Co to jest Open Rate i jak go obliczyć?

Jedną z podstawowych statystyk, wskazujących na efektywność wysłanej kampanii email marketingowej, jest Open RateOpen rate (OR)Procentowy wskaźnik, który pokazuje stosunek unikalnie wyświetlonych wiadomości do wiadomości wysłanych. , czyli wskaźnik otwarć wiadomości. I do tych właśnie statystyk marketerzy zaglądają zwykle w pierwszej kolejności.

Co to jest Open Rate?

Najprościej mówiąc - Open Rate to wskaźnik wyświetleń wiadomości na urządzeniach odbiorców wobec wszystkich wysłanych wiadomości, wyrażony w procentach.

Jeśli więc np. dana kampania została wysłana do 1000 odbiorców, z czego otworzyło ją 281, Open Rate wynosić będzie 28,1%.

Jak zliczany jest Open Rate?

Open Rate liczony jest na dwa sposoby. Pierwszy: przez umieszczenie w wiadomości fragmentu kodu, który żąda przesłania niewielkiego, niewidocznego pliku graficznego z serwera (piksela). Otwierając wiadomość system pobiera obrazki, zatem mamy możliwość zweryfikowania, że piksel został pobrany. 

Innym sposobem jest kliknięcie w link wiadomości (w przypadku wiadomości tekstowych, a nie HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć.) – bez otwarcia wiadomości link nie może być kliknięty.

Istnieje jeszcze inny sposób liczenia Open Rate, znany głównie w zagranicznych systemach do email marketingu. Jest to wskaźnik liczby otwartych wiadomości do dostarczonych. Chcąc zmienić we FreshMailu sposób liczenia Open Rate, należy wejść w Ustawienia konta, następnie Listy OdbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych.  . W miejscu “Sposób liczenia Open Rate” należy zmienić na “Stosunek otwartych wiadomości do dostarczonych”.


Gdzie we FreshMailu szukać statystyk otwarć wiadomości?

We FreshMailu wysokość parametru Open Rate znajduje się na poziomie raportów. Informacja ta dostępna jest w zakładce Snapshot na wykresie kołowym, obrazującym działania odbiorców jako “otwarte”. W podsumowaniu znajduje się zarówno procentowy jak i liczbowy wskaźnik otwartych wiadomości,

Podsumowanie

 a także rozkład otwarć w czasie.

Rozkład otwarć w czasie

Co ciekawe, wskaźnika otwarć nie należy traktować jako sztywną miarę, gdyż rzeczywista liczba otwarć może różnić się od tej, którą widać w statystykach. I jest to często liczba większa.

Dlaczego tak się dzieje? Niektóre urządzenia blokują pobieranie obrazków z serwera poczty bądź nie obsługują wiadomości w formacie HTML. Zatem wspomniany na początku piksel nie może zostać pobrany. To z kolei oznacza, że informacja o otwarciu nie zostanie przesłana do FreshMaila. 

Kiedy nie uda się zliczyć otwarć?

  • Gdy urządzenie, na którym odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   odczytuje pocztę nie obsługuje wiadomości w formacie HTML. Wtedy nie umożliwia on otwarcia grafik, zatem piksel nie zostaje pobrany. 
  • Gdy kampania zawiera jedynie tekst, bez żadnych linków i obrazków. W takim przypadku nie ma sposobu, żeby zarejestrować Open Rate poszczególnych maili.
  • Gdy odbiorcy posiadają panel podglądu wiadomości w swoich klientach poczty email. Panel taki pozwala wyświetlać wiadomości automatycznie, bez pobierania ich, zatem Open Rate nie zostanie zarejestrowany.

Jakie są średnie wskaźniki otwarć?

Na wynik Open Rate składa się kilka kluczowych czynników, m.in: czas, w którym kampania została przeprowadzona, rozmiar listy, jakość listy, częstotliwość poprzednich kampanii, tematyka mailingu, branża itp.

Według badań FreshMaila, opublikowanych w raporcie Email marketing w liczbach 2018, średni wskaźnik otwarć zależny jest głównie od branży jak i wielkości bazy. I tak np. w branży finansowej średni Oper Rate wynosi 10,21%, w e-commerce wskazuje 12,87%, w turystyce – 18,17%, a w sektorze NGO już 25,18%.

Średni wskaźnik otwarć według branż

Co warto zauważyć, im większa baza, do której wysyłana jest kampania, tym wskaźnik Open Rate maleje:

Zestawienie liczby wysyłek a Open Rate

Ponadto kampanie, które skierowane są do entuzjastów konkretnego tematu, mogą osiągnąć wyższe wskaźniki otwarć. Podobnie wiadomości poświęcone tematom branżowym, ze ściśle dobraną listą adresatów.

 Jak podnieść wskaźniki Open Rate?

Jest wiele elementów, które mogą zaważyć na wskaźnikach otwarć mailingów. Poniżej wymieniamy tylko kilka sprawdzonych sposobów, które mogą zachęcić odbiorców do aktywnego otwierania maili.

  • Przede wszystkim należy przestrzegać dobrych praktyk email marketingu. Należą do nich: wysyłka wiadomości tylko do osób, które wyraziły na to zgodę, budowanie bazy odbiorców w sposób legalny i organiczny, poszanowanie woli odbiorcy, który chce zrezygnować z otrzymywania newslettera i umożliwienie mu wypisanie się z niego.
  • Eksperymenty z formą tematu. Warto testować różne wariacje tematu, jednocześnie badając ich efektywność. Warto na początku tematu umieścić istotne szczegóły, tak aby zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości (szczególnie, gdy znajduje się w niej jakaś korzyść), czy skupiać się na odbiorcy i jego potrzebach. Dobrze sprawdzają się również emoji, które wyróżniają się na tle innych wiadomości swoją graficzną formą. 

W raporcie Email marketing w liczbach 2017 można znaleźć informację o tym, jaki jest wpływ liczby słów w temacie w stosunku do otwarć wiadomości. Ze statystyk wynika, że najlepiej sprawdzają się tematy do 4 słów.

Open Rate a liczba słów w temacie

  • W przypadku krótszych form, by podnieść atrakcyjność swojej wysyłki, warto użyć preheadera (jest to pierwsze zdanie, wyświetlane zaraz za tematem wiadomości), który z powodzeniem pełni rolę uzupełnienia tematu..
  • Stosować personalizacjęPersonalizacjaMetoda targetowania, dzięki której odbiorca wiadomości może mieć wrażenie, że jest kierowana tylko do niego. Obejmuje ona dodawanie nazwy odbiorcy w temacie lub treści maila lub innych danych z pól dodatkowych. tematu wiadomości (np. poprzez dodanie imienia odbiorcy w treści tematu). Taki zabieg może zwiększyć Open Rate nawet o 126%!
  • Zwrócić uwagę na dzień, w którym wysyłany jest mailing. Być może zmiana np. z poniedziałku na środę przyniesie lepsze efekty?

Zobacz też: Checklista – Jak zwiększyć Open Rate