Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
Mail My Day 3 – miejsce pasjonatów email marketingu
Powrót do listy wpisówPodczas konferencji Mail My Day 3 dowiedzieliśmy się między innymi, że odbieranie i wysyłanie maili to czynność, którą najczęściej wykonujemy na smartfonach oraz, że w czasach “information overload” bez personalizacji komunikatu marketingowego mamy nikłe szanse zainteresować ofertą odbiorców.
Przygotowania do Email Marketing Day trwały we FreshMailu od dobrych kilku miesięcy. Dlatego niezwykle cieszy nas fakt, że po raz trzeci udało nam się w jednym miejscu zgromadzić e-marketerów, osoby odpowiedzialne za PRowe działania w Internecie, przedstawicieli branży ecommerce, przedsiębiorców MŚP, a także blogerów i dziennikarzy - krótko mówiąc Was - pasjonatów email marketingu i e-marketingu.
Mail My Day 3 w liczbach
247 uczestników, 145 firm, 15 prelegentów, 445 minut praktycznej wiedzy oraz setki poruszonych tematów. Do tego ciasteczka z email marketingową wróżbą i szalone afterparty.
Fakty, inspiracje, skuteczne działania
Dwa dni prelekcji i warsztatów zaowocowały inspirującymi dyskusjami i niezapomnianą atmosferą. Mail My Day 3 to nie tylko email marketing. Wiemy, że marketerzy chętnie prowadzą kampanie email marketingowe, ale jednocześnie pragną dywersyfikować swoje działania online i offline. Po to, aby jeszcze skuteczniej docierać do swoich odbiorców, po prostu być tam gdzie są ich klienci. Dlatego do Multikina w Złotych Tarasach zaprosiliśmy osobistości z branży e-marketingu, aby szerzej porozmawiać o tym, jakie działania są skuteczne w szeroko rozumianej komunikacji z klientem. Przypomnijmy sobie jak było!
Na starcie konferencji Paweł Sala (FreshMail) podkreślił, że email marketing wciąż króluje i ma się dobrze - jest jednym z wiodących działań prowadzonych przez marketerów.
Oczywiście nic nie dzieje się bez odpowiedniego contentu, a raz wpisany na listę odbiorców zainteresowany, może z niej przecież zrezygnować, albo oznaczyć wiadomość jako spam. Co więc leży u podstaw skutecznych działań w obszarze email marketingu?„Przesyłaj tylko ważne informacje. Ważne dla Twoich odbiorców, niekoniecznie dla Ciebie” - podkreślał Paweł Sala.
Kluczem do podtrzymania uwagi i lojalności odbiorcy jest personalizacja komunikacji. Dostarczanie dopasowanych treści. Ale jak poznać swoją grupę odbiorców? Email marketerzy stawiają na targetowanie behawioralne i tworzą tzw. „persony”, na tej podstawie docierają do wyselekcjonowanej grupy docelowej. Listę odbiorców segmentujemy nie tylko pod względem demografii, ale także zainteresowań, geolokalizacji czy urządzenia końcowego, na którym odczytywana jest wiadomość. Zdaniem Pawła Sali chcąc być skutecznym w kampaniach email marketingowych nie należy ignorować znaczenia mobile, coraz więcej osób korzysta przecież z poczty na swoich smarfonach.
Co dziś jest trendy w email marketingu? Personalizacja i responsywny design. Także angażujący content, który utrzyma zainteresowanie odbiorcy i przełoży się na wyniki konwersji. Technologia pozwala już implementować w newsletterach takie formaty jak wideo czy animowany GIF. To dobry sposób na urozmaicenie i zwiększenie efektywności działań email marketingowych.
Barbara Stawarz (Content King) przedstawiła tajniki inbound marketingu. Budowanie lojalności klienta to długotrwały proces i nie jest on efektem jednostkowych działań reklamowych. Niestety przekonanie, że pojedyncza kampania przysporzy marce rzeszę zwolenników wciąż pokutuje. Marketerzy powinni być świadomi, że zaufanie i przywiązanie klienta jest efektem synergii dwóch czynników: kontekstu i contentu. Potencjalny klient chcąc nabyć produkt lub usługę najpierw szuka informacji na dany temat, dopiero na tej podstawie decyduje się na konkretny zakup.
“Dopasuj treści do konkretnego kroku zakupowego” podkreślała Barbara Stawarz. Zadaniem marketera jest, aby duet content & kontekst działał na jego korzyść. Na wielu miejscach styku z marką, takich jak blog, social media, strona www czy fora internetowe. Także w procesie planowania kampanii email marketingowej.
- padło podczas prelekcji. Dlatego istotnym jest, aby w swoich newsletterach przekazywać treści dopasowane do potrzeb odbiorcy. Pisane pod preferencje konkretnej grupy lub odpowiedni moment zakupowy.
Michał Kraus (Grupa Unity) powiedział nam, że marketing B2B jest nudny… chwila! Może być nudny i często jest, ale nie musi. Marketing skierowany do firm także potrzebuje contentu. Jakich treści chcą odbiorcy B2B? Z punktu widzenia biznesu, chcemy odpowiedzi na pytania, które rozwiązują realne problemy, wspierają procesy decyzyjne.
“Dostarczajmy trendy, benchmarki, wytyczne. Kolejno studia przypadków, white papery, konkretne opisy produktów i cenniki” - wyjaśnił Michał Kraus. Edukując i budując świadomość wdrożenia, przygotujesz sobie grunt do momentu, kiedy dojdzie do wyboru dostawcy. W środowisku biznesowym nie ma czasu na pitu pitu i czytanie korespondencji, która jest nieistotna i nieosadzona w kontekście otoczenia biznesowego. Dlatego odpowiednio planuj swoją komunikację. A skąd pozyskiwać leady? “Przyszłość marketingu B2B to skuteczność procesów offline połączona z odpowiednim wykorzystaniem narzędzi w online”. Najwięcej leadów w sektorze B2B wciąż pozyskiwane jest z targów i konferencji, z bezpośredniej komunikacji mailowej i z działu sprzedaży.
Marcin Łukiańczyk (upolujebooka) zwracał uwagę na to, jak ważne jest pierwsze 8 sekund, podczas których odbiorca widzi nasz komunikat w Internecie. To ten czas decyduje o tym czy zapozna się z ofertą, czy otworzy maila, czy zdecyduje się na rozpoczęcie procesu zakupowego. Przedstawił także interesujące dane demograficzne o tym, jak kupujemy w sieci e-książki. To mężczyźni wydają większe sumy, ale to kobiety poświęcają o 20% więcej czasu na sam zakup.
Andrzej Garapich (Polskie Badania Internetu) uraczył nas dawką historii. Dowiedzieliśmy się, że pierwszy email został wysłany w 1971 roku przez inżyniera firmy „Bolt Beranek and Newman” – Ray’a Tomlinsona. 20 lat później, email pojawił się w Polsce, a nadawcą pierwszej wiadomości był fizyk Rafał Pietrak, pracownik Instytu Fizyki UW.
Choć ilość wysyłanych maili stale rośnie (w Polsce wciąż przoduje klient poczty wp.pl), to ten rodzaj komunikacji wypierają komunikatory - na czele z WhatsApp i Facebook Messenger.
Jarosław Królewski (HG Intelligence S.A.) podpowiadał jak wielokanałowość sprzedaży i narzędzia optymalizujące dotarcie do klientów mogą pomóc w osiągnięciu wzrostu przychodów i zysków. “Omnichannel to zdolność organizacji do ciągłej zmiany” - mówił prelegent.
Działania online są bardzo ważne, jednak w obliczu rosnącej popularności takich technologii jak beacony, czy bluetooth wykorzystywany w proximity marketing marketerzy mają do dyspozycji cały arsenał narzędzi do angażowania klienta i budowania silnej marki. Internet of Things i umiejętność skutecznego połączenia aktywności online i offline, zdaniem Jarosława Królewskiego, pozwoli markom osiągnąć sukces i docierać do odbiorców w odpowiednim miejscu i czasie.
Newslettery coraz ładniejsze, a Ty wciąż nie wiesz nic o swoich klientach i samej sprzedaży? Współpraca Łukasza Kozłowskiego (Sklep Presto) i Artura Dąbrowskiego (FreshMail) posłużyła, jako efektywne case study komunikacji email marketingowej wykorzystującej content dynamiczny.
Skrzynka mailowa jest szczególnym, prywatnym miejscem, nikt nie chce czytać wiadomości, z którymi w żaden sposób się nie utożsamia. Jaki był patent Sklepu Presto i FreshMaila na zwiększenie zaangażowania odbiorców i personalizację wysyłanych newsletterów?
- przeanalizuj swoje dane (kategorie, produkty) i szukaj trendów
- opracuj persony klientów
- posegmentuj bazę w systemie email marketingowym
- wysyłaj efektywne newslettery
- obserwuj rosnące CTR i wyniki sprzedaży
Piotr Chmielewski (Social Media Now) przekonał nas, że Social Media i email marketing zdecydowanie się lubią, a platformy społecznościowe to nieocenione narzędzie budowania wizerunku i utrzymania aktywnej społeczności wokół marki.
Kampanie na Facebooku są również dobrym źródłem pozyskiwania informacji o klientach i budowania bazy odbiorców. “Aktywna społeczność na Facebooku to idealna grupa docelowa dla Twoich działań email marketingowych” - podkreślał Piotr Chmielewski.
Czy wam również mobile przeprogramował mózgi? Monika Mikowska (Mobee Dick) słusznie zauważyła, że dziś prawie każdy z nas zachowuje się jak cyborg, z przedłużonym u ramienia smartfonem. Co dla niektórych może okazać się zaskakujące - najpopularniejszą czynnością wykonywaną na mobile nie są rozmowy telefoniczne, a odbieranie poczty elektronicznej.
- poinformowała Monika Mikowska. Maili przesyłanych jest coraz więcej, a użytkownicy przytłoczeni przez ogrom informacji, odpowiadają coraz rzadziej. Dlatego podczas prelekcji zaprezentowano ciekawe sposoby na to, jak nie dać się zwariować. Wypisz się z nieciekawych newsletterów, wyłącz notyfikacje w aplikacjach pocztowych, nie sprawdzaj maila wieczorem i w weekendy oraz przede wszystkim: odpoczywaj więcej!
Jak w sytuacji “information overload” marketer może przebić się ze swoim komunikatem? Poznaj swoją grupę odbiorców i postaw na spersonalizowaną i zautomatyzowaną komunikację. Niech Twój odbiorca czuje, że piszesz właśnie do niego, właśnie to co chciałby przeczytać.
Przemysław Bartkowiak (Revenue Group) opowiadał o tym jak przeprowadzić analizy danych wrażliwych, aby stworzyć skuteczny display.
“Wykorzystanie najefektywniejszych produktów do zbudowania kreacji mailingowej zwiększa CTR mailingu nawet do 50%” wskazał Przemysław Bartkowiak. Najlepsze copy z kampanii statystycznej w tytule maila podnosi kolejno OR nawet o 80%. A Landing Page skorelowany z kreacją newslettera może zwiększyć skuteczność konwersji nawet do 40%. Obrazy przemawiają do odbiorcy silniej niż słowa, dlatego display jest bardzo istotnym elementem wizerunku i działań sprzedażowych, o czym powinniśmy pamiętać.
O tym jak nie zginąć w gąszczu prawnych kruczków opowiadał Łukasz Gładki (MyLo). Nowe regulacje wprowadzają coraz więcej ograniczeń w komunikacji reklamowej i formalności w prowadzeniu działalności w Internecie.
Marketer na tropie konsumenta musi działać w obrębie określonego prawodawstwa. Łukasz Gładki podczas swojej prelekcji zaprezentował praktyczne porady o tym, jak nie być spamerem, jak udostępniać materiały i jak realizować swoje cele marketingowe zgodnie z obowiązującą legislacją. “Prawo nie zabrania marketerom bycia kreatywnym” - podkreślał podczas wystąpienia.
Michał Madura (Edisonda) opowiadał o ślepocie banerowej, która niekoniecznie musi być dla marketerów problemem. Banery banerami, ale to jakość kreacji stanowi o tym, czy przekaz trafi do użytkownika.
“Skuteczność email marketingu możemy mierzyć za pomocą wielu metod, na przykład analizy klikalności czy otwieralności. Jako badacze User Experience w projektowaniu newsletterów polecamy technologię eyetracingu, by sprawdzić co dokładnie użytkownicy widzą, kiedy otwierają newsletter.” - argumentował Michał Madura.
Roman Łoziński (Ars Thanea) zaczarował publiczność swoim nonszalanckim i uroczym wystąpieniem. Dlaczego? Po prostu był sobą. Tak samo w komunikacji marketingowej opłaca się po prostu być sobą.
Najskuteczniejszy przekaz reklamowy zakotwiczony jest przecież w potocznym języku, który jest pełen skrótów i wyrażeń, których nie znajdziemy w słowniku, a raczej usłyszymy na spotkaniu ze znajomymi. Konsumenci to zwykli ludzie i tak właśnie chcą być traktowani. “Przekładając relacje społeczne na relacje transakcyjne marketer może osiągnąć o wiele lepsze wyniki” - przekonał nas Roman Łoziński.
Krzysztof Nowicki (IgnitionOne) opowiadał o tym jak zdobyć i poukładać wiedzę o aktywności klientów w Internecie. Aktualnie większość z nas posiada co najmniej dwa adresy email, profile w serwisach społecznościowych i określone miejsca, w których jest aktywna w sieci. Marketerzy powinni agregować tą wiedzę i jeszcze lepiej poznać swoją grupę docelową.
Karmiliśmy się nie tylko wiedzą
Strawa dla umysłu, jak i dla ciała smakowała wyśmienicie. Na każdego już przy wejściu, oprócz serdecznego uśmiechu i welcome pack’a, czekała pyszna kawa i zakąski. Podczas kolejnych przerw, wędrując pomiędzy suto zastawionymi stołami, mieliśmy okazję poznać się bliżej i porozmawiać.
Tylko "sztab dowodzący" cały czas przy pracy... ;)
FreshMail stawia! Jest zabawa :)
Każda edycja Mail My Day to nie tylko spotkanie mocno edukacyjne, ale także okazja do wymiany doświadczeń oraz poszerzenia siatki kontaktów poprzez spotkania z ciekawymi ludźmi, praktykami email marketingu i e-marketingu. Po inspirującym dniu prelekcji zaprosiliśmy Was na afterparty do Zamieszania. A tam przy kolorowych napojach wyskokowych kontynuowaliśmy integrację, już w nieco luźniejszej atmosferze.
Praktyka czyni mistrza
Drugiego dnia postawiliśmy na praktyczną wiedzę. W Centrum Szkoleniowym Adgar Ochota zorganizowaliśmy cztery tematyczne warsztaty:
- email marketing dla początkujących
- email marketing dla zaawansowanych
- prawo w email marketingu
- design i kreacja skutecznego newslettera
Ola Adamczyk wprowadziła początkujących w email marketing. Na warsztacie poruszono między innymi koncepcję permission marketingu oraz kluczowe zasady dotyczące zarządzania odbiorcami, budowania relacji czy tworzenia efektywnych kampanii.
Paweł Sala dyskutował z bardziej wtajemniczonymi email marketingowymi wyjadaczami o tym, jak wykorzystać zaawansowane funkcje dostępne w systemach do email marketingu, aby zwiększyć skuteczność kampanii. Szczegółowo omówiono metody segmentacji bazy danych, wykorzystanie personalizacji, treści dynamicznych oraz systemów rekomendacji.
Na warsztacie prawnym Anna Langier i Anna Szmigiel z MyLo w bardzo przystępny sposób przedstawiły wskazówki, które pozwolą twórcom kampanii reklamowych w Internecie nie potknąć się o przeszkody prawne.
Uczestnicy warsztatu Łukasza Stasiaka tworzyli efektywne i piękne newslettery. Poruszyli zagadnienia związane z teorią szablonów, dobrymi praktykami oraz ograniczeniami tworzenia mailingów. Na koniec, nie tylko swobodnie posługiwali się FreshMail Designerem, ale i zdobyli wiedzę o tym, jak wykorzystać jego potencjał aby zoptymalizować swoją pracę.
Do zobaczenia za rok!
Merytoryczna współpraca z ekspertami i uczestnikami pozwoliła nam już po raz trzeci stworzyć pole do dyskusji i wymiany wiedzy o email marketingu i e-marketingu. Dziękujemy Wam wszystkim za tak liczną obecność, inspirujący networking i pozytywny feedback, jaki docierał do nas już w trakcie trwania Mail My Day 3, jak i w zebranych przez nas ankietach.
Zapraszamy do obejrzenia filmów z prelekcji na fanpage MailMyDay.
Oraz do obejrzenia pełnej fotorelacji z wydarzenia na fanpage FreshMail.
Niech moc email będzie z wami!