Jak planować kampanię email marketingową dla zielonych

Powrót do listy poradników

1
Rozdział
Jak zrobić i wysłać dobry mailing lub newsletter?

Poniższy tekst pomoże Ci zrozumieć, jak zrobić dobry mailing, aby cały proces miał ręce i nogi - a co najważniejsze - aby był skuteczny. Z tego poradnika dowiesz się:

W całym procesie tworzenia i wysyłania newslettera czy mailingu pomocny będzie system FreshMail. Dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, sugerujemy, abyś założył darmowe konto.

2
Rozdział
Zaplanuj swoje działania

czy posiadasz bazę mailingową

Mam dużą bazę adresową

Porada: Zastanów się, z jakich działań udało Ci się uzbierać tak pokaźną bazę. Posegmentuj bazę pod kątem źródeł, z których pozyskałeś odbiorców, przyda Ci się to w późniejszych działaniach.

Mam niewielką bazę albo nie mam je wcale

Porada: Przede wszystkim podejmij działania mające na celu powiększanie tej bazy.

Sposobów oczywiście jest kilka.

Czasochłonne sposoby pozyskania bazy

Najbardziej czasochłonny, lecz przynoszący najlepsze efekty sposób to samodzielne zbieranie bazy poprzez różnorodne działania, których celem jest pozyskanie adresu email.

Przede wszystkim dodaj na swojej firmowej stronie formularz zapisu do newsletteraZapis do newsletteraProces, w którym osoba wypełnia formularz na stronie internetowej, aby dołączyć do listy odbiorców., adresy zebrane z tego miejsca z pewnością będą dobrze konwertować. Możesz także wykorzystać bieżąca komunikację z odbiorcami i do swojej stopkiStopkaObszar na końcu wiadomości email, który nie musi podlegać edycji przy każdej wysyłce. Zawiera najczęściej dane kontaktowe nadawcy.   maila dodać link lub informację o zapisie do newslettera.

Wartościowych odbiorców zyskasz także, gdy zaoferujesz jakiś produkt premium, a formą zapłaty ustanowisz adres mailowy. Może to być raport, infografika, dobre rady czy inna treść łącząca się z Twoją firmą.

Jeśli rodzaj firmy, który prowadzisz, pozwala Ci na takiego typu zabiegi, to do budowania bazy sprawdza się również forma konkursu. Ważne jednak, aby próg wejścia nie był za niski, tak abyś zbierał nie wszystkich, a tylko wartościowych przyszłych klientów, zainteresowanych Twoją firmą, a nie tylko wygraniem konkursu.

Mniej czasochłonne sposoby

Najmniej czasochłonny i przynoszący najszybsze efekty sposób to mailing do bazy zewnętrznej.

Skorzystaj z pomocy firmy zajmującej się planowaniem i wysyłką kampanii do baz zewnętrznych. Przykładem takiej firmy jest np. MailPlanner. To dom mediowy specjalizujący się w opracowywaniu skutecznych kampanii email marketingowych. Dzięki niemu Twój komunikat dotrze do dokładnie stargetowanej grupy odbiorców, spełniającej określone przez Ciebie kryteria.

Dobrze zaplanowana wysyłka do bazy zewnętrznej pozwoli Ci w szybki sposób zebrać bazę adresów email osób zainteresowanych Twoją firmą czy produktem. Pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu nie jest wielkość tej bazy, a pomysł na pozyskanie swojej. Musisz bowiem zmobilizować odbiorców z bazy zewnętrznej do tego, aby chcieli się zapisać również do Twojej.

Przykład
Zrealizuj kampanię, w której odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   po otrzymaniu maila dostaje informację, że jest w elitarnej grupie i ma szansę jako pierwszy pobrać infografikę z najnowszymi danymi. Przechodzi więc na dedykowany landing pageLanding pageInaczej "jump page" strona docelowa. Jest to strona, na którą użytkownik jest bezpośrednio kierowany po kliknięciu w link sponsorowany, czy kreację reklamową.  , gdzie po wpisaniu adresu email i wyrażaniu zgód, otrzymuje dostęp do treści premium.

Efekt? Ty zyskujesz odbiorcę zainteresowanego Twoimi treściami, użytkownik - poczucie wyjątkowości i dostęp do wartościowej treści.

To tylko jeden ze sposobów powiększania swojej bazy. Podpowiedzi, jak jeszcze możesz to robić, szukaj w naszym tekście o tym jak zbierać adresy email oraz w poradniku “jak budować listę odbiorców”.

Jaki jest cel Twoich działań?

Kolejne pytanie, które musisz sobie zadać, aby Twoje działania email marketingowe nie poszły na marne to: “jaki jest cel moich działań, po co chcę “robić” email marketing”.

Na to pytanie zazwyczaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Często pośrednim celem jest: zwiększenie sprzedaży, zmiana wizerunku, komunikacja z Klientami. Ważnym, choć nie tak popularnym celem, jest także edukacja, lub też tzw. nurturing czyli nieagresywne pielęgnowanie relacji z potencjalnym Klientem, mające na celu uświadomienie sobie przez niego potrzeby posiadania produktu/usługi, którą oferujesz.
Bardzo często email marketing pomaga w każdej z tych kwestii, warto jednak wiedzieć, który cel jest priorytetowy.

Jeśli ciągle wahasz się, czy te działania Ci przydadzą, poczytaj o tym jak email marketing stał się kamieniem węgielnym komunikacji w internecie.

3
Rozdział
Zdecyduj się na treść

rodzaje mailingu i newslettera

Rodzaje wiadomości

W zależności od treści mailingów oraz częstotliwości ich wysyłania, można podzielić komunikację email marketingową na kilka typów.

Newsletter

Newsletter powinien być wykorzystywany zawsze wtedy, gdy Twoja firma chce budować relację ze swoimi odbiorcami. Musisz posiadać odpowiednie treść takie jak np.: nowości produktowe, treści premium - raporty, infrografiki, ciekawostki z życia firmy.

Katalogi sprzedażowe

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, powinieneś skupić się na mailingach tego typu. Prezentujesz w nich konkretne oferty sprzedażowe, które można w łatwy sposób kupić. Mailing powinien być rodzajem katalogu, jaki dostajesz w sklepie, zawierający nowości, promocje, oferty last minute.

Mailing

Do kategorii mailingów możesz zaliczyć wszelkiego rodzaju ulotki, kupony i potrzeby pojawiające się nagle. Ich treść stanowią zwykle pilne, dodatkowe informacje, które nie powinny być wysyłane razem ze stałą komunikacją.

Maile transakcyjne

Wszelkiego rodzaju maile transakcyjneMaile transakcyjneInformacje wysyłane do klienta po wykonaniu przez niego określonej czynności, np. mail zwrotny po dokonaniu zakupu., wysyłane przez Twój serwis internetowy. Informację o zakupie danego produktu, statusie płatności, rodzaju spotkania, czy postępie w projekcie.

Autorespondery

Wiadomości wysyłane automatycznie przez system email marketingowy, wyzwalane najczęściej pod wpływem określonego wyzwalacza. Mogą być wykorzystywane na wiele sposobów. Dowiedz się więcej z naszej infografiki.

4
Rozdział
Zacznij wysyłać

Wiesz już:

  • do kogo chcesz wysyłać
  • co chcesz wysyłać
  • i dlaczego chcesz wysyłać

Kolejny etap to wysyłanie i testowanie.

Zakładam, że skoro czytasz ten poradnik, to interesuje Cię profesjonalne podejście do email marketingu. Powinieneś więc zdecydować się na profesjonalny system, który pomoże Ci realizować skuteczne kampanie.

Darmowe konto we FreshMailu

FreshMail to sprawdzony system do email marketingu, który daje Ci możliwość realizowania kampanii na miarę Twoich oczekiwań. Wystarczy założyć darmowe konto, aby skorzystać z wszystkich funkcji oferowanych przez FreshMaila i na własnej skórze przekonać się, czy to właściwe dla Ciebie rozwiązanie. W ramach darmowego konta możesz wysyłać do 2000 wiadomości miesięcznie, maksymalnie do 500 odbiorców.

Zapoznaj się także z poradnikiem Jak wysyłać kampanie za pomocą systemu FreshMail. Znajdziesz tam cenne wskazówki na początek Twojej drogi z FreshMailem.

Zaplanuj, jak chcesz żeby Cię widziano

W zależności od tego, czy będziesz wysyłać mailingi od Firmy X czy od Jana Kowalskiego z Firmy X, zmieni to postrzeganie Ciebie w oczach odbiorców. Częściej klikalne są bowiem maile od osób, a nie od bezosobowych nazw firm.

Zdecyduj, kiedy będziesz wysyłać

Czas wysyłki również nie jest bez znaczenia. Badania przeprowadzone przez nas wskazują, że w sektorze B2BB2Bang. Business to Business,  relacja "przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo" polega na realizacji procesów biznesowych pomiędzy dwoma firmami. najlepiej na wysyłkę sprawdza się poniedziałek i wtorek, w B2CB2Cang. Business to Client, relacja "przedsiębiorstwo-klient" to relacje realizujące transakcje między przedsiębiorstwami a konsumentami. natomiast środa, czwartek i piątek. Aby mieć jednak szerszy pogląd na to, jak rozkładają się wyniki, zapoznaj się z naszą infografiką.

Zanim wyślesz - sprawdź

Wszystko już zaplanowałeś i jesteś gotowy do kliknięcia “wyślij kampanię”?
Pamiętaj jeszcze o trzech testach, które dla dobra swojego mailingu wykonać powinieneś zawsze. SpamSpamNiechciana wiadomość komercyjna. Zdarza się, że odbiorcy uznają za spam każdy mailing, którego nie chcą już więcej otrzymywać, nawet jeśli wcześniej zapisali się do listy odbiorców. test, inbox testInbox TestSprawdza przed wysyłką czy wiadomość stworzona w Kreatorze Kampanii dobrze wyświetla się w różnych klientach pocztowych. i testy A/BTesty A/BPodział wysyłki na dwie części z różnym tematem/nadawcą, bądź kreacją, dzięki czemu możemy sprawdzić, która wersja wysyłki będzie cieszyła się większym powodzeniem. tematu pozwolą Ci sprawdzić, czy Twoja kreacja jest technicznie dobra i nie zablokuje jej żadna przeglądarka, a odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   chętnie klikną, by ja otworzyć.

Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Zastanów się, jakiego rodzaju komunikację lubisz dostawać. Jakie newslettery czytasz z zaciekawieniem, a które otwierasz tylko gdy musisz. Pomyśl, co Cię denerwuje w mailingach, a co sprawia, że myślisz “ale fajne”.

Następnie spróbuj wdrożyć te pomysły w swoich działaniach. Może się okazać, że tak jak zakładałeś, Twoja grupa docelowa czyta komunikację od Ciebie w środy w godzinach 9-12, częściej klika w mailingi z zielonym tłem, a najbadziej klikalną częścią maila jest przycisk call to actionCall to action"Wezwanie do działania", metoda wskazania potencjalnemu klientowi co powinien teraz wykonać na stronie internetowej, landing page. Najczęściej przyjmuje wygląd graficznego przycisku.. Ale... może się też okazać, że całkowicie się pomyliłeś. Może specyfika grupy sprawi, że czytają maile w sobotę w godzinach 19-21, a maile z pytaniem w temacie wiadomości decydują o tym, czy zostaną otwarte.

Wniosek?

Korzystaj z narzędzi, jakie daje Ci system i sprawdzaj, co lubią Twoi odbiorcy. To najlepszy sposób, aby dojść do perfekcji i poznać na wylot Twoich Klientów.
Przeczytaj poradnik o tym, jak wykorzystywać narzędzia, jakie daje Ci FreshMail, aby zoptymalizować działania email marketingowe w Twojej firmie.

5
Rozdział
Analizuj raporty

analizuj raporty z mailingów

Zaglądając do nich, pamiętaj o kilku rzeczach:

  • Raport zaczyna mieć sens dopiero po 2 - 3 godzinach od wysłania kampanii.
  • Otwarcie wiadomości zliczane jest wtedy, gdy odbiorcaOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.   pobierze obrazki, lub kliknie w któryś z linków w niej umieszczonych. Jeśli nie wykona żadnej z tych czynności, to pomimo iż otworzył maila, system do email marketingu nie będzie w stanie tego zliczyć. Z tego powodu wszystkie prezentowane w raportach wyniki są nieco zaniżone - warto mieć tego świadomość.
  • Wyniki geolokalizacyjne zawsze są przeszacowane w województwie mazowieckim, bo sygnał z urządzeń mobilnych jest przypisywany Warszawie.
  • Śledź na bieżąco liczbę osób, które wypisują się z Twojej bazy. Jest to sygnał, jakie treści nie podobają się Twoim odbiorcom. Zwiększona ilość wypisów może też świadczyć o zbyt częstym wysyłaniu kampanii.
  • Analizuj dostarczalność dla różnych programów pocztowych. Jeśli któryś z nich posiada nieduży udział, może to oznaczać, że w danej poczcie wiadomość wylądowała w spamie. W takiej sytuacji zweryfikuj swoją wiadomość w Testach Antyspamowych.
  • Niski wskaźnik click to rate informuje o tym, że w danym programie mailing mógł się “rozsypać” czyli źle wyświetlić, przez co odbiorcy nie byli skłonni w niego klikać. W takiej sytuacji przetestuj swoją wiadomość w Inbox Teście.

Więcej na ten temat dowiesz się z poradnika Analiza kampanii email marketingowych.