Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
21 growth hacków, które szybko zwiększą Twoją listę mailingową
Powrót do listy wpisówBudowa listy mailingowej i generowanie nowych użytkowników powinno być Twoim priorytetem, niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz.
Jak podaje HubSpot, działania inbound marketingowe generują o 54% więcej leadów, niż tradycyjna reklama płatna. Oznacza to, że powinieneś naprawdę skupić się na tworzeniu świetnej treści, pozycjonowaniu swoich stron, marketingu w social media, tworzeniu skutecznych landing page oraz na marketing automation, jeśli chcesz generować leady z pełną efektywnością. Aby Ci to ułatwić, przygotowaliśmy 21 growth hacków, które szybko powiększą Twoją listę mailingową.
Przeczytaj artykuł “Email marketing growth hacks”
Growth hacki dla Twoich stron www
1. Daj możliwość pobrania artykułów w formie PDF
Internauci odwiedzający Twój blog mogą chcieć przeczytać artykuły na czytniku ebooków lub innych urządzeń mobilnych, także w trybie offline. Pozwól im łatwo i szybko pobrać plik PDF z każdym artykułem w zamian za podanie Ci adresu email. Zadbaj jednak, by opcja ta była dobrze widoczna, tak jak na zrzucie ekranu powyżej. Każdy pobrany PDF to dodatkowy lead dla Ciebie.
2. Pierwszy wpis na blogu z przekierowaniem na landing page
Posty na stronie głównej bloga są wylistowane chronologicznie jeden po drugim, jednak możesz tworzyć posty przypięte, które zawsze będą u góry. Zamiast umieszczać tam nowy artykuł, zrób z niego przekierowanie do landing page. Zyskasz dzięki temu bardzo dużo dodatkowych i darmowych odwiedzin, a w efekcie oczywiście i leadów.
3. Dodaj przyciski social share do Thank You Page
Dziękowanie za zapis, czy rejestrację to obowiązkowapraktyka, jednak warto, by przynosiła dodatkowe korzyści także i Twojej firmie. Aby tak było, dodaj przyciski umożliwiające udostępnienie strony w mediach społecznościowych, dzięki czemu znajomi Twoich nowych subskrybentów także będą mogli się zapisać. Ważne jednak, by udostępniały one nie thank you page, ale landing!
4. Dodaj wtyczkę umożliwiającą zaproszenie znajomych przez email
Wtyczka tego typu działa bardzo prosto: odwiedzający Twoją stronę wpisują w odpowiednie pola adresy email swoich znajomych, którzy z kolei otrzymują od Ciebie email z linkiem do treści. Wiadomość ta może zawierać też zaproszenie do potwierdzenia subskrypcji newslettera, dzięki czemu powiększysz swoją listę. Formularz ten możesz umieścić na wielu różnych podstronach - thank you page, na landingu, czy też pod każdym z artykułów na blogu firmowym.
5. Ukryj treści, dostępne po zaproszeniu kilku osób
Możesz skłonić swoich czytelników do dołączenia do Twojej listy mailingowej w zamian za dostęp do ukrytych treści. Pomogą Ci w tym wtyczki typu invite-a-friend, opisane wyżej. Pamiętaj jednak, że zamknięta strefa musi zawierać świetne treści lub dawać inne korzyści, których odbiorca nie znajdzie poza nią. Może to być zamknięte forum dyskusyjne, czy niedostępne nigdzie indziej materiały edukacyjne, narzędzia itp.
6. Umieść formularz zapisu ponad linią załamania
Dla Twojej konwersji bardzo istotne jest, by priorytetowe elementy strony (takie jak formularz zapisu) znajdowały się powyżej linii załamania. Linia ta to najniższe miejsce na stronie, które widzimy bez scrollowania. Aby poznać położenie linii załamania na różnych monitorach, skorzystaj z narzędzia Where is The Fold?.
7. Buduj listę, oferując dodatkowe opcje
Czy wiesz, w jaki sposób Dropbox tak szybko zdobywał nowych użytkowników? Oferowali oni dodatkową, darmową przestrzeń dyskową dla każdego, kto przyciągnie do serwisu nowego użytkownika. Ten growth hack z powodzeniem wykorzystało już wiele startupów i Ty też powinieneś. Zadbaj jednak, by rozdawane dodatki lub usługi nie spowodowały niebezpiecznego wzrostu kosztów, który mógłby zaszkodzić Twojej firmie.
8. Dodaj social proof, by budować autorytet, zaufanie i zbierać leady
Większość ludzi chętniej kupi coś popularnego i sprawdzonego przez innych użytkowników, niż produkt nieznany i zupełnie nowy. To po prostu szybsze, bezpieczniejsze i pozwala ograniczyć ryzyko wyrzucenia pieniędzy w błoto. Stwórz dowód społeczny prezentując odbiorcom, ile osób już Ci zaufało, tak jak zrobił to HubSpot (zobacz screen powyżej). Zwiększy to Twój autorytet i ludzie chętniej podadzą Ci swoje maile, bo uznają, że musisz oferować dużą wartość, skoro jesteś tak popularny.
9. Twórz quizy i wymagaj podania adresu email, by zobaczyć wyniki
Quizy to bardzo angażujący rodzaj treści, jednak zaangażowanie to powinno przynosić Ci realne korzyści. Możesz powiększać swoją listę mailingową dzięki pobieraniu adresów od tych, którzy chcą wziąć udział w quizie. Aby ten sposób generowania leadów nie sprawiał wrażenia nachalnego, wysyłaj im dobry content w pierwszej lub drugiej wiadomości po zapisie. Dzięki temu odbiorcy odczują korzyści z zapisu zaraz po podaniu Ci emaila.
Pamiętaj, że growth hacki można łączyć. Świetnie sprawdzi się połączenie quizu z wtyczką umożliwiającą zaproszenie znajomych do zabawy oraz z przyciskami social share.
10. Dodaj możliwość rejestracji poprzez social media
Każde dodatkowe kliknięcie, które musi wykonać odbiorca, by dostać to, czego chce może obniżać Twoją konwersję. Dodanie możliwości rejestracji przez social media pozwala zapisywać się szybciej, niż przez wpisywanie wszystkich danych w pola formularza. Dzięki temu ułatwieniu, więcej osób zarejestruje się na Twojej stronie, bo proces ten będzie szybszy i łatwiejszy.
11. Zmniejsz ilość pól formularza i zbieranych danych
Zbieranie dodatkowych danych o swoich odbiorcach jest niezmiernie ważne, jednak konieczność podawania wielu informacji na swój temat zniechęci część odwiedzających do zapisu. Przy pierwszym kontakcie, zbieraj tylko email i imię. Możesz też zbierać sam email, jednak pamiętaj, że wykorzystywanie imienia odbiorcy w mailingach zwiększa ich otwieralność, klikalność linków i konwersję. Zamiast wymagać wypełnienia zbyt wielu pól, zapytaj swoich subskrybentów o dodatkowe dane na późniejszym etapie komunikacji.
12. Użyj Hello Bara, by zwiększyć ilość zapisów na stronie
Hello Bar to narzędzie Neila Patela, które pozwala zbierać adresy email poprzez pasek z formularzem zapisu umieszczony u góry strony. Rekomenduję go, ponieważ jedną z jego funkcji jest regularne potrząsanie przyciskiem zapisu, co skutecznie przyciąga wzrok i zwiększa konwersję. Wygląd HelloBara możesz dowolnie modyfikować bez znajomości kodu dzięki intuicyjnemu panelowi ustawień tego narzędzia. W tym filmie nauczysz się, jak go obsługiwać.
Growth hacki dla Twojej komunikacji
13. Dodaj przyciski udostępniające link do landing page w formularzu potwierdzającym subskrypcję
Twoje działania growth hackingowe nie powinny kończyć się na otrzymaniu czyjegoś adresu email. Wiadomość potwierdzająca może działać na Twoją korzyść także później. Umieść w niej przyciski społecznościowe, które będą udostępniać link do landing page, tak by Twoi nowi subskrybenci mogli zapraszać do zapisu także swoich znajomych.
14. Dodaj formularz zapisu do swojego fanpage
Jak wspomniałem wcześniej, każde dodatkowe działanie konieczne do podjęcia w celu zapisu na Twoją listę może obniżać konwersję. Możesz skrócić drogę, którą muszą pokonać obserwujący Cię na Facebooku poprzez umieszczenie formularza subskrypcji bezpośrednio na fanpage. Dzięki temu nikt nie musi już opuszczać Facebooka, by zapisać się na listę.
15. Używaj Buffera lub Hootsuite, by zaplanować regularną promocję landing page
Nie ma nic odkrywczego w zaleceniu, by używać Hootsuite lub Buffera, prawda? Prawda, jednak te dwa narzędzia mogą ułatwić Ci regularne promowanie landing page, a więc także zbieranie leadów - całkowicie za darmo. Zaplanuj w tych portalach 1-2 posty miesięcznie, które będą zawierały zaproszenie do zapisu na Twoją listę. To łatwe i nic nie kosztuje, a na pewno da Ci nowych subskrybentów bez konieczności pamiętania o regularnych postach.
16. Umieszczaj duże, kolorowe i jaskrawe obiekty na grafikach w social media, by przyciągać uwagę
Na Facebooku, organiczny zasięg posta i koszt podjętej przez użytkownika akcji (w przypadku reklam) zależy od tego, jak widoczny i popularny jest post w ciągu pierwszych chwil od publikacji. Aby osiągać lepsze zasięgi i oszczędzać budżet, umieszczaj na grafikach obiekty przyciągające uwagę lub dodawaj wokół nich ramkę. Wywoła to więcej aktywności związanych z postami i podniesie ich skuteczność.
17. Dodaj CTA w stopce emaila
Jak widzisz na powyższym obrazku, zapraszamy do FreshMaila każdego, kto dostaje od nas email. Szablon stopki można ustawić w Gmailu z pomocą kilku kliknięć, a dobra grafika zwraca uwagę odbiorcy i może dać Ci nowe leady. Skorzystaj z tego, by maksymalnie wykorzystać dostępne miejsce do kierowania ruchu na swój landing page.
18. Pokaż dziennikarzom, że istniejesz
Dziennikarze stale potrzebują nowych tematów do opisania. Postaraj się znaleźć ich jak najwięcej w swojej branży i kontaktuj się z nimi. Nie wszyscy będą zainteresowani współpracą, ale nie zniechęcaj się. Warto spróbować różnych form kooperacji, jak np. tworzenie artykułów gościnnych, udzielenie wywiadu, notka prasowa itp. Może się też zdarzyć, że dziennikarze lub blogerzy będą chcieli przetestować i opisać Twój produkt. To świetna okazja, by pokazać światu, co wartościowego masz do zaoferowania.
Pamiętaj także, że artykuły na Twój temat będą opatrzone linkiem do Twojej strony głównej, dlatego koniecznie zoptymalizuj ją pod kątem skutecznego zbierania leadów - omawialiśmy to w pierwszej części tego artykułu.
Growth hacki dla Twojego content marketingu
19. Wykorzystaj webinary w swojej strategii marketingowej
Dzisiejsza technologia pozwala na prowadzenie webinarów w dowolnym miejscu i czasie - nawet za pomocą smartfona i Internetu mobilnego. Wypróbuj, jak sprawdzą się w Twoim biznesie, ponieważ webinary okazują się być w pierwszej trójce najbardziej efektywnych taktyk marketingowych! Poza przekazywaniem treści, mogą być także wykorzystywane do sprzedaży produktów i usług, przez co generują bezpośrednie zyski dla Twojego biznesu.
20. Nagrywaj swoje webinary i używaj ich ponownie
Systemy obsługujące webinary pozwalają na nagrywanie całej transmisji i pobranie jej w formie pliku wideo. Oznacza to, że raz przygotowany i przeprowadzony webinar może stać się contentem możliwym do wykorzystywania przed dłuższy okres czasu i w różny sposób. Możesz umieścić go na Youtube, czy innych portalach obsługujących format wideo, lub udostępniać na swojej stronie jako freebie, albo wysyłać nowym subskrybentom po tym, jak zapiszą się na Twoją listę. To duża oszczędność czasu, który musiałbyś spędzić na tworzeniu contentu oraz oczywiście okazja do budowy listy dzięki wartościowej treści dostępnej tylko dla subskrybentów.
Jeśli nie lubisz publicznie przemawiać, z pewnością zainteresuje Cię możliwość automatyzowania webinarów. Systemy do tego służące pozwalają na umieszczenie nagrania na serwerze i odtworzenie go w pokoju webinarowym. Dzięki temu nie musisz prowadzić spotkania po raz kolejny, a jedynie kontrolować sytuację podczas automatycznego webinaru.
Growth hacki dla działań offline
21. Użyj FreshForm i zbieraj leady będąc poza siecią
FreshForm to aplikacja FreshMaila służąca do zbierania leadów z pomocą tabletu. Dzięki niemu możesz budować listę w dowolnym miejscu na ziemi, ponieważ nie wymaga ona połączenia z Internetem. Wprowadzone dane będą przechowywane przez FreshForm w pamięci tabletu, dopóki nie połączysz się z siecią. Później zostaną wyeksportowane do Twojego konta FreshMail. Użyj FreshForm na wszelkich eventach, w których bierzesz udział.
Podsumowanie
Powyższe growth hacki są łatwe do wdrożenia i nie wymagają dużego budżetu. W większości przypadków nie będziesz też potrzebował znajomości kodu, czy umiejętności projektowania grafiki, by z nich skorzystać. Użyj ich do generowania większej liczby leadów w krótszym czasie, ale pamiętaj, że najważniejszym elementem układanki zawsze pozostaje świetny produkt. Jeśli go posiadasz, growth hacki mogą zmienić go w żyłę złota.