FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Dlaczego maile wpadają do SPAMu?
Powrót do listy wpisówWyobraź sobie, że chcesz wysłać komuś ze swoich bliskich cenny prezent lub wiadomość z okazji urodzin. Poświęcasz czas na przygotowanie życzeń oraz estetyczne zapakowanie podarunku. Zamawiasz kuriera, któremu powierzasz dostarczenie paczki. Po paru dniach otrzymujesz wiadomość, że Twoja przesyłka nie dotarła. Czujesz złość i irytację, ponieważ zależało Ci na uśmiechu bliskiej osoby.
Podobnie jest z wpadaniem wiadomości do skrzynki SPAM. Przygotowując mailing do swoich klientów poświęcasz swój czas oraz pieniądze. Domyślam się, że tym bardziej zależy Ci na tym, aby Twoje wiadomości skutecznie docierały do skrzynek Twoich odbiorców.
W tym artykule wyjaśnię Ci:
- co to jest SPAM;
- dlaczego Twoje wiadomości do niego wpadają;
- jakie działania mogą temu zapobiec.
Co to jest SPAM?
SPAM jest trochę jak ,,czarna dziura” w skrzynce pocztowej. Wszyscy wiedzą, że istnieje, ale praktycznie nikt do niej nie zagląda. Miejsce to jest wysypiskiem wszystkich tych wiadomości, których nie chcemy czytać oraz które po prostu ,,zaśmiecają” naszą skrzynkę odbiorczą. Oprócz setek bezwartościowych maili i newsletterów, na które nie zwracamy uwagi, w SPAMie niestety mogą czyhać również niebezpieczne, zawirusowane wiadomości. Warto o tym pamiętać, aby przez przypadek nie otworzyć ich i nie zainfekować swoich danych.
Dlaczego Twoje wiadomości wpadają do SPAMu?
Częste wpadanie Twoich wiadomości do folderu SPAM może spowodować, że Twoja marka straci na wiarygodności i nie będzie postrzegana jako profesjonalna. Wpłynie to nie tylko na wizerunek Twojej działalności, ale również może nieść za sobą spadek dochodów. Poniżej przedstawię Ci najczęstsze powody wpadania maili do SPAMu oraz metody, jak temu zapobiec.
1. Nieodpowiednie pozyskiwanie adresów
Budując swoją bazę mailingową, warto zadbać o wartościowych odbiorców. Zdobędziesz ich dzięki możliwości zbierania adresów metodą double opt-in. Po podaniu danych Twój przyszły subskrybent otrzyma wówczas na swoją skrzynkę pocztową wiadomość z prośbą o potwierdzenie chęci zapisu do newslettera. Takie działania zwiększają Twoją wiarygodność wśród filtrów antyspamowych, a tym samym dają prawdopodobieństwo uniknięcia SPAMu.
2. Współdzielone IP
Każda wiadomość email wysyłana jest dzięki protokołowi SMTP, który posiada indywidualny adres IP. Mamy dwa rodzaje IP: dedykowany i współdzielony. W przypadku współdzielonego adresu IP istnieje ryzyko zaistnienia sytuacji, w której jeden ze współużytkowników wyśle SPAM i to działanie może przyczynić się do tego, że wiadomości od innego współużytkownika będą lądować w folderze SPAM lub w ogóle nie docierać na skrzynki odbiorców. Dzieje się tak dlatego, że współdzielone adresy IP dla klientów, posiadają reputację zależną od każdego z ich użytkowników (IP).
3. Niedostosowane parametry mailingu
Podczas tworzenia kreacji kampanii warto zwrócić uwagę na jej wielkość i wagę. Najbardziej optymalna waga wynosi do 100 kb. Natomiast wymiary powinny być dopasowane do średniej rozdzielczości i wielkości ekranów czyli 500 px. Najlepszą jednak praktyką tworzenia kreacji mailingu jest tworzenie zgodnie z zasadami RWD (Responsive Web Design). Polega ona na samoczynnym przystosowaniu układu np. mailingu do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany. Takie działania są szczególnie pożądane w przypadku otwierania maili na urządzeniach mobilnych, które mają różne wymiary. Wówczas szablon maila dopasowuje się do danej rozdzielczości.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje kampanie są responsywne i dobrze wyświetlą się na różnego rodzaju przeglądarkach, możesz użyć gotowych narzędzi do tworzenia takich kreacji. My polecamy oczywiście FreshMail Designer - nasz intuicyjny kreator kampanii mailingowych, który automatycznie sugeruje Ci wymiary wiadomości, aby była ona jak najbardziej czytelna dla Twoich subskrybentów.
4. ,,Zanieczyszczona” baza mailingowa
Porządki na liście odbiorców są coraz częstszą praktyką wśród marketerów. Jeśli chcesz mieć w swojej bazie tylko lojalnych i wartościowych odbiorców, warto włączyć takie działania w swoje codzienne obowiązki. Na czym one polegają? Kiedy ktoś zapisuje się do Twojego newslettera, nie wiesz tak naprawdę, jak długo z Tobą zostanie. Dzięki śledzeniu raportów i statystyk z wysyłek możesz zobaczyć, które adresy mailowe odbiły oraz które w ogóle nie otworzyły Twojej wiadomości przez ostatni czas. Ta wiedza pomoże Ci usunąć ze swojej bazy niechciane osoby, a pozostawić tylko tych, których faktycznie interesuje Twoja treść, a co za tym idzie zwiększyć reputację swojego domeny (dzięki niższemu bounce rate).
5. Brak odpowiednich metod uwierzytelniania wiadomości
Odbiorcy lubią wiedzieć, od kogo otrzymują wiadomości. Tym bardziej lubią to filtry antyspamowe. Brak zweryfikowanej domeny, z której wysyłasz mailing lub newsletter, może spowodować, że skrzynki odbiorcze subskrybentów uznają Twojego maila za spam. Jak temu zaradzić? Z pomocą przychodzą 3 sposoby uwierzytelniania domeny:
- SPF - służy do uwierzytelniania adresu email, z którego wysyłane są mailingi (sugerowany dla dedykowanego IP);
- DKIM - służy do zabezpieczenia antyphishingowego, które weryfikuje domenę nadawcy wiadomości;
- DMARC - łączy w sobie funkcje DKIM i SPF.
Dzięki tym metodom uwierzytelniania staniesz się bardziej wiarygodnym i rzetelnym nadawcą wiadomości. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku powyższe sposoby mogą być skuteczne. Najlepiej zapytać o radę ekspertów dostarczalności we FreshMailu, którzy pomogą dopasować najlepszą metodę do Twoich potrzeb.
Więcej o uwierzytelnianiu domeny przez SPF, DKIM i DMARC przeczytasz tutaj.
6. A może to Ty jesteś SPAMerem?
Wierzę, że każdy czytelnik tego artykułu stara się, aby jego mailing był wartościowy dla odbiorcy. Jednak często pomimo wielu starań, odpowiedniej i ciekawej kreacji oraz treści Twoja wiadomość wpada do SPAMu. Dlaczego? Na dostarczalność maili wpływa nie tylko pomysł, ale zachowanie subskrybentów. W momencie, w którym wiele odbiorców oznaczy Twoją wiadomość jako SPAM, automatycznie w oczach skrzynek pocztowych stajesz się SPAMEREM!
Co powoduje, że subskrybenci oznaczają Twoją wiadomość jako SPAM?
- brak poinformowania o celu wykorzystania danych osobowych;
- brak zgody na otrzymywanie tego typu wiadomości;
- wysyłanie treści niezgodnej z wcześniejszą komunikacją marki.
Jak widzisz lepszą praktyką jest bycie ze swoim klientem po prostu szczerym. Nie wysyłaj kampanii marketingowych do osób, które sobie tego nie życzą albo gorzej - nie wyraziły na to zgody. Jak wiesz od 2018 roku w całej Unii Europejskiej obowiązuje tzw. RODO czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Złamanie tej ustawy poprzez złe praktyki zbierania danych innych osób oraz nieuczciwe ich wykorzystywanie jest prawnie zakazane i wiąże się z poważnymi konsekwencjami.
Wpadanie wiadomości do SPAMu spędza często sen z powiek dla niejednego marketera. Aby uniknąć lub w minimalnym stopniu zapobiec takim działaniom, warto stosować powyższe rady oraz wskazówki.