Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
[Kompendium wiedzy] Jak znaleźć darmowe zdjęcia do newslettera, social media, bloga, strony internetowej
Powrót do listy wpisówLudzki mózg przetwarza treści wizualne 60 tysięcy razy szybciej, niż zwykły tekst.
Dobrze dobrane zdjęcie skuteczniej przekonuje więc do zakupu i zostaje w pamięci dłużej, niż nawet najlepiej napisane copy.
Co zrobić, jeśli nie masz do dyspozycji ogromnego budżetu ani sztabu grafików, a chcesz wykorzystywać angażujące treści wizualne w swoich działaniach marketingowych?
Z tego poradnika dowiesz się między innymi:
- jak znaleźć darmowe zdjęcia w internecie zarówno do prywatnego jak i komercyjnego użytku, nie ryzykując konfliktu z prawem,
- z jakich darmowych stocków korzysta Zespół Marketingu FreshMaila i jakie hacki wykorzystuje, szukając przyciągających uwagę grafik,
- jak wykorzystać i pociąć zdjęcie do mailingu,
- jakie darmowe narzędzia przydadzą Ci się do obróbki zdjęć i jakie efekty możesz dzięki nim uzyskać.
W internecie znajdziesz wiele darmowych stocków, ale nie wszystkich materiałów możesz użyć w takim zakresie w jakim tego potrzebujesz. Na początek sprawdź więc z jakich zdjęć nie korzystać NIGDY.
Nie każdego zdjęcia za #free możesz legalnie użyć. Sprawdź! Click to Tweet
1. Korzystanie ze zdjęć innych autorów - co musisz wiedzieć
To, czy i w jaki sposób możesz wykorzystywać zdjęcia znalezione w sieci jest regulowane przez prawo autorskie.
Zgodnie z jego zapisami, fotografia, nawet ta znaleziona w sieci, jest CZYIMŚ utworem!
Innymi słowy to, że autor opublikował zrobione przez siebie zdjęcie na danej stronie internetowej lub swoim profilu w social media nie oznacza, że możesz go po prostu skopiować i opublikować w innych miejscach.
Wobec tego, zanim cokolwiek zrobisz z grafiką pobraną z sieci sprawdź, w jakim zakresie autor lub osoba do tego uprawniona zezwala na rozpowszechnianie zdjęcia i jego modyfikację.
Określają to poszczególne licencje:
Wszystkie prawa zastrzeżone - all rights reserved
Każde wykorzystanie tak oznaczonej fotografii (również jej modyfikacja), wymaga zgody autora. Bardzo często nie jest to nawet zgoda odpłatna, ale nie możesz w żadnym wypadku pominąć tego kroku.
Użycie zdjęcia, do którego autor zastrzegł swoje prawa w ten sposób, jest podstawą do podjęcia kroków prawnych wobec Twojej osoby. Grozi Ci m.in. grzywna, kara ograniczenia albo pozbawienia wolności do lat 3.
Pewne prawa zastrzeżone - licencje Creative Commons
Dzięki licencjom Creative Commons (CC) autor może samodzielnie określić warunki, na których daje innym osobom możliwość korzystania ze swoich zdjęć i odpowiednio je oznaczyć, tak aby ta informacja była dostępna podczas wyszukiwania w internecie.
Zachowując nadal swoje prawa autorskie, może Ci on umożliwić kopiowanie, rozpowszechnianie i modyfikowanie swoich zdjęć. W jego gestii jest również określenie, czy zgadza się, abyś używał fotografii do celów komercyjnych czy jedynie na użytek prywatny np. jako tapetę swojego telefonu.
Sprawdź, jakie ograniczenia użytkowania zdjęć wprowadzają poszczególne licencje CC, zaczynając od najmniej restrykcyjnych.
CC BY PL
Możesz: kopiować, rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) i modyfikować zdjęcie także do użytku komercyjnego.
Nie możesz: w żaden sposób ograniczać innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji, i w przypadku modyfikacji wyjaśnić, jakich zmian dokonałeś w zdjęciu.
CC BY SA
Możesz: kopiować, rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) i modyfikować zdjęcie także do użytku komercyjnego.
Nie możesz: w żaden sposób ograniczać innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji, i w przypadku modyfikacji wyjaśnić, jakich zmian dokonałeś w zdjęciu.
A dodatkowo tworząc na podstawie zdjęcia kolejne reprodukcje, czyli swoje zmodyfikowane fotografie musisz rozpowszechniać je na tej samej licencji, co oryginał.
CC BY NC
Możesz: kopiować, rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) i modyfikować zdjęcie tylko do użytku prywatnego.
Nie możesz: w żaden sposób ograniczyć innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji, i w przypadku modyfikacji wyjaśnić, jakich zmian dokonałeś w zdjęciu.
A dodatkowo tworząc na jego podstawie kolejne reprodukcje, czyli swoje fotografie nie musisz ich rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
CC BY ND
Możesz: kopiować i rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) zdjęcie także do użytku komercyjnego.
Nie możesz: w żaden sposób ograniczyć innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji. Dodatkowo rozpowszechniać modyfikacji zdjęcia, czyli utworów zależnych.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji.
CC BY NC SA
Możesz: kopiować, rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) i modyfikować zdjęcie tylko do użytku prywatnego.
Nie możesz: w żaden sposób ograniczać innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji i w przypadku modyfikacji wyjaśnić, jakich zmian dokonałeś w zdjęciu.
A dodatkowo tworząc na podstawie zdjęcia kolejne reprodukcje, czyli swoje fotografie, musisz rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
CC BY NC ND
Możesz: kopiować i rozpowszechniać (w dowolnym medium i formacie) zdjęcie tylko do użytku prywatnego
Nie możesz: w żaden sposób ograniczać innych osób w korzystaniu ze zdjęcia na warunkach określonych w licencji. Dodatkowo nie możesz rozpowszechniać modyfikacji zdjęcia, czyli utworów zależnych.
Masz obowiązek: oznaczyć, kto jest autorem zdjęcia w dowolny rozsądny sposób, o ile nie sugeruje to udzielania przez licencjodawcę poparcia dla Ciebie lub sposobu, w jaki wykorzystujesz to zdjęcie. Może to być, np. dodanie na końcu prezentacji informacji, że dane zdjęcie zostało wykorzystane na mocy tej licencji + imienia i nazwiska autora zdjęcia.
Podać link do licencji.
Domena publiczna (CC0)
Znakiem domeny publicznej oznaczane są te zdjęcia, które nie podlegają żadnym ograniczeniom prawno-autorskim. To je najczęściej znajdziesz w popularnych darmowych stockach, oznaczonych symbolem CC0 Public Domain.
Możesz: zwielokrotniać, modyfikować i rozpowszechniać zdjęcie nawet w celach komercyjnych, bez konieczności pytania o zgodę.
Nie możesz: wykorzystując zdjęcia sugerować poparcia autora lub osoby identyfikującej utwór dla swojego wykorzystania.
Jak znaleźć zdjęcia w internecie?
Szukając nietuzinkowych zdjęć w sieci masz do dyspozycji nie tylko Google, ale także szereg narzędzi wyspecjalizowanych w tym zakresie. Zobacz, jak korzystać z każdego z nich.
Google Images
Popularne wyszukiwarki internetowe jak Google to prawdziwa skarbnica darmowych oraz dostępnych nawet do komercyjnego użytku grafik. Pomoże Ci w tym wyszukiwanie zaawansowane, za pomocą którego zawęzisz wyniki wyszukiwania tylko do tych objętych odpowiednią licencją.
Wpisz w polu wyszukiwania słowo, po którym znajdziesz zdjęcie a następnie kliknij Narzędzia wyszukiwania.
Z zakładki Prawo do użytkowania wybierz zakres w jakim chcesz wykorzystać znalezioną grafikę.
Kliknij zdjęcie i sprawdź czy na pewno wyszukiwanie przebiegło prawidłowo i na jakich prawach możesz użyć grafiki.
Google daje Ci również możliwość wyszukiwania zdjęć obrazem, gdy np. zobaczysz gdzieś ciekawą grafikę, szybko znajdziesz inne podobne do niej.
Masz możliwość przeciągnięcia zdjęcia bezpośrednio na pasek wyszukiwarki Google Images czy wyszukania jej linkiem.
Google zwróci Ci wyniki z podobnymi obrazami.
Flickr
To serwis przeznaczony do gromadzenia i udostępniania zdjęć na różnych licencjach. Szukając grafiki dla siebie wybierz opcję Search photos i wciśnij enter.
Wybierz zdjęcie, które chcesz pobrać i upewnij się, na jakich prawach możesz go użyć. Niestety we Flickr nie ma opcji bezpośredniego wyszukiwania zdjęć na konkretnej licencji, ale daje Ci za to możliwość szybkiego kontaktu z autorem.
Wyszukiwarka Creative Commons
Wyszukiwarka Creative Commons daje Ci możliwość przeszukiwania zasobów sieci udostępnionych na różnych licencjach CC bezpośrednio na różnych platformach, bez potrzeby ustawiania ich parametrów wyszukiwania.
Wybierz platformę, którą chcesz przeszukać i wpisz słowo kluczowe.
Następnie upewnij się, na jakiej licencji zdjęcie zostało dodane i korzystaj ;)
Bonus! Triki i porady Zespołu Marketingu FreshMaila
Zespół Marketingu FreshMaila spędza sporo czasu na wyszukiwaniu zdjęć, które pozwolą nam wyróżnić naszego bloga czy posty w social media na tle konkurencji.
Wypróbowaliśmy w związku z tym wiele trików, które pomagają nam to robić jeszcze szybciej i sprytniej.
Dodatkowo często wymieniamy grafiki z administratorami innych stron internetowych za pośrednictwem Dokumentów Google. Możliwe, że któryś z naszych tipów ułatwi Ci pracę w przyszłości.
Jak znaleźć zdjęcia o nietypowej stylistyce?
Pewnie to znasz, gdy wpisujesz w wyszukiwarkę szukaną frazę i znajdujesz same oklepane ujęcia, które są zbyt stockowe, aby na ich podstawie stworzyć unikalną komunikację marki. My też często mamy ten problem, więc przetestowaliśmy kilka sposobów na jego rozwiązanie.
Wpisz oprócz szukanej frazy do wyszukiwarki: „old”, „vintage” lub „sepia” lub każde inne słowo, które Twoim zdaniem oddaje jego klimat czy stylistykę.
Jak znaleźć źródło danego zdjęcia?
Na początek spróbuj wrzucić je jako obraz w wyszukiwarkę Google Images, według schematu, który opisywałam powyżej. Jeśli to nie pomoże, skorzystać z bardziej wyspecjalizowanych narzędzi.
Koniecznie wypróbuj w tym celu TinEye. To rodzaj wyszukiwarki, do której zaimportujesz zdjęcie jako plik lub podasz jego adres url.
Niestety nie zawsze udaje się namierzyć poszukiwaną grafikę, ale zawsze zwiększasz w ten sposób swoje szanse na sukces.
Jak wyciągnąć zdjęcie z dokumentu Google?
Możliwe, że już kiedyś spotkałeś się z sytuacją, w której osoba, z którą współpracujesz przesyła Ci dokument Google, w którym znajdują się grafiki i tekst, ale zapomina o osobnej paczce ze zdjęciami?
Spokojnie, nie musisz czekać, aż dośle Ci grafiki. Jest bardzo prosty sposób na „wyciągnięcie” zdjęć z każdego dokumentu Google.
Łatwo zauważyć, że w dodatkowych opcjach grafiki nie ma możliwości zapisania jej jako osobny plik, niestety Google nie przewidziało jeszcze takiej funkcjonalności ;)
Na szczeście możesz zawsze skopiować zdjęcie i wkleić je np. do treści maila czy Worda, a następnie zapisać je już w osobnym pliku.
Gotowe!
Jak pociąć zdjęcie do mailingu?
Używanie grafik, zwłaszcza tych ciężkich, w mailingu rządzi się swoimi prawami ze względu na sposób działania filtrów antyspamowych.
Używają one specjalnych algorytmów, dzięki którym szacują, jak dużą część wiadomości stanowi grafika, a jak dużą tekst. Ma to uzasadnienie chociażby w tym, że gdy piszesz prywatną wiadomość raczej przeważającą jej częścią jest tekst.
W przypadku komercyjnych wiadomości, które potencjalnie mogą być spamem, przeważa jednak grafika.
Na szczęście jest kilka sposobów na to, jak umieścić grafikę w mailingu, aby nie budzić podejrzeń filtrów antyspamowych.
Możesz skorzystać z FreshMail Designera, do którego łatwo zaimportujesz zdjęcia na zasadzie drag & drop i rozmieścisz je w szablonie mailingu. Dowolnie zmienisz ich wielkość, poziom przezroczystości czy układ sąsiadujących względem siebie elementów.
Jesli chcesz umieścić grafikę w mailingu na własną rękę, musisz ją odpowiednio „pociąć”. Jak to zrobić opisywaliśmy w jednym z wcześniejszych postów.
Lista najlepszych stocków z darmowymi zdjęciami
We FreshMailu mamy już listę ulubionych darmowych stocków, z których korzystamy w codziennej pracy.
Podzieliłam je na kategorie zdjęć, których jest w nich najwięcej lub są moim zdaniem najciekawsze, co ułatwi Ci własne poszukiwania.
Szukam zdjęć ludzi
Wypróbuj Gratisography. Ta platforma może się pochwalić naprawdę ciekawymi ujęciami w tej tematyce. Jedynym minusem jest stosunkowo mała baza innych zdjęć i brak możliwości wyszukiwania po konkretnej frazie.
Większość zdjęć jest oznaczona CC0, upewnij się jednak przed pobraniem zdjęcia.
Szukam starych zdjęć
Jeżeli naprawdę lubisz czarno-białe lub te wykonane w sepii zdjęcia New Old Stock jest dla Ciebie. Znajdziesz tam wiele zdjęć budynków sprzed lat oznaczonych CC0 lub na danej z licencji CC.
Po lewej stronie znajdziesz wyszukiwarkę plików po konkretnej frazie.
Szukam zdjęć abstrakcyjnych
Pomoże Ci Pixabay.
Niestety w poszukiwaniu prawdziwych perełek trzeba przeklikać kilka stron, jednak naprawdę warto. To zdecydowanie mój ulubiony bank ze zdjęciami obrazującymi zagadnienia prawne, instytucje państwowe i inne abstrakcyjne kwestie.
Wiele ułatwia wygodna wyszukiwarka.
Szukam zdjęć jedzenia/restauracji
Jeśli chodzi o dobre ujęcia potraw, napojów czy wnętrz restauracji sprawdź Foodiesfeed. To kopalnia smakowitych ujęć, z bardzo dokładną wyszukiwarką, np. poniższe zdjęcie znalazłam pod hasłem cupcake.
Szukam zdjęć pejzaży
Polecam Ci Getrefe. Znajdziesz tam wiele ciekawych ujęć pięknych krajobrazów z różnych części świata.
Szukam wielu zdjęć po konkretnej frazie
W takich sytuacjach dobrze się sprawdzają agregatory darmowych zdjęć z kilku banków jednocześnie, oszczędzasz wtedy czas przeszykując zasoby z kilku miejsc na raz.
Polecam szczególnie StockSnap oraz Pexels.
Najlepsze darmowe narzędzia do obróbki zdjęć
Powoli odchodzimy od czasów, w których jedynie posługując się Photoshopem można było stworzyć ciekawy kolaż czy wykadrować odpowiednio zdjęcie.
Teraz, wychodząc naprzeciw content marketerom, coraz więcej firm tworzy darmowe narzędzia SaaS, dzięki którym w kilku krokach stworzysz przyciągające uwagę treści wizualne.
Keynote
Jeśli pracowałeś kiedyś na Macu pewnie wiesz, jak łatwo jest się przyzwyczaić do korzystania z Keynote, a potem ciężko przestawić się na inne rozwiązania tego typu.
Poza genialnymi animacjami w prezentacjach, Keynote można pokochać także za bardzo łatwy sposób na wykadrowanie zdjęcia w kształt koła.
Wystarczy, że wstawisz koło z gotowych kształtów i zmienisz sposób jego wypełnienia. Suwakiem bardzo łatwo dostosujesz rozmiar koła i zdjęcia do siebie.
Recite
Jeśli tworzysz dużo graficznego microcontentu, np. do social media, polubisz Recite za szybkość działania i dużą liczbę gotowych szablonów do tworzenia własnych graficznych cytatów.
Wystarczy, że wpiszesz tekst i wybierzesz odpowiedni wzór.
Piktochart
Oprócz świetnej bazy gotowych elementów do wizualizacji danych w infografikach Piktochart jest też świetnym narzędziem do układania tekstów na grafice.
Dzięki liniom prowadzącym, bez problemu ułożysz je równo jeden obok drugiego lub zachowasz odpowiednie proporcje.
Dzięki MagicMockups umieścisz dowolną grafikę lub logo np. na ekranie komputera. Ułatwi Ci to tworzenie kompozycji, które mają na celu zaprezentowanie Twojego produktu lub screena z danego widoku.
Tutaj na przykładzie strony głównej FreshMaila. Rezultat nie zawsze jest idealny, ale po kilku próbach można uzyskać naprawdę dobry efekt.
Fotor
To genialne narzędzie wychorzystujące mechanizm drag & drop do tworzenia kolaży zdjęć z Twoich grafik lub gotowych, których wiele znajdziesz w dedykowanej bibliotece.
Możesz je wykorzystywać do tworzenia kolaży do social media czy grafik wzbogacających wpisy na blogu. Profesjonalny efekt zapewniony.
Jeżeli w trakcie czytania mojego artykułu nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś swoje pytanie odnośnie szukania i modyfikowania grafik lub uważasz, że na naszej liście powinno się znaleźć narzędzie, bez którego nie wyobrażasz sobie codziennej pracy, koniecznie daj mi znać w komentarzu!
Od razu dodamy je do listy, aby stworzyć jeszcze lepsze kompendium wiedzy o wykorzystywaniu zdjęć z sieci!