Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Twórz grafiki na Black Friday jak profesjonalista
Powrót do listy wpisówGrafika na Black Friday musi przyciągnąć wzrok i zostać zapamiętana. Co w sytuacji, kiedy nie możemy liczyć na pomoc profesjonalisty? Wtedy…otwieramy ten artykuł i podążamy za wskazówkami.
Pamiętam, jak kiedyś musiałam stworzyć grafikę — jedną z moich pierwszych. Mijała godzina z hakiem, a ja wciąż kombinowałam, poprawiałam, ponieważ coś mi w niej nie pasowało. Być może to znasz. Ten stan, że coś Ci nie pasuje, ale nie możesz powiedzieć, co to jest. I kiedy już prawie się poddałam, do pokoju wszedł grafik z innego działu. Poprosiłam go, by szybko zerknął okiem na projekt. Powiedział: “Zrób czcionki różnej wielkości. Tu daj większą, a tu mniejszą”. I wtedy stała się magia — w kilka sekund grafika naprawdę wyglądała dobrze. Dziś, przypominając sobie tę historię po latach, widzę, w czym tkwi szkopuł. Nie w braku wyczucia ani estetyki. Po prostu w nieznaniu kilku podstawowych zasad, które są kluczowe, by tworzyć dobre grafiki. Dziś wiem, że wtedy wszystko zagrało, bo zgadzała się hierarchia. O czym napiszę za chwilę.
Zamiast ślęczeć godzinami nad projektem, poznaj najważniejsze (moim zdaniem) aspekty projektowania graficznego i skróć czas, jaki spędzasz nad projektem. Zaznajomienie się z nimi zajmie Ci chwilę, a posłuży na zawsze. A później pokażę Ci jeszcze kilka tricków na to, jak tworzyć grafiki nie będąc grafikiem.
Podstawy designu, bez których nie zabieraj się za projekt
Tekst
Na grafice Black Friday’owej na pewno nie może zabraknąć jednej rzeczy: tekstu. Obojętnie czy tworzysz baner na stronę, post na media społecznościowe czy grafikę do mailingu — na pewno chcesz zwrócić większą uwagę na promocję. A treść na grafice właśnie w tym pomoże. Źle pokazana potrafi jednak zupełnie zepsuć główny przekaz i sprawić, że nasza marka zostanie źle zapamiętana. Jak tego uniknąć?
Po pierwsze, dobierz odpowiedni rodzaj fontu. Wyróżniamy:
- szeryfowy — to ten, który zawiera ozdobniki wokół liter;
- bezszeryfowy — jak nazwa wskazuje, są to litery bez ozdobników;
- monospace — są to fonty stylizowane na odręczne pisanie.
Wybrany font musi pasować do charakteru Twojej marki. Szeryfowy kojarzy się bardziej tradycyjnie i luksusowo. Natomiast bezszeryfowy — nowocześnie.
Wróćmy teraz do tematu czytelności. Jak zapewne wiesz, nie tylko nazwa fontu się tu liczy. Trzeba również zwrócić uwagę na:
- odległość między literami;
- odległość między liniami tekstu — zaleca się używanie odstępu o 1,25-1,5 większego od wielkości czcionki;
- długość linii tekstu — powinna mieć ona maksymalnie do 85 znaków ze spacjami;
- i oczywiście: hierarchia, o czym za chwilę.
Wyrównanie
W wyrównaniu zawiera się hierarchia, balans, rytm całej grafiki i dużo więcej. Elementów nigdy nie należy rozrzucać samoistnie — zawsze muszą one mieć swoje miejsce. Szczególnie, kiedy mowa o tekście.
Wyrównania na środku:
Wyrównanie z lewej:
Wyrównanie mieszane:
Przestrzeń
White space, czy też negative space, to po prostu pusta przestrzeń, jaką zostawiasz pomiędzy różnymi elementami projektu: grafikami czy tekstem. Zawsze ją doceniaj. Pozwala bowiem wzmocnić przekaz i zaznaczyć, gdzie znajdują się najbardziej kluczowe informacje. Być może kojarzysz jakieś projekty, na których znajdowało się tyle elementów, że nie wiadomo było, gdzie skupić wzrok. Zapewne zabrakło właśnie white space.
Kształty
Czasem problemem w projektowaniu naszej grafiki bywa to, że nie wiemy, jakie elementy do niej dodać. A bardziej — jakie kształty dodać. Rozróżniamy:
- geometryczne;
- organiczne.
Każdy z nich oddziałuje na nas inaczej. Są one jednak kluczowe, by m.in. uporządkować nasz projekt, pokazać głos naszej marki, dodać czasem kluczowe elementy naszego brandu. Pomagają również wyróżnić elementy i pokazać hierarchię.
Kolory
Dobierając kolory do naszego projektu powinniśmy wziąć pod uwagę wiele czynników. Po pierwsze — czytelność. Według wytycznych WCAG, kontrast powinien wynosić mniej więcej 4.5. Można go łatwo sprawdzić poprzez stronę WebAIM. Po drugie — psychologia kolorów. Np. barwy ciepłe oznaczają coś radosnego i energetycznego. Z kolei zimne — są spokojniejsze i delikatniejsze. Są jeszcze kolory neutralne, czyli odcienie bieli, czerni i całości.
Wysoki kontrast:
Niski kontrast:
Kiedy tworzę projekt graficzny, zawsze chcę mieć bazę, dlatego używam na pewno jednego koloru neutralnego. Później dobieram maksymalnie dwa kolory. Dzięki temu zachowuję estetykę i mogę lepiej uporządkować informacje. Jeśli stosujesz np. zdjęcie w swojej grafice — warto pomyśleć, by użyć jakiegoś koloru, który będzie do tej grafiki pasować. Dobierając paletę możemy posłużyć się również kolorami komplementarnymi. Jeśli np. chcesz użyć koloru ze swojego logo, zobacz, co do niego pasuje — choćby tutaj.
Hierarchia
W końcu przechodzimy do czegoś, o czym kilka razy wcześniej już wspominałam. Hierarchia pozwala nam zachować pewien podział przekazu — od najważniejszych do mniej ważnych elementów. Jeśli nie wiesz, czy w Twoim projekcie jest dobra hierarchia — najlepiej pokaż choć jednej osobie i spytaj się, jakie elementy rzucają jej się od razu w oczy.
Istnieje kilka sposobów na zachowanie hierarchii. Po pierwsze — rozmiar czcionek. Im większa — tym bardziej rzuca nam się w oczy. Podobnie rzecz ma się do wagi fontów. Tekst pogrubiony będzie szybciej wyłapywany od normalnego.
Naszą uwagę przyciągają również jasne kolory oraz duże kontrasty. Dlatego bardzo często główny przekaz np. wyróżnia się bardziej kontrastowym, jaśniejszym kolorem.
Kolejnym sposobem, aby wyróżnić najważniejszą rzecz naszego projektu jest wyjście poza siatkę. Już tłumaczę. Projekty są zazwyczaj ułożone według siatki linii poziomych i pionowych. I bardzo dobrze! Dzięki temu są czytelne. Jednakże… nic nie szkodzi, aby najważniejszy element dać np. po skosie, dzięki czemu przełamiemy naszą siatkę i tym samym dodamy wyróżnienie.
Warto również pamiętać o zasadzie trzech. Pokazuje ona, że człowiek naturalnie podąża wzrokiem najpierw po lewej stronie, a więc warto tam umieścić nasz punkt skupienia.
Balans
W najprostszym ujęciu, balans to projekt, w którym dystrybucja elementów, które przyciągają wzrok odbiorcy, równa się sobie. Można wyróżnić projekty, w których balans jest rozłożony symetrycznie i asymetrycznie. Tu również przydaje się często zasada trzech — umieszcza się główny element graficzny po lewej stronie siatki, dzięki czemu jest on zbalansowany z całą resztą. Warto wspomnieć, że balans jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do opanowania.
Balans asymetryczny:
Balans symetryczny:
Tekstura
Jest to świetna technika, która pozwala nam podkreślić kluczowe elementy naszego przekazu — wartość emocjonalną oraz główny przekaz. Dlatego np. bardzo często w reklamach perfum używa się np. grafiki fal.
Tekstura jest również świetnym narzędziem dla osób początkujących w grafice — odpowiednio umieszczona w tle potrafi podbić nasz przekaz przy naprawdę minimum wysiłku.
Forma
Jest to narzędzie, które można zastosować, aby dodać nieco realizmu naszej pracy. Formą można określić po prostu grafikę, na której znajdują się elementy 3D — odbicie światła, cień itd.
Powtarzalność
Kiedy tworzymy grafiki do naszego brandu, nawet do Black Friday, ważnym jest, aby zachować elementy powtarzalności. Mogą to być np. kolory bądź kształty. Dzięki temu komunikacja naszej marki nie wyda się chaotyczna.
Siatka
Pisałam o przełamywaniu siatki, w ramach wyróżnienia w hierarchii. Jednakże na ogół należy przyjąć zasadę, żeby dostosowywać swój projekt do poziomych i pionowych linii, aby zachować prostotę przekazu. Szczególnie pamiętaj o tym, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w grafice.
O czym jeszcze pamiętać, kiedy projektujesz?
Zawsze rób research
Szukaj inspiracji i przeglądaj dobre projekty. Wyszukuj w nich zasad, o których tu wspominałam. Dzięki temu utrwalisz sprawdzone praktyki.
Stosuj odpowiednie wymiary grafik
Nie chcesz strzału w stopę jedynie dlatego, że Twoja grafika będzie się źle wyświetlać — np. post w social media zostanie ucięty. Dlatego zawsze sprawdzaj rekomendowane wymiary — do baneru e-maila czy na bloga bądź portale mediów społecznościowych.
Zaopatrz się w dobre zdjęcie stockowe i grafiki
Jak wiesz, aby móc użyć grafikę w banerze na Black Friday, musi ona być nie tylko darmowa, ale i wolna od przypisania oraz do użytku komercyjnego. Najlepiej jest wykupić całą paczkę grafik, które pasują do naszego brandu, i używać je w różnych projektach.
Wybierz odpowiednie narzędzie
Kiedyś pracowałam w Canvie, jednakże przeszkadzał mi odrobinę brak precyzji. Nie raz były problemy np. z wyrównaniem elementów. Dziś pracuję na Figmie i wszystkie grafiki zamieszczone w tym poście właśnie na niej zrobiłam. Wykorzystałam do nich zdjęcia, odnalezione na Pixabay.
Przydatne narzędzia i strony
Canva
Posiada wersję darmową i płatną. Nie wymaga tak naprawdę nauki. Możesz do niej wgrywać swoje czcionki i elementy graficzne marki. Posiada również własną bibliotekę zdjęć oraz grafik. Możesz tworzyć swoje projekty od zera albo wykorzystać jeden z gotowych szablonów. Co jest przydatne, Canva posiada wiele formatów (Relacje na Instagramie, posty na Facebooku, prezentacje itd.), a do każdego z formatu można odnaleźć dopasowane szablony graficzne.
Figma
Posiada wersję darmową i płatną. Tworzy się w niej projekty głównie od zera, dlatego na początku trzeba poświęcić chwilę czasu, aby zapoznać się z narzędziem. Ostatecznie posiada większe możliwości obróbki graficznej. Projekty stworzone w Figmie są bardziej profesjonalne. Narzędzie pozwala pracować na różnych warstwach czy też lepiej wyrównywać obiekty.
Pixlr X
Jest to narzędzie głównie znane z obróbki zdjęć. Posiada większe możliwości do tego niż np. Canva. Można jednak tworzyć na nim jeszcze szablony do ulotek bądź postów na social media. Posiada bibliotekę zdjęć.
Banki zdjęć i strony z grafikami
Przy bankach zdjęć i grafik należy przede wszystkim pamiętać o tym, by sprawdzać, czy dodana grafika nadaje się do użytku komercyjnego oraz czy należy dodać do niej podpis. Pokażę na przykładzie Pixabay o co chodzi.
Kiedy wejdziemy na daną grafikę, po prawej stronie, pod przyciskiem pobrania widzimy informacje o tym, jak można daną grafikę wykorzystywać.
Inną ważną rzeczą, o której warto pamiętać wyszukując grafik, jest nasza misja i wartości. Istnieją odpowiednie banki zdjęć, które promują np. ciałopozytywność.
Lista najbardziej przydatnych, moim zdaniem, banków zdjęć/stron z grafikami:
- Pixabay.com;
- gettyimages (promowanie ciałopozytywności);
- flaticon (strona z ikonami);
- iconfinder (strona z ikonami);
- Adobe Stock
- Unsplash;
- freepik.com.
Udanych projektów!