Jak działa system raportowania email marketingu?

Jednym z najbardziej efektywnych sposobów dotarcia z przekazem do internautów i budowania lojalności wśród klientów jest email marketing skierowany do własnych baz adresowych.

Przeglądając statystyki kampanii email marketingowych, w pierwszej kolejności patrzysz zwykle na liczbę otwartych maili. Skąd wiesz, że adresat otworzył dany mail? Sposobów sprawdzenia jest kilka – niestety wszystkie dotyczą jedynie mailingów wysyłanych w formacie HTMLFormat HTML + TXTWiadomość, która zawiera format HTML i TXT. Programy pocztowe, które nie będą mogły odtworzyć wiadomości w formacie HTML, wyświetlą ją w formacie TXT. Należy pamiętać, że wyświetlenie wiadomości w formacie TXT uniemożliwi zraportowanie jej w kontekście otwarć..

Obrazek trackingowy

Jednym ze sposobów jest „doklejenie” do każdej wiadomości malutkiego obrazka o wymiarach 1x1 px, którego pobranie system odczytuje jako otwarcie maila przez konkretnego subskrybenta. Nazwa takiego obrazka jest generowana i unikatowa dla każdego maila w bazie danych – stąd wiemy, że dotarł on do właściwego odbiorcyOdbiorcaOsoba, która wyraźnie poprosi o dołączenie do listy odbiorców, np. przez wypełnienie formularza zapisu do newslettera i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości.  .

Niestety, taki sposób mierzenia ma swoje wady. Wynika to z faktu, iż część programów pocztowych, zarówno instalowanych na komputerach np. Outlook – jak i dostępnych online – np. Interia – automatycznie blokuje pobieranie i wyświetlanie grafik, w tym naszej grafiki służącej do pomiaru efektywności.

Jak sobie z tym radzić?

Są dwa sposoby na ominięcie wymienionych przeszkód.

  • Dobrze jest namówić odbiorców, by już na początku współpracy dodali Cię do nadawców zaufanych. Wtedy grafika powinna zostać „dociągnięta” – tj. pobrana z serwera automatycznie, a zatem wiarygodność statystyk otwarć będzie większa.
  • Przy tworzeniu mailingu warto też w ALT obrazków umieścić coś na zachętę, np. zdanie „Blokując obrazki nawet nie wiesz, co tracisz. Odblokuj je”.

Z doświadczenia wiemy, że tego typu zabiegi potrafią zwiększyć efektywność niektórych kampanii nawet o 30 proc! Open rateOpen rate (OR)Procentowy wskaźnik, który pokazuje stosunek unikalnie wyświetlonych wiadomości do wiadomości wysłanych. wzrośnie również, jeżeli odbiorca kliknie w jakikolwiek link w kampanii.

Link "śledzący"

System FreshMail oferuje także możliwość śledzenia kliknięć w linki zamieszczone w mailu. Nie chodzi tu tylko o proste podsumowanie kliknięć, ale także o śledzenie zachowań poszczególnych odbiorców, co otwiera możliwość zastosowania targetowania behawioralnego.

Umiejętność posługiwania się linkami ma duże znaczenie w kampanii email marketingu. Na przykład nie należy linkować wprost samego adresu, lecz zastępować element aktywny słowem-kluczem, „kliknij tutaj”, „pobierz dokument”, „sprawdź” itd. Lepszy efekt możesz osiągnąć, jeżeli słowa zastąpisz obrazkami, zdarza się bowiem, że niektóre filtry antyspamowe traktują słowa „kliknij tutaj” jako zagrożenie.

Po co to wszystko?

Można się zastanawiać, po co tyle zachodu? Otóż, nie wchodząc w szczegóły techniczne, jeżeli podlinkujesz pełny adres http://www.freshmail.pl, programy pocztowe, np. Thunderbird, uznają taki mail za podejrzany. Dlatego tak ważne jest używanie tzw. słów-wytrychów lub pomijanie przedrostka http:// lub https://, czyli piszesz jedynie wwwAdres internetowyAadres strony internetowej, na który zostanie przeniesiony użytkownik po jego kliknięciu lub wpisaniu w pasek adresu przeglądarki. Zwykle jest wyróżniony w tekście poprzez inny kolor i styl. Składa się zazwyczaj z protokołu (najczęściej http:// lub https:// dla zabezpieczonych stron), hosta/domeny (np. app.freshmail.pl) oraz z opcjonalnej ścieżki (np. /logowanie), np. http://app.freshmail/logowanie .freshmail.pl.

Jakie dane warto analizować?

Mając raporty z wysyłek kampanii email marketingowych, możesz prześledzić i przeanalizować wiele innych wskaźników i informacji. Oto niektóre z nich:

        • WysłaneWysłaneŁączna liczba wszystkich wiadomości wysłanych na pojedyncze adresy email w ramach danej kampanii. Ilość ta nie uwzględnia ponownego dosyłania maili, które nie mogły zostać wcześniej dostarczone. – łączna liczba wszystkich wiadomości wysłanych na pojedyncze adresy w ramach danej kampanii (bez uwzględnienia ponownych dosyłek maili, które nie mogły zostać wcześniej dostarczone).
        • Dostarczone – łączna liczba wiadomości email, które prawdopodobnie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający nie odnotował informacji o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy.
        • OdbiciaOdbiciaŁączna liczba wiadomości email, które prawdopodobnie nie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający odnotował informację o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy. Na ilość zwrotów składa się suma zwrotów twardych i zwrotów miękkich. – łączna liczba wiadomości email, które prawdopodobnie nie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający odnotował informację o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy. Na ilość zwrotów składa się suma odbić twardychOdbicie twardeInformacja o braku możliwości dostarczania do danego odbiorcy danej wiadomości email oraz kolejnych. Powodem otrzymania zwrotu twardego może być np. błąd w adresie email, wcześniejsze usunięcie adresu email z serwera lub nieistnienie serwera.   i odbić miękkichOdbicie miękkieInformacja o chwilowych trudnościach w dostarczeniu do danego odbiorcy wybranej wiadomości email. Zwrot miękki występuje, gdy serwer pocztowy potwierdzi istnienie docelowej skrzynki odbiorczej, ale wiadomości nie udało się dostarczyć. Z reguły powodem jest tymczasowa niedostępność serwera odbiorcy, zerwanie połączenia lub przepełnienie skrzynki odbiorcy. Najprawdopodobniej możliwe będzie dostarczanie kolejnych wiadomości.  .

Pamiętaj o wypisanych

Kolejną istotną kwestią jest wskaźnik osób wypisanychWypisaniOdbiorcy, którzy zrezygnowali z otrzymywania mailingu. z bazy. Przygotowując się do kampanii email marketingowych, masz obowiązek zamieszczenia możliwości rezygnacji z otrzymywania wiadomości. Niestety, w przypadku tego wskaźnika nie ma żadnych uznanych standardów ilościowych, więc należy przyjąć zasadę: im mniejszy wskaźnik, tym lepiej. Jeżeli przez ostatnie cztery kampanie z subskrypcji zrezygnowało 50 osób, a po ostatniej nagle wypisało się 500 – oznacza to, że prawdopodobnie źle dobrałeś przekaz.

Daj sobie szansę - analizuj

Email marketing właściwie nie istniałby, gdyby nie rozwinięte systemy raportowania. Pozwalają one na wyciąganie właściwych wniosków i przygotowywanie przemyślanych i efektywnych strategii. Dlatego tak ważne jest dokładne analizowanie raportów z poszczególnych kampanii – zarówno w ujęciu jednostkowym, jak i w zestawieniu z wcześniejszymi działaniami. Dzięki temu masz pewność, że będziesz mógł skorygować swoje działania w odpowiednim momencie.