść oraz kwestie prawne.

Podsumowując…

Stosowanie dobrych praktyk email marketingu to prosta droga do lepszej dostarczalności Twoich maili. Zanim zaczniesz budować i rozsyłać swoje maile, odpowiedz sobie na proste pytania:

  1. Czy wysyłasz maile do osób, które oczekują Twoich kampanii?
  2. Czy zawartość maili odpowiada potrzebom odbiorców i ma szansę ich zaangażować?
  3. Czy sprawdzasz wiadomości pod kątem wyglądu, wagi, budowy, treści niedozwolonych?

I na koniec

Mamy nadzieję, że znalazłeś w tej lekcji nieco cennych informacji, które pozwolą Ci zawsze gościć w inboxach Twoich odbiorców.

Pamiętaj, aby jutro również zajrzeć do swojej skrzynki. Będzie czekać na Ciebie lekcja na temat testowania kampanii mailowych.

A jeśli chcesz wrócić do wiedzy z lekcji poprzedniej - tu znajdziesz do niej link

Do zobaczenia!