Jak korzystać z Webinarów?
Z tego wpisu dowiesz się, jak rozpocząć stworzone wcześniej wydarzenie i jak wykorzystać poszczególne funkcje narzędzia Webinary. Zalecamy przeczytać najpierw nasz artykuł: Jak stworzyć webinar w aplikacji FreshMail?
Zanim przejdziemy dalej, krótkie przypomnienie, czym różnią się poszczególne role w wydarzeniu.
Prezenter - masz pełną możliwość do kontrolowania sesji webinaru i zarządzania innymi uczestnikami. Prezenter może zmieniać tryby, dodawać uczestników, rozpoczynać i kończyć spotkanie online.
Moderator - wspiera prezentera, moderuje czat, odpowiada na pytania, wysyła pliki itp.
Uczestnik - to osoba z zewnątrz, która wyraziła chęć udziału w webinarze - może jedynie pisać komentarze, uczestniczyć w ankietach i testach czy prosić o udzielenie głosu.
Rozpoczęcie wydarzenia we FreshMailu
By przejść do zaplanowanych webinarów i spotkań, wejdź w zakładkę “Webinary” w górnym menu i wybierz opcję “Pokoje/wydarzenia”
W tym miejscu zobaczysz listę stworzonych wydarzeń. Kliknij przycisk “Rozpocznij” obok wydarzenia, które chcesz uruchomić.
Zostaniesz przekierowany do widoku pokoju:
By rozpocząć wydarzenie, kliknij przycisk “Start” w prawym górnym rogu. Jeżeli chcesz, by Webinar został nagrany, kliknij obok w “Nagrywaj”, a następnie “Rozpocznij nagrywanie”.
Górne menu
Na powyższym obrazku widać Twój układ pokoju: górne menu, przestrzeń, którą będą widzieć Twoi słuchacze (największy element), a po prawej trzy okna odpowiednio z: opcjami audio i wideo, listą uczestników spotkania oraz czatem.
Zajmijmy się najpierw menu górnym.
Pierwsza ikona po lewej stronie pokazuje jakość Twojego połączenia. Druga (“i”) wyświetla podstawowe informacje o wydarzeniu.
Następnie jest "Zaproś", gdzie możesz na różne sposoby wysłać zaproszenie do uczestników, np. aby przypomnieć im o spotkaniu.
Dalej są opcje dotyczące ustawień webinaru. Najpierw możesz zmienić układ pokoju, klikając w górnym menu “Widok” i wybierając ten, który Ci odpowiada:
Układ pokoju możesz zmienić w dowolnym momencie trwania wydarzenia.
Następną opcją jest możliwość zmiany formy wydarzenia (którą ustawia się już na etapie jego tworzenia). Po kliknięciu w przycisk “Prezentacja” rozwinie Ci się dodatkowe menu. Opcje do wyboru to:
- Dyskusja - w której wszyscy uczestnicy spotkania mogą zabierać głos (maksymalnie 25 osób może wziąć udział);
- Prezentacja - czyli klasyczny webinar, w którym tylko prowadzący zabiera głos, a uczestnicy słuchają i piszą na czacie;
- Pytania i Odpowiedzi - uczestnicy mogą prosić o zabranie głosu, a prezenter może go udzielić.
Dalej w zakładce "Webinar" istnieje możliwość zmienienia interfejsu z webinarowego na interfejs spotkania, który sprzyja spotkaniom online i wideokonferencjom:
"Zaklucz" pozwala zamknąć pokój "na klucz" - uczestnicy dołączający do spotkania trafią do poczekalni, skąd mogą wysłać prośbę o wpuszczenie do pokoju.
Dalej w menu są opcje nagrywania i startu webinaru, o których wspominaliśmy wcześniej.
Okna z ustawieniami audio, czatem i uczestnikami.
W zależności od tego, jaki widok wybierzesz, po bokach lub pod ekranem udostępniania pokażą Ci się okna z widocznymi:
- Ustawieniami audio i wideo
- Uczestnikami
- Czatem
W pierwszym z nich masz możliwość włączenia kamery i mikrofonu lub samego mikrofonu, a także ustawienie zdjęcia profilowego.
W drugim widzisz wszystkich uczestników danego spotkania czy webinaru (w tym prezenterów i moderatorów) wraz z ich ustawieniami audio i wideo. W każdej chwili możesz wejść w podgląd uczestnika, gdzie możesz dopisać jego informacje kontaktowe, możesz sprawdzić lokalizację czy historię spotkań:
W oknie uczestnika możesz również uruchomić podczas webinaru ankietę do wypełnienia:
Trzecie okno to czat, na którym mogą udzielać się uczestnicy spotkania.
Jako moderator masz oczywiście więcej możliwości. Możesz np. kontaktować się z innymi uczestnikami na czacie prywatnym, natomiast jeśli wykupisz jeden z pakietów, zyskujesz również dostęp do moderacji wiadomości na czacie.
To Ty decydujesz, którą wiadomość akceptujesz, a którą odrzucasz:
Możesz również odpowiadać bezpośrednio na wiadomości uczestników:
Uczestnik po dodaniu komentarza zobaczy, że jego wiadomość jest w moderacji:
Kiedy ją zaakceptujesz, wyświetli się ona wszystkim uczestnikom, a gdy odpowiesz na zadane na czacie pytanie, użytkownicy zobaczy Twoją wyróżnioną odpowiedź:
Jako moderator zarządzasz również ustawieniami czatu. Możesz go wyłączyć, tak by nie był widoczny dla uczestników, a także ustawić język czatu, który będzie tłumaczył wiadomości tylko dla Ciebie:
UWAGA! Każdy uczestnik samodzielnie podejmuje decyzję czy chce, aby czat został przetłumaczony na jego język, wybierając go spośród dostępnych opcji tłumaczenia.
Jako moderator decydujesz także, czy z czatu mają przychodzić powiadomienia dźwiękowe oraz dostosowujesz kolor tekstu, tła i rozmiaru czcionki:
Narzędzia
Największą część panelu webinaru zajmuje przestrzeń, która będzie widoczna dla uczestników - jest to przestrzeń Twojej prezentacji. Po kliknięciu w znak + w lewym górnym rogu rozwiną się opcje, które możesz wyświetlić swojej widowni. Poniżej opiszemy najciekawsze z nich.
Udostępnij Ekran
By udostępnić uczestnikom spotkania swój ekran, czyli np. prezentację przygotowaną na dany webinar, wybierz opcję “Udostępnij Ekran”, a następnie wybierz, który ekran chcesz udostępniać (podczas webinaru dobrze jest mieć podpięte dwa monitory, by na jednym wyświetlać prezentację dla uczestników, a na drugim mieć podgląd widoku webinarów). Możesz też udostępnić widok z konkretnej karty w przeglądarce, jeśli chcesz pokazać zawartość danej strony, ale bez paska górnego przeglądarki. Możesz także udostępnić uczestnikom widok okna aplikacji.
Ponadto w trakcie wydarzenia masz do dyspozycji jeszcze kilka ciekawych funkcji, które sprawią, że Twój webinar czy szkolenie staną się jeszcze ciekawsze.
Ankiety i Testy
Możesz w trakcie spotkania udostępnić uczestnikom ankietę lub przeprowadzić test.
W tym celu wybierz z rozwijanego menu udostępniania opcję “Ankiety i Testy”.
Tu możesz wybrać ankietę czy test przygotowane już wcześniej, albo stworzyć nową.
Podczas tworzenia wybierz nazwę, wybierz pomiędzy ankietą, a testem i określ, jaki czas mają uczestnicy na wpisanie lub zaznaczenie odpowiedzi. Następnie wpisz pytania i możliwe odpowiedzi (masz do wyboru: pojedyncza, wielokrotny wybór lub otwarta).
W przypadku testu ustalasz również próg zdawalności i punktację poszczególnych odpowiedzi.
Tak stworzony test lub ankieta wyświetli się na głównym ekranie.
Jest też możliwe, by pokazała się ona w osobnym oknie, poza głównym widokiem, a więc by nie przeszkadzała w dalszym udostępnianiu np. prezentacji. Wtedy w okienku “Uczestnicy” należy wybrać opcję “Przeprowadź ankietę”
Wyświetli się ona w osobnym oknie:
UWAGA: Jeśli chcesz zapisać wyniki ankiet, musisz to zrobić w trakcie trwania webinaru - wyniki nie zapisują się w naszym systemie automatycznie.
Wszystkie utworzone wcześniej ankiety oraz zapisane wyniki znajdziesz w naszym systemie w zakładce Webinary -> Ankiety webinarów.
Odtwarzacz YouTube
Kolejną opcją jest udostępnienie filmu z YouTube. Wystarczy tylko wkleić link lub skorzystać z wyszukiwarki. Możesz ustalić, czy wideo ma odtworzyć się automatycznie. Film wyświetli się w oknie prezentacji w pełnej rozdzielczości.
Tablica
Następną ciekawą funkcją jest “Tablica”, na której możesz rysować, dodawać ikony, tabelę oraz wstawiać napisy.
Wezwanie do działania
Ponadto możesz też wyświetlić uczestnikom w trakcie spotkania komunikat w postaci pop-upu z wezwaniem do działania.
Uczestnik będzie mógł je zamknąć lub kliknąć w przycisk wzywający do działania, a wtedy zostanie przekierowany na wybraną przez Ciebie stronę, np. z promocją. Jest to dodatkowe miejsce, w którym możesz promować swoją ofertę z bezpośrednim skierowaniem do uczestnika.
Pliki
Możesz też wybrać pliki z Twojej biblioteki, np. grafiki, nagrania lub PDFy, które wyświetlą się uczestnikom.
Menadżer Głosowania
Jeśli zdecydujesz się na plan płatny, zyskujesz również możliwość skorzystania z Menadżera Głosowania:
Możesz wybrać miejsce, w którym wyświetli się Twoje pytanie. Jeśli wybierzesz stopkęStopkaObszar na końcu wiadomości email, który nie musi podlegać edycji przy każdej wysyłce. Zawiera najczęściej dane kontaktowe nadawcy. globalnego widoku, pytanie pojawi się na samym dole panelu webinaru:
Natomiast jeżeli wybierzesz drugą z opcji, Twoje pytanie uczestnicy zobaczą po lewej stronie, w panelu uczestnika:
Jeżeli tworząc webinar włączyłeś promowaną ofertę, to w panelu przez całe wydarzenie będzie widoczny baner. W zależności od wybranego widoku panelu zobaczysz go w różnym miejscu, przykładowo w prawym górnym rogu:
Podzielone pokoje
Gdy twoje szkolenie online ma postać warsztatu, dobrym rozwiązaniem jest podzielić uczestników na mniejsze grupy i dać im np. do przepracowania różne tematy. Umożliwia to opcja Podzielone pokoje.
Opcja Podzielonych pokoi dostępna jest jedynie dla użytkowników planu Enterprise.
Menadżer wyglądu pokoju
Możesz również dostosować wygląd swojego webinaru do włąsnych potrzeb - kolorów brandu czy strony internetowej. W menadżerze wyglądu pokoju zmienisz kolor tła, poszczególnych okien, fontów, przycisków, czy dodasz swoje logo. Możesz również ustawić, aby zedytowany wygląd był domyślnym dla Twojego konta.
Przeczytaj artykuł Webinary – nie tylko szkolenia online i zainspiruj się, do czego jeszcze możesz wykorzystać naszą funkcję.
Pobierz darmową checklistę:
21 rzeczy, które musisz sprawdzić przed wysyłką kampanii
