Jak targetować bazę danych?
Jeszcze nigdy segmentowanie bazy danych nie było tak proste i efektywne jak dzisiaj. Dzięki dowolnej ilości definiowanych pól dodatkowychPole dodatkoweMiejsce, w którym można zbierać dodatkowe informację o odbiorcy, np. jego imię, miasto, czy informacje o kliknięciu w link. możesz zbierać wszelkie interesujące Cię dane dotyczące Twoich odbiorców, a następnie w oparciu o zebrane informacje tworzyć odpowiednie segmentySegementAdresy email z danej listy odbiorców, wyselekcjonowane poprzez tworzenie reguł dla danej listy, np. odbiorcy, którzy otworzyli wiadomość. w celu najlepszego targetowania Twoich wysyłek.
Pierwszą z możliwości jest targetowanie dzięki polom dodatkowym zebranym w bazie. Przyjmijmy, że chcesz wyszukać wszystkich odbiorców z województwa śląskiego.
Jak to zrobić?
Klikasz w zakładkę “OdbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości. ” i wybierasz konkretną listę, a następnie opcję “Segmentacja”.
Kolejnym krokiem jest dodanie nowego segmentu poprzez opcję “Dodaj segment”. Nazywasz ją przykładowo “Śląsk”, a następnie tworzysz regułę dla pola dodatkowego “wojewodztwo”.
Po pojawieniu się kolejnego pola, wybierz z listy rozwijanej regułę - np. nazwę województwa - w tym przypadku będzie to “śląskie”. Jeżeli chcesz, aby reguła dotyczyła kilku województw, możesz kliknąć w przycisk "dodaj".
Po kliknięciu “Zapisz zmiany”, system zapisze ustawienia i przeniesie Cię do poprzedniej strony. Teraz klikając w przycisk z dwoma zielonymi strzałkami, dowiesz się ilu odbiorców jest ze Śląska.
Geotargetowanie odbiorców
Jeśli jednak nie posiadasz takich danych w swojej bazie, możesz skorzystać z “Geotargetowania”. Obecnie do każdego odbiorcy przypisujemy województwo w oparciu o numer IP z jakiego dokonał potwierdzenia zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców., lub otworzył maila (oczywiście pod warunkiem, że wykonujesz zapis w modelu double opt-in, do czego gorąco zachęcamy).
Pamiętaj jednak, że każdy, kto korzysta z mobilnego Internetu, będzie automatycznie przypisany do województwa mazowieckiego (Warszawa). Osoby, które korzystają z łączy ADSL'owych (Neostrada, Netia) mogą zostać przypisanie do sąsiedniego województwa, a niekoniecznie do tego, w którym się aktualnie znajdują. Jest to uzależnione od infrastruktury dostawcy internetu.
W tym przypadku takiego targetowanie regułą będzie GeotargetowanieGeotargetowanieProfilowanie listy pod względem miejsca otwarcia wiadomości. - “Zapisani do newslettera w województwie...”. Po wybraniu jej zobaczysz rozwijaną listę z możliwością wyboru konkretnego województwa.
Segmentowanie w oparciu o działanie
Poza możliwością targetowania wysyłek w oparciu o pola dodatkowe, FreshMail daje Ci możliwość tworzenia segmentów odbiorców na podstawie ich działań przy okazji poprzednich zrealizowanych kampanii:
- Otworzył maila
- Nie otworzył maila
- Otworzył maila i kliknął w llink
- Otworzył maila i kliknął w link oznaczony TAGiem
- Otworzył kampanię oznaczoną TAGiem
- Otworzył maila i kliknął w konkretny link
- Otworzył maila i nie kliknął w żaden link
- Kampania nie została wysłana
- Województwo w którym otworzył maila
Reguły potrzebne do stworzenia odpowiedniego segmentu możesz łączyć, aby jak najlepiej wyselekcjonować odbiorców Twojej wiadomości. Do targetowania wysyłek możesz tworzyć segmenty łączne, czyli wykorzystywać wszystkie informacje jakie masz o swoich odbiorcach.
Zobacz to na przykładzie
Przykładowo możesz stworzyć segment odbiorców z domeny Onet, do których nie została wysłana Twoja ostatnia kampania. Standardowo wchodzisz więc w zakładkę “Listy odbiorcówLista odbiorcówBaza danych zawierająca adresy email odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie przez dysponującego listą wiadomości komercyjnych. ”, wybierasz interesującą Cię listę, a następnie opcję “Segmentacja”. Dodaj teraz nowy segment, nazywając go “Onet / nie otrzymali kampanii 1”, tak aby w przyszłości wiedzieć co się w niej znajduje. W tym przypadku musisz stworzyć dwie reguły, pierwsza będzie dotyczyć domeny, natomiast druga kampanii, która nie została wysłana.
Jak to zrobić?
Utwórz regułę dla pola „email” i kliknij przycisk „dodaj”. W nowym okienku wybierz opcję „zawiera”, a w ramce do tego przeznaczonej wpisz frazę, która Cię interesuje. W tym przypadku będzie to @onet.pl. Następnie pod frazą “Oraz” utwórz kolejną regułę. Wybierz z targetowania behawioralnego opcję “kampania nie została wysłana”. Z listy rozwijanej wybierz interesującą Cię kampanię i kliknij “Zapisz”.