Szymon Dyrlaga
wpis utworzony
wpis edytowany
12 najlepszych źródeł danych marketingowych, statystyk, wykresów i badań
Powrót do listy wpisówŹródła danych marketingowych, statystyk, czy wykresów będą Ci potrzebne, by lepiej prowadzić marketingowe działania lub tworzyć content. Mam dla Ciebie zbiór źródeł rzetelnych, twardych danych i informacji, które będziesz mógł wykorzystać w swojej pracy.
Większość z nich dotyczy rynków zagranicznych, co pozwoli Ci przeglądać najnowsze trendy w marketingu z niemal całego świata. To, co może Ci bardzo pomóc to fakt, że wymienione tutaj serwisy zawierają nie tylko dane i statystyki, ale także inne rodzaje użytecznej treści - przewodniki, szablony, checklisty, ebooki, white paper i wiele innych.
Dlaczego powinieneś znać, analizować i wykorzystywać dane w swoim marketingu?
Bycie na bieżąco z trendami i danymi w marketingu pozwoli Ci nie tylko prowadzić skuteczne działania, ale i inspirować innych i budować pozycję eksperta. Pamiętaj jednak, że nie tylko dane zewnętrzne są istotne w marketingu. Powinieneś jednocześnie gromadzić własne statystyki, które będą dotyczyły wyłącznie Twojego biznesu i optymalizować swoje działania na ich podstawie. Zobacz poniżej, dlaczego to tak ważne.
Jak istotne w marketingu są dane?
Obecnie, wykorzystanie danych w marketingu budzi coraz większe zainteresowanie, gdyż:
- 87% badanych przez Domo marketerów wykorzystuje dane marketingowe w swojej pracy, jednak…
- tylko 45% z nich przyznaje, że ma dostęp do takich danych, jakich naprawdę potrzebuje, a dodatkowo...
- 63% marketerów zwiększyło wydatki na zbieranie i analizę danych w ciągu ostatniego roku, co oznacza, że data based marketing staje się trendem i koniecznością na najbliższe lata
Jak widzisz, marketing oparty o twarde dane jest po prostu skuteczny, a zainteresowanie nim stale rośnie. Poza informacjami, które firma zbiera samodzielnie (np. poprzez Google Analytics) istotna jest też świadomość trendów i procesów, zachodzących na rynkach.
Trzymając rękę na pulsie możesz nie tylko zwiększać skuteczność swoich działań (np. tworząc efektywniejsze strony, czy mailingi), ale także przewidywać zmiany i świadomie na nie odpowiadać. Dlatego właśnie dostęp do odpowiednich źródeł informacji jest tak istotny. Zobacz więc, z jakich źródeł korzystać, aby dotrzeć do ogromnych ilości danych i lepiej radzić sobie na rynku.
Najlepsze źródła danych marketingowych
1. Internet Advertising Bureau (IAB) oraz IAB Polska
Jak sama nazwa wskazuje, IAB zajmuje się reklamą w Internecie i zrzesza firmy, które są z nią związane (należy do nich także FreshMail). Regularnie wydają obszerne raporty dotyczące wielu dziedzin marketingu w sieci, takich jak social media, email i content marketing, czy reklama darmowa i płatna. Opisują też trendy, udostępniają statystyki i wiele innych. IAB cieszy się dużym autorytetem i wiarygodnością, dlatego zdecydowanie powinieneś korzystać z tego, co udostępniają.
Na stronach IAB znajdziesz:
- coroczne raporty dotyczące marketingu internetowego
- wiele tematycznych case study
- dokładne dane i statystyki powiązane z marketingiem (np. wydatki na reklamę, dane demograficzne)
- przewidywania i prognozy branżowe na kolejne lata
2. Marketing Sherpa
Jak sami o sobie piszą, zajmują się wszystkim, co skuteczne w marketingu. Ich celem jest badanie, testowanie strategii marketingowych i dostarczanie innym firmom najbardziej jakościowych informacji marketingowych. Ich materiały możesz pobrać za darmo, bez podawania adresu email.
W dziale z darmowymi materiałami znajdziesz:
- cyklicznie wydawane raporty marketingowe
- wiele case study z branży
- opracowania nagradzanych kampanii marketingowych
- poradniki (np. budowy listy adresów email)
3. Smart Insights
Swoim klientom dostarczają najświeższe dane związane z marketingiem i uczą, jak skutecznie promować biznes w sieci. Zajmują się badaniem i testowaniem strategii w oparciu o twarde informacje, dlatego jeśli poszukujesz dokładnych danych, powinieneś zainteresować się Smart Insights. Możesz bez opłat założyć konto, by otrzymać dostęp do większej liczby materiałów lub zostać ekspertem Smart Insights (konieczna opłata) i dołączyć do społeczności skupionej wokół marketingu opartego o dane. Smart Insights prezentuje informacje z 4 kategorii: agencja, B2B, e-commerce, startup i small business.
Na stronach Smart Insights znajdziesz:
- autorskie narzędzia Smart Insights (m.in. pozwalające porównać swoje wyniki z konkurencją)
- poradniki marketingowe (np. poradnik tworzenia strategii digital marketingu)
- darmowe artykuły branżowe
- rekomendacje źródeł danych, z których warto korzystać w marketingu
- szablony planów i strategii marketingowych, biznesplanów
4. Hubspot
Jedna z najbardziej znanych organizacji marketingowych na świecie. To właśnie Hubspot stworzył pojęcie inbound marketingu - marketingu “przychodzącego” łączącego SEO, media społecznościowe, email marketing, optymalizację konwersji, sprzedaż i zarządzanie relacjami z klientem. Firma oferuje zestaw płatnych narzędzi służących do wyżej wymienionych zastosowań. Stawia też silny nacisk na content marketing, dlatego koniecznie zapoznaj się z ich blogiem.
W Hubspocie znajdziesz:
- Jeden z najlepszych blogów marketingowych świata;
- Na stronach z marketingowymi statystykami (strona pierwsza oraz druga) możesz przejrzeć najświeższe i bardzo dokładne dane związane z branżą. Będą one podzielone na subkategorie tematyczne, np. SEO, blogowanie, social media, zbieranie leadów, email marketing itd;
- Dodatkowo, możesz tam pobrać poradniki w PDF związane z każdą z w/w kategorii;
- Ebook z 120 marketingowymi wykresami i statystykami, które pomogą Ci w pracy marketera;
- Narzędzia, webinary i szablony marketingowe w dziale Marketing Resources
- W Hubspocie możesz także za darmo odbyć ceniony kurs inbound marketingu. Ponadto, firma organizuje szkolenia dla biznesów, które korzystają z jej płatnych usług;
5. Local Vox
Jest częścią firmy marketingowej Vival. Local Vox zajmuje się marketingiem lokalnym i swoją ofertę kieruje do małych firm oraz biznesów opartych o franczyzę w przeróżnych branżach. Skoro interesują Cię źródła danych, to musisz wiedzieć, że Local Vox może Ci bardzo pomóc w poszukiwaniach.
Na ich stronie, w dziale Resources znajdziesz:
- Marketingowe statystyki
- Case study prezentujące skuteczność technik marketingu internetowego
- Bardzo obszerny przewodnik po usługach Google
- Ebooki i white papery związane z digital marketingiem
- Prezentacje tematyczne
- Przewodniki i gotowe szablony (m.in. gotowe pomysły na treści dla social media, szablony notki prasowej, czy grafik do użycia w SM)
6. Content Marketing Institute
Jak sama nazwa wskazuje, CMI zajmuje się marketingiem treści i jest w tej dziedzinie zdecydowanym liderem. Poza świetnym blogiem, Instytut publikuje także wartościowe dane i statystyki, które z powodzeniem możesz wykorzystać nie tylko w content marketingu.
Na stronach CMI znajdziesz:
- Prawdopodobnie najważniejszy blog o content marketingu, jaki kiedykolwiek powstał
- Liczne raporty i badania Instytutu do pobrania
- Masę narzędzi i przydatnych plików, które wspomogą Twój marketing
7. Freely.net
Londyńska agencja marketingowa. Na swojej witrynie prezentują bardzo obszerne zestawienia aktualnych statystyk powiązanych z branżą. Pod artykułem znajdziesz także listę źródeł, z których korzystał autor.
8. Unbounce
Ta zajmująca się konwersją i tworzeniem stron typu landing page firma ma w swoim serwisie sporo wartościowych materiałów edukacyjnych. Są one nastawione głównie na optymalizację konwersji. Jest ich całkiem sporo i koniecznie powinieneś się im przyjrzeć. Znajdziesz tam infografiki, podcasty, narzędzia, ebooki, kursy, webinaria i filmy. Aby otrzymać niektóre z nich, będziesz musiał podać adres email.
9. Zephoria
Agencja marketingowa zajmująca się także tworzeniem stron. W swoim dziale Insights oferują interesujące raporty, statystyki, trendy i poradniki związane z digital marketingiem.
10. MarketingCharts
Serwis poświęcony wykresom związanym z marketingiem. Po prawej stronie znajdziesz wyszukiwarkę. Wykresy te mogą Ci pomóc w tworzeniu treści content marketingowej i dostarczą informacji, na podstawie których będziesz mógł lepiej prowadzić działania promocyjne. Alternatywą, choć często prezentującą informacje w humorystyczny sposób, jest ChartPorn. Serwis nie dotyczy jednak wyłącznie marketingu.
11. Wordstream
To agencja zajmująca się marketingiem w sieci. W ramach swojej strategii content marketingowej przygotowują wiele wartościowych materiałów, głównie na temat reklam PPC. Najczęściej są to whitepapery i ebooki, a znajdziesz je w zakładce PPC U. Poza samą wartością merytoryczną, dużą zaletą części edukacyjnej serwisu Wordstream jest możliwość sortowania materiałów według określonych kryteriów (tematyka, data, popularność itp), co pozwoli Ci przeglądać interesujące treści bez konieczności przeszukiwania całego zbioru.
12. Euromonitor
Organizacja ta zajmuje się badaniem rynków europejskich. W ich dziale z white paperami, po kliknięciu pomarańczowego przycisku “Browse by topic” znajdziesz pokaźny zbiór dokładnych opracowań, które można wybierać po branży, czy państwie. Ich tematyka jest przeróżna - od branży weterynaryjnej, przez tytoniową, aż po turystykę, czy nawet zabawki dla dzieci.
Pamiętaj o tych serwisach, gdy będziesz chciał nauczyć się nowych rzeczy, poznać najnowsze trendy i dane, uwiarygodnić swój content w oparciu o wiarygodne i cenione źródła, lub po prostu poczytać.