Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Wysyłaj efektywniej – testy mailingów we FreshMailu
Powrót do listy wpisówNa naszej stronie czy blogu wielokrotnie wspominamy o testach jakie można wykonać we FreshMailu. Wciąż jednak są tacy, którzy testowanie kampanii pomijają, uważając je za zbędne. To prawda, możesz stworzyć i wysłać kampanię we FreshMailu bez wcześniejszego testowania wiadomości. Testy są jednak jednym z kluczowych elementów optymalizacji Twoich kampanii.
Warto poświęcić kilka chwil na odpowiednią analizę przed wysyłką, by mieć pewność, że planowane kampanie będą efektywne.
Zastanawiasz się na czym polegają testy i dlaczego warto je stosować? W tym artykule postaram Ci się przybliżyć jakie narzędzia we FreshMailu służą optymalizacji efektów wysyłki, a także omówię te, które pomogą Ci upewnić się, że Twój mailing zostanie w poprawnej formie dostarczony na skrzynki Twoich odbiorców.
Testy A/B
To jedno z ważniejszych narzędzi optymalizacyjnych, które pozwala sprawdzić jakie tematy oraz jaka nazwa odbiorcy są skuteczne w komunikacji z naszymi klientami.
Jak to działa?
System dzieli bazę danych na 3 części. Dwie mniejsze grupy otrzymują tę samą kampanię testową, która - w zależności od tego co decydujesz się testować - będzie różnić się jedynie tematem wiadomości lub nazwą nadawcy. Wielkość testowanych grup możesz ustalić sam - minimum to 10% całej bazy (5% w grupie) a maksimum 50% (25% w grupie). Częściej otwierana lub klikana wersja zostanie wysłana do trzeciej, najwięszej grupy odbiorców.
Czego dowiesz się z testu?
Która wersja tytułu Twojej wiadomości lub jaka nazwa nadawcy spodobała się bardziej Twoim odbiorcom.
Jakie wnioski można wyciągnąć z testu?
Po pierwsze, po przeprowadzeniu testów wiesz czy poprawnie dobrałeś nazwę nadawcy. Niektóre nazwy są rozpoznawalne i budzą zaufanie: wiemy kto do nas pisze i czego możemy się spodziewać po otwarciu wiadomości. Inne wręcz odwrotnie, a wtedy odbiorcy postrzegają je jako spam i ignorują.
Po drugie testy A/B pozwalają zbadać jakie tematy podobają się naszym odbiorcom i co zachęci ich do otwarcia i klikania wiadomości. Niektóre słowa działają jak wytrych, ale żeby dowiedzieć się co zadziała u Twoim przypadku musisz przetestować wiele opcji. Pamiętaj, że testy będą efektywne tylko jeśli użyjesz dwóch skrajnie różnych tematów. Nie testuj czy lepiej sprawdzi się słowo ‘promocja’ czy ‘rabat’, a raczej zobacz czy uwagę przyciągnie bardziej ‘Dzień darmowej dostawy’ czy ‘Dzień super rabatów’.
Więcej na temat testu przeczytasz tutaj:
- Czy na pewno wiesz już wszystko o testach A/B?
- Jak działają testy A/B tematu i nadawcy oraz jak je przeprowadzić?
Optymalizator czasu wysyłki
Kolejne ważne narzędzie służące do optymalizacji efektów kampanii email, dzięki któremu możesz ustalić idealną porę wysyłek swoich newsletterów.
Jak to działa?
Narzędzie dzieli Twoją bazę danych na kilka części po czym kampania jest wysyłana do poszczególnych grup, w określonych porach dnia lub dniach tygodnia.
Czego dowiesz się z testu?
O jakiej porze dnia lub dniu tygodnia najwięcej osób otworzyło Twoją wiadomość.
Jakie wnioski można wyciągnąć z testu?
Kiedy Twoi odbiorcy najchętniej otwierają newslettery, a kiedy najchętniej w nie klikają. Może się okazać, że najwięcej otwarć zauważysz w standardowych godzinach pracy Twoich odbiorców, ale czy przełoży się to na kliknięcia i konwersję? Może bardziej efektywna będzie wysyłka w godzinach wieczornych, kiedy Twoi odbiorcy mają czas na odpoczynek i robienie zakupów online?
Test pomoże ci przeanalizować, jak otwierana była i jak konwertowała ta sama kampania wysłana w różnych porach dnia ale też w różnych dniach w ciągu tygodnia. Po przeprowadzeniu kilku takich testów możesz ustalić stałą porę wysyłki np. co tydzień w piątek o godzinie 11.
Więcej na temat testu przeczytasz tutaj:
Inspektor Kodu
Ten mechanizm został stworzony do wykrywania błędów, jakie mogą wystąpić w kodzie mailingu.
Jak to działa?
Kod kreacji mailingowej zostaje przeanalizowany przez narzędzie, które potrafi rozpoznać wszelkie nieprawidłowości w jego strukturze. Najczęstrze błędy, które mogą powodować niepoprawne wyświetlanie się wiadomości w skrzynkach odbiorczych są wyłapywane i zaznaczone jako elementy wymagające poprawek.
Czego dowiesz się z testu?
Czy kod Twojego newslettera nie zawiera błędów.
Jakie wnioski można wyciągnąć z testu?
Istnieje ryzyko, że Twój mailing nie zostanie dostarczony na skrzynki odbiorczej lub nie wyświetli się poprawnie, kiedy otworzy go odbiorca. Błędy w kodzie powodują, że mailing jest klasyfikowany jako niebezpieczny przez filtry antyspamowe i w rezultacie nie zostaje dostarczony na skrzynki klientów pocztowych.
Dlatego zawsze warto sprawdzić czy kreacja email została skodowana poprawnie i przypadkiem nie wkradł się nam jakiś błąd.
Co więcej, nawet jeśli błędy okażą się minimalne i mailing nie wpadnie do spamu, odbiorcy nadal mogą mieć problem z poprawnym wyświetleniem się wiadomości. Jeden błędny tag i zamiast grafiki wyświetli nam się rozciągnięta kolorowa plama.
Więcej na temat testu przeczytasz tutaj:
SpamAssassin
Ten program pomoże Ci uchronić Twoje mailingi przed wpadnięciem do spamu.
Jak to działa?
Cała kreacja jest prześwietlana pod kątem elementów, przez które wiadomość może zostać zakwalifikowana jak spam. Narzędzie skanuje nie tylko kod, ale i treść (nagłówki, formatowanie, współczynnik tekstu do grafik itp.). System ten nalicza punkty za każdy newralgiczny element mailingu, a po przekroczeniu progu 5 punktów kwalifikuje wiadomość jako spam.
Czego dowiesz się z testu?
Czy Twój newsletter nie wpadnie do spamu.
Jakie wnioski można wyciągnąć z testu?
Jeśli Twój mailing zawiera elementy, które mogą zaklasyfikować go jako spam to powinieneś się dowiedzieć czego unikać na przyszłość tj. jakich słów nie używać, jak nie fortamtować tekstu, jak poprawnie wstawiać grafiki do projektu.
Praca nad stworzeniem idealnej kreacji bywa czasochłonna i nie warto ryzykować, że efekt naszej pracy nigdy nie zostanie dostraczony do skrzynek odbiorczych tylko dlatego, że użyliśmy w nim zbyt wielu wykrzykników (!!!!!). Testowanie SpamAssassinem nie tylko sprawdza każdorazowo czy Twoja kampania nie zawiera ryzykownych elementów, ale też uczy Cię tworzenia przyszłych kampanii.
Więcej na temat testu przeczytasz tutaj:
Inbox Test
Jeśli dążysz do perfekcji to narzędzie pozwoli Ci się przekonać czy Twoja wiadomość wygląda tak jak sobie tego życzysz w różnych serwisach pocztowych.
Jak to działa?
Test wysyła wiadomość na serwer usługodawcy, który przy użyciu faktycznych klientów pocztowych otwiera emaile i robi ich screeny, które następnie są przesyłane z powrotem do FreshMaila. Tak więc, mailing zostaje ‘otworzony’ na wybranych serwisach, a Ty otrzymujesz możliwość jego podglądu.
Czego dowiesz się z testu?
Czy wiadomość wyświetli się tak samo na każdej skrzynce odbiorczej.
Jakie wnioski można wyciągnąć z testu?
Każdy serwis pocztowy jest inny i wspiera różnie poszczególne właściwości CSS i HTML. Dla przykładu Gmail w ogóle nie wspiera responsywności i usuwa z kodu nadpisane media query, odwrotnie natomiast działa natywna skrzynka dla iPhona.
Poza tym, oprócz aplikacji webowych i desktopowych coraz popularniejsze są aplikacje dla smartfonów. Mailing wyglądający dobrze na Twoim ekranie, może wyglądać inaczej w konkretnych aplikacjach, zwłaszcza jeśli stosujesz takie elementy jak ramki, zaokrąglone rogi lub gradient. Dlatego przeglądając podgląd na wybranych aplikacjach pocztowych masz pewność, że Twój newsletter będzie pięknie wyglądać bez względu na adres domeny.
Więcej na temat testu przeczytasz tutaj:
Kampania Testowa
To prosty test, który pozwala Ci przesłać gotową kreację email na swoją własną skrzynkę. Ten test powinien poprzedzać każdą kampanię, aby dać Ci pewność, że wiadomość wygląda tak jak tego chciałeś, linki działają poprawnie, a grafiki są dobrej jakości.
Zapamiętaj!
Testowanie kreacji to czasochłonne aczkolwiek rentowne przedsięwzięcie. Zaczynając pracę nad kampaniami email marketingowymi powinieneś poświęcić kilka miesięcy na optymalizację czasu wysyłki, doboru odpowiedniego komunikatu, atrakcyjnego dla Twoich klientów oraz ustalenia częstotliwości wysyłek. Uzyskana w ten sposób wiedza posłuży Ci przez długi czas. Następnie powtarzaj testy co kilka miesięcy, aby zawsze odpowiednio reagować na zmieniające się tendencje. Wyciągaj wnioski z testów i nie bój się wprowadzać zmian. Powodzenia!